معصومه ابتکار: تالاب جازموریان, از ۵۰ سال پیش به دلیل تشکیل سازمان کشت و صنعت جیرفت در معرض خشکی قرار گرفت


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل, رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سوء‌ مدیریت در بحث آب را عامل اصلی تنش آبی عنوان کرد و گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی باعث تغییر اقلیم ایران شده که بیشترین تنش آبی را به همراه دارد؛ در دولت یازدهم با ارزیابی زیست محیطی فعالیت ۱۵سد غیرضروری را متوقف کردیم که در گذشته در مناطقی که آب نداشت، صرفا برای کسب درآمد برخی افراد احداث می‌‌شد، از سوی دیگر احیای رودخانه‌‌هایی در استان خراسان و رودخانه کارون انجام شد.

ابتکار تاکید کرد: تالاب جازموریان که بین کرمان و سیستان قرار گرفته است نیز از ۵۰ سال پیش به دلیل تشکیل سازمان کشت و صنعت جیرفت در معرض خشکی قرار گرفت و در حال حاضر ۴۰۰ هزار هکتار تالاب جازموریان خشک شده است، بنابراین این تالاب به گفته بسیاری از کارشناسان زیست‌ محیطی یکی از کانون‌‌های مهم گرد وغبار است.

از سوی دیگر احیای دریاچه ارومیه نیز یکی از اقدامات مهم دولت است که می‌توان گفت در حال حاضر تراز این دریاچه نسبت به وضعیت قبلی آن یک متر بالاتر آمده است.
او با بیان اینکه سفره‌های زیر زمینی تهران، کرمان و یزد تخلیه شده است، گفت: سفره‌های زیرزمینی میناب به قدری تخلیه شده که تبدیل به فروچاله شده است و در صورت ادامه چنین شرایطی توسعه ای رخ نخواهد داد.

تنش آبی در کدام استان‌ها بیشتر است؟

در کشور ۱۳استان تنش شدید آبی و هفت استان در خطر کمبود آب قرار دارند و هیچ یک از مناطق حتی در شمال ایران در شرایط مرطوب و نرمال قرار ندارند که گویای زنگ خطر جدی بحران آب در ایران است. براساس شاخص پایش منابع آب کشور در نیمه نخست سال آبی جاری، هفت استان کشور در گروه مناطق مواجه با کمبود آبی قرار گرفت. همچنین ۱۳ استان کشور در دسته مناطق دارای «تنش آبی شدید» قرار دارند که این استان‌ها شامل اصفهان، ایلام، تهران، البرز، خوزستان، زنجان، قم، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان هستند.

در طبقه‌ بندی استان‌‌های کشور براساس شاخص پایش منابع آب از مهرماه تا اسفندماه سال ۹۳، استان‌‌های کشور در شش دسته مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب طبقه‌ بندی شده‌ اند که استان‌‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد در رده مناطق مواجه با کمبود آب قرار گرفته‌ اند.
تابناک