پژوهش های دانشگاه باید به کمک بخش کشاورزی بشتابد


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش کنارصندل ،نماینده مردم شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه ها باید با پژوهش های خود در زمینه کشاورزی مشکلات این حوزه را کاهش دهند.

img_8283
یحیی کمالی پور روز شنبه در نشست هم اندیشی و برنامه ریزی مسایل بخش کشاورزی و منابع طبیعی که با حضور فرماندا شهرستان جیرفت، مدیران کل، روسای سازمانها، روسای دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی دانشگاه جیرفت برگزار شد افزود: امروز باید برای حل مشکلات بوسیله علم باشیم لذا تولید علم کاربردی می تواند راه گشای مشکلات باشد.
وی تصریح کرد: با برنامه ریزی و حضور تجار خارجی محصول خرمای منطقه با قیمت مناسب عرضه و مشکلی در این زمینه نداشتیم اما به زودی فصل برداشت محصولات جالیزی منطقه فرا می رسد باید به دنبال راه کار برای این محصولات باشیم.
کمالی پور با بیان این مطلب که از تجار خارجی برای صادرات محصولات کشاورزی منطقه دعوت کرده ایم تا به منطقه سفر کنند خاطرنشان کرد: یکی از راه کارهای کوتاه مدت صادرات محصولات به کشورهای همسایه که آن هم مستلزم راه کار اساسی است لذا این راه امر باید با سرعت پیگیری و ارایه راه کار شود.

img_8310
وی بیان کرد: بعضی از صادرکنندگان با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستای وارد مذاکره شده اند و بعضی دیگر نیز مستقیم با کشاورزان در حال رایزنی هستند که امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد.
نماینده مردم شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست کمیسیون کشاورزی مجلس و وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این نشست مقرر شد یکصد هزار تن محصولات باغی کشور خرید تضمینی شوکه ۶۰ هزارتن به شمال کشور و ۴۰ هزار تن به جنوب اختصاص یافت که این امر هم یک راه برون رفت در حوزه محصولات باغی می باشد.
کمالی پور با بیان این مطلب که سازمان جهاد کشاورزی باید یک آمار دقیق از سطح زیر کشت و تولید سالانه محصولات کشاورزی آماده کند افزود: برای رسیدن به برنامه ریزی آمار و اطلاعات دقیق ضروری است لذا نهاد های ذیربط یک آمار دقیق از بخش کشاورزی برای برنامه ریزی تهیه کنند.

img_8264
فرماندار جیرفت گفت: اعضای هیئت علمی سرمایه های اصلی دانشگاه هستند.
فرماندار شهرستان جیرفت گفت: اعضای هیئت علمی سرمایه های اصلی دانشگاه هستند لذا باید با پژوهش بالندگی دانشگاه را افزایش دهند.
احمد امینی روش روز شنبه درنشست هم اندیشی و برنامه ریزی مسایل بخش کشاورزی و منابع طبیعی که با حضور نماینده مردم شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل، روسای سازمانها، روسای دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی دانشگاه جیرفت برگزار شد افزود: امروز امنیت غذایی یکی از مهمترین مسایل روز دنیا است و اگر ما بخواهیم در بازار های دنیا رقابت کنیم باید محصولاتی را تولید کنیم که ذائقه بازرهای جهانی و همچنین استاندارد های موجود دنیا را داشته باشد.
وی تصریح کرد: امروز تولیدات محصولات کشاورزی به لحاظ کیفی و کمی رشد خوبی داشته است اما بعد از تولید کاری از پیش نرفته است لذا باید صنعت به کمک تولید در بخش کشاورزی بشتابد.
امینی روش بابیان این مطلب که باید با هدف به سمت فرآوری و بسته بندی و صادر محصولات کشاورزی حرکت کنیم بیان کرد: باید به صورت مدون و کارشناسی محصولات کشاورزی درجه بندی شود و درجه اول صادرات، درجه دوم مصرف داخل و درجه سوم فرآوری شود.
وی ادامه داد: دولت و نماینده بخش خصوصی که اتاق بازرگانی است در حال بررسی و برنامه ریزی برای برطرف کردن مشکل بخش کشاورزی در طولانی مدت است اما مشکل ما نیز در کوتاه مدت نیز هیچگونه راه کاری ندارد لذا باید در کوتاه مدت به دنبال راه کار باشیم.
فرماندار شهرستان جیرفت گفت: امروز هشت دانشگاه بیش از ۲۰ هزار دانشجو و اعضای هیئت علمی با توان علمی بالا در شهرستان وجود دارد این یک فرصت است برای تولید علم و در همین راستا همایش بین المللی دانشگاه جیرفت می تواند گام موثری در راستای توسعه پژوهش در منطقه باشد.

img_8283
امینی روش بیان کرد: امنیت غذایی، بحث کشت های نوین و مبارزه های بیولوژیک که در این همایش مد نظر است می تواند علمی که تولید می شود به کشاورزی منطقه آورده و با بالا بردن سطح آگاهی کشاورزان زمینه بالابردن سطح کیفی محصولات کشاورزی را فراهم کنند.