ضرورت راه اندازی صدا و سیمای مرکز هلیل در جنوب کرمان


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل, روزهای سه شنبه و چهارشنبه /۲۷و۲۸/۷/۹۵مجریان صدا و سیمای مرکز کرمان و مرکز فارس برنامه رادیوئی و تلویزیونی مشترکی را پخش نمودند و از تاریخ فرهنگ ،آداب و رسوم ،جاهای دیدنی و تاریخی و دیگر قابلیتهای دو استان و…بحث به عمل آمد و همانطور که انتظار میرفت هیچگونه بحثی از جنوب کرمان بعمل نیامد و گزارشی پخش نگردید. در این برنامه، فیلم و گزارش تهیه کشک مغز، گلاب لاله زار، کلوتهای شهداد، گنبد جبلیه و…..در مورد همه شهرها پخش شد مگر شهرستانهای جیرفت ،عنبرآباد ،کهنوج،رودبار ،قلعه گنج ،منوجان و فاریاب!.

 

از کلمپه و کماچ و سِهن سخن به میان آمد و اظهار شد که خرما و گندم آن در کرمان بعمل می آید بدون آنکه گفته شود کشاورز رودبار و کهنوج و…در دمای بالای ۵۰ درجه و با چه مصیبتی خرما و گندم آنرا برداشت مینماید.

هیچ توضیحی داده نشده که کهن ترین تمدن شرق که پیشینه آن قبل از میان رودان(بین النهرین) بوده در استان کرمان است، شهر جیرفت بزرگتر از شهر استخر پارس بوده است.

طولانی ترین و تنها رود دائمی جنوب کشور هلیل رود است که با ۳۹۰ کیلومتر طول ۶۰ آسیاگرد آب داشته و با سوء مدیریت مسئولان به جویباری تبدیل شده است! و قصد دارند با انتقال آن به شمال استان یکباره آنرا خشک نموده و خط پایانی بر فرهنگ و تمدن و در واقع زندگی مردم جنوب استان بگذارند.

و رودبار(کهن) یا رئو بالی که در سفرنامه ها از آن یاد شده است نام خود را از رود هلیل یا"دیو رود" گرفته، چون هر زمان که هلیل خروشان بوده محصول و" بار "هم در آن سال فراوان بوده است.

نگفتند گدروزیای همسایه با هندوستان و تمدن موریانها در حوزه هلیل تا جاز موریان قرار داشته است و این سرزمین تا زمان صفاریان و تا حمله مغول مرکز ایالت کرمان بوده است.

بزرگترین تالاب جنوب کشور که زیستگاه میلیونها قطعه پرنده مهاجر سیبری و دیگر کشورهای شمالی می باشد.

با بیش از۲۴۰ هزار هکتارزمین کشاورزی بزرگترین گلخانه طبیعی دنیا و مشهور به هند ایران و تامین کننده میوه تره بار کشور است و در شرایطی که بیشتر شهرهای کشور در زیر برف و یخ است، بدون نیاز به تاسیسات گرمایشی تولید ۵/۴ ملیون تن میوه و صیفی جات ارگانیک خارج ازفصل و تنظیم بازار داخلی را بعهده دارد.

در ۱۲۰۰سال پیش به فرمان یعقوب لیث صفاری مسجدی قرینه مسجد عتیق شیراز با نارنجستان ۸۰۰۰درختی در جیرفت بنا گردیده است.
یادی از از تپه کنار صندل که شهرت جهانی دارد و دیگر تپه های شمال جیرفت تا جنوب رودبار و کشفیات و آثار بدست آمده در آنها به میان نیاورد و حتی در گزارشی که از موزه ها تهیه شده بود، موزه جیرفت را که موزه تمدن هلیل می باشد را ،بعنوان موزه باستان شناسی کرمان به خورد بینندگان دادند!!! و …
نگفتند که وجب به وجب خاک شهرستان فاریاب سرشار از مواد معدنی و فلزات گرانبهاست که ارزش آن از طلا بالا تراست و به بهشت معدن کاوان شهرت دارد.
با افتخار یاد آوری نشد که زادگاه شهید شهسواری است که تصویر او در همه شبکه های خبری نشان داده شد زادگاهش در جنوب استان کرمان و شهر کهنوج است و ۲۳ نفر رزمنده موضوع کتاب مشهور "این ۲۳ نفر" و نویسنده آن از آفتاب خوردگان جنوب کرمان بوده اند!
شهرستان قلعه گنج بعنوان شهرستان نمونه (پایلوت ) اقتصاد مقاومتی در جنوب استان معرفی شده است و تازه بعد از ۳۷ سال ظرفیتها و توامندیهایش کشف شده است!
بلند ترین آبشار خاور میانه در روستای" وروار" عنبرآباد است. و ….


هیچ مسئول فرهنگی و تاریخی و … به مجری نیاموخت که صدا و سیما متعلق به کل استان است از راور و شهربابک در شمال گرفته، تا رودبار و قلعه گنج در جنوب.

بنابراین نباید تمام برنامه به شهر کرمان اختصاص داده شود و تنها سوغات آن کلمپه و پسته نیست که فقط این دو محصول را به تحفه برد!
می بایست کلیپی از کلیه شهرستانها و توانمندیها و تاریخ آنها تهیه شده و ارائه گردد.

معرفی نکردن فرهنگ و تاریخ و اقتصاد یک استان بهتر از معرفی کردن ناقص آن است. چه آنکه بینندگان استان فارس تمام داشته و نداشته مردم کرمان را در قالب همین گزارش رادیویی و تلویزیونی پنداشتند، حال آنکه کرمان و پارس در طول تاریخ ایران شانه به شانه راه افتخار را پیموده اند.
بنابر این از یک سو با توجه به کج اندیشی و یا دست کم ناآگاهی و نداشتن اطلاعات کافی از وضعیت و قابلیتهای جنوب استان کرمان از جانب مرکز نشینان ،و از دیگر سو به منظور پاسبانی از فرهنگ و زبان مردم جنوب به ویژه زبان و گویش شیرین رودباری و دیگر مناطق ،و با توجه به رفع تمرکز و استقلال ادارات کل جنوب استان ، ضرورت تاسیس و راه اندازی صدا و سیمای مرکز هلیل در جنوب استان کرمان به شدت احساس می گردد و از اینرو می بایست اقدامات لازم و فوری انجام پذیرد.

پاینده و پیروز باشید

فرود رفعتی