مراسم رونمایی از کتاب « تو را می شناسم »/ خاطرات مدیریتی دکتر عباسی از مدیرکلی بهزیستی کرمان/تصاویر


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ


به گزارش کنارصندل ،مراسم رونمایی از کتاب « تو را می شناسم » خاطرات مدیریتی دکتر عباسی از مدیرکلی بهزیستی کرمانتوسط نشر فرهنگ عامه در هتل جهانگردی کرمان انجام شد.

 

photo_2016-10-28_19-01-36


کتاب . تو را می شناسم . با محتوای خاطرات مدیریتی دکتر رضا عباسی از دوران مدیریت ایشان بر بهزیستی استان کرمان و هم چنین ریاست مرکز بهداشت بم در زمان زلزله با شیوه مستند داستانی نگارش و توسط نشر فرهنگ عامه وارد بازار کتاب شد .

 

چهارشنبه پنجم آبان ماه سال ریواس هتل جهانگردی کرمان با حضور تعدادی از مدیران و علاقه مندان به فرهنگ مکتوب شاهد رو نمایی و جشن امضا این کتاب بود .

 

مراسم رونمایی . تو را می شناسم . شامل دو سخنرانی و چند شعر خوانی بود 

در این برنامه فرهنگی لیلا رهدار دبیر انجمن داستان کرمان ضمن اشاره به خواندنی بودن کتاب ، انتخاب شیوه مستند داستانی را برای ارایه خاطرات انتخابی هوشمندانه توصیف کرد و افزود: روایت و داستان سرایی در نهاد انسان ها بالذاته وجود دارد و بشر,در هر اتفاقی به دنبال داستان و قصه می گردد.


برای هر واقعه ای دنبال خط سیر روایی می گردد به طوریکه قبل از,خلق زبان ،داستان زاده شده است.


اتفاقاتی که برای او می افتاده درجهت حفظ قلمروی زیست و مبارزه برای زندگی و خوراک به صورت حرکات نمایشی و سرایش داستان منتقل میشده است.

photo_2016-10-28_19-01-46


خلق قصه همزاد خلق زندگی اجتماعی انسان است.

 

وی افزود:انسانهای بسیاری زیسته اند که مایل بودند حقایق زندگیشان را به صورت اثری مدون ,داستانی به رشته ی تحریر در آورند.


اینکه انسان بخواهد دیگران را در,تجارب خود شریک کند چیزی است که درنهاد او حیات دارد.


گاه این تجارب نه تنها شرکت دادن انسانها در,واقعیتی,مشابه یا هم دردی است بلکه خود می تواند منبع دانشی نیز,به حساب آید.


دانشی که بتواند در موقعیتهای مشابه دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

photo_2016-10-28_19-01-41

دبیر انجمن داستان کرمان اضافه کرد:کتاب من تو را می,شناسم حاصل تلاشی مشترک از جناب دکتر عباسی و موسسه فرهنگ عامه است که در آن به ضبط و ثبت خاطرات مدیریت بحران  زلزله بم درسمت ریاست مرکز بهداشت بم و همینطور تجارب مدیرکلی در بهزیستی استان کرمآن پرداخته شده  است.


انچه این کتاب را متمایز,می کند شیوه ی ارتباط گرفتن با خواننده و انتخاب تیز,هوشانه ی نوع نگارش آن به صورت مستند داستانی است ژانری که در ادبیات ما نگاه کمتری به آن شده است

 

این نویسنده و پژوهشگر در ادامه گفت:  در سینما شاهد حضور پر رنگ  ژانر تعریف شده مستند داستانی 
هستیم وفیلم ساز مجبور است برای,ساخت چنین فیلمی مصاحبه ،فیلم برداری،برش و تدوین را انجام دهد تا بتواند اثری مستند را با داستانی واقعی به نمایش بگذارد.


و تولید چنین کتابهایی به فیلم سازان کمک می کند و می تواند گام موثری برای انها به حساب اید.

 

رهدار ضمن اشاره به نقش موثر فرهنگ مکتوب به ارتقا دانش و تجربه بشر و انتقاد از جاری و ساری بودن فرهنگ شفاهی در زندگی ایرانی ها گفت : این نوع کتابها برای جامعه پژوهان و مردم شناسان و کسانی که می خواهند منبعی موثق در جهت استفاده از تجارب و دانش درموقعیتهای مختلف زمانی داشته باشند  منبعی دسته اول و مفید به حساب می ایند.

photo_2016-10-28_19-01-51
ضمن آنکه بدون در نظر گرفتن انچه گفته شد خود اثر مستند داستانی به خودی خود می تواند اثری خواندنی و جذاب به حساب آید.

وی اضافه کرد:یک اثر مستند شامل پیدایش مراحل بازسازی و نتیجه گیری و پردازش است.در,یک روایت مستند داستانی داستان براساس حقایق استوار است.ساختار ساختاری مستند است و نویسنده با ابزار لحن و زبان و گزینش های پردازشی روایتی خواندنی را از,اتفاق روی داده نقل می کند که اتفاقا کاری سخت و مشکل است چرا که اصلی ترین ابزار نویسنده که تخیل است در,محدوده قرار می گیرد.


گرچه اثر ارایه شده اثری سهل و آسان است اما شیوه ی تولید آن تخصصی و سخت است.


رهدار افزود:رعایت چهارچوب مستند در,این اثار از اهمیت اصلی,برخوردار است.برداشتهای صاحب اثر می تواند بر شیوه ی روایت اثر مستند موثر واقع شود.


نکته ی مهم این است که هر واقعه ی مستندی داستانی را در خود نهان دارد.درواقع تنها مدارک و اطلاعات بازگو کننده ی حقایق نمی تواند باشداگر روایت و داستانی از آن حمایت نکند.


محدودیتهای حاکم بر نوشتار در این اثار واقعیت و تخیل را به چالش,می کشد و در نهایت اثری علمی.خواندنی.مطابق با طبع انسانی ارایه می دهد.


کتابهای اینچنینی گرچه کم هستند اما به عنوان منبع تاریخ شفاهی برای پژوهشگران و فیلم سازان منبعی ارزشمند به شمار می روند.

 

این نویسنده و پژوهشگر در پایان گفت:در دهه های,گذشته نمونه های زیادی از کتابهای مستند و مستند نویسی نوشته شده .اما انچه به عنوان مستند داستانی گفته می شود به جز نمونه های بارزی از دفاع مقدس کمتر نوشته و دیده شد و کتاب من تو را می شناسم از,این حیث ارزشمند و جدید و معتبر است.

 

 این برنامه فرهنگی با صحبت و شعرخوانی چهره هایی نظیر عسکری ، بهزادی، گلبانگ کرمانی ، سبزه صادقی برگزار شد.