. پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 19838 تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آذر 1395 | 15:20 ب.ظ

آشنایی با گونه گیاهی گرمسیری شیشه شور / تصاویر

به گزارش سایت کنارصندل، این گونه به صورت درخت و درختچه است که به طور طبیعی در استرالیا و تانزانیا می‌روید. علاوه بر فرم و رنگ گلها که متنوع و زیباست، تیپ رشد درخت، حالت مجنون و آبشاری داشته که به جذابیت این درخت به منظور استفاده در فضای سبز و منظرسازی می افزاید. این […]

به گزارش سایت کنارصندل، این گونه به صورت درخت و درختچه است که به طور طبیعی در استرالیا و تانزانیا می‌روید. علاوه بر فرم و رنگ گلها که متنوع و زیباست، تیپ رشد درخت، حالت مجنون و آبشاری داشته که به جذابیت این درخت به منظور استفاده در فضای سبز و منظرسازی می افزاید. این گیاه بخاطر فرم گلها(پرچم) که شبیه شیشه‌شور می‌باشد، به این نام مشهور شده است…

اشنایی با گونه های گیاهی گرمسیری(شیشه شور) +تصاویر

شیشه شور/ بطری‌شور/ کالیستمان
نام علمی:Callistemon citrinus
نام خانواده:Myrtaceae
خصوصیات گیاهی
این گونه به صورت درخت و درختچه است که به طور طبیعی در استرالیا و تانزانیا می‌روید. علاوه بر فرم و رنگ گلها که متنوع و زیباست، تیپ رشد درخت، حالت مجنون و آبشاری داشته که به جذابیت این درخت به منظور استفاده در فضای سبز و منظرسازی می افزاید. این گیاه بخاطر فرم گلها(پرچم) که شبیه شیشه‌شور می‌باشد، به این نام مشهور شده است. این درخت بیشتر مناسب مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. در ایران نیز بیشتر در جنوب کشور در شهرهای چابهار،بندرعباس،بوشهر،آبادان،جیرفت،قشم،کیش و اهواز و در اکثر شهرهای ساحلی شمال کشور، کاشته می‌شود. این گونه آفات کمی داشته و به عنوان گونه آشغال ریز محسوب می‌شود.


برگ: این درخت دارای برگهای سبز مایل به خاکستری رنگ بوده و شکل برگ‌های آن به صورت خطی یا نیزه‌ای و به طول ۳تا۷ سامتیمتر و عرض ۵تا۸ میلیمتر است.برگ‌ها موقع خورد و له شدن عطری شبیه به عطر مرکبات از خود خارج می‌کنند.
گل: گل‌های بسیار زیاد و زیبای آن که در واقع پرچم‌های طویل قرمز رنگ می‌باشند، به صورت گل‌آذین سنبله و به طول ۶تا۱۰ سانتیمتر و عرض ۴تا۷ سانتیمتر ظاهر می‌شوند و در انتها به دسته‌ای از برگ‌ها ختم ‌می‌گردند. اصلی‌ترین زمان گلدهی در اوایل بهار تا تابستان است اما جوانه‌زنی و گل افشانی مختصری هم در فصل پاییز دارد. گل‌ها سبب جذب پرندگان و پروانه‌ها می‌شود.

میوه: میوه به صورت کپسول‌های ۳برچه‌ای است که به صورت گروهی دورتا دور ساقه گل‌دهنده تشکیل می‌شوند. این کپسول‌ها در ابتدای رویش خاکستری مایل به سفید بوده و در زمان رسیدن به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شوند. درون هر کپسول تعداد زیادی بذرهای ریز قرار گرفته است.
تنه و شاخه: پوست تنه زبر و قهوه‌ای رنگ می¬باشد.
سیستم ریشه: سطحی
سرعت رشد: کند تا متوسط
نیازهای طبیعی
آب و هوا: بیشتر مناسب مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است. نسبت به سرما حساس بوده و در درجه حرارت کمتر از ۷درجه سانتیگراد دچار آسیب می‌شود. این گیاه به خشکی و گرما و باد داغ بشدت مقاوم است.
این گیاه به هوای خنک ، آبیاری متوسط، رطوبت هوای ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.
نور: یک گیاه آفتاب دوست است. به آفتاب کامل در سراسر روز نیاز دارد.


خاک: مناسب انواع خاکها است، البته بهترین خاک برای آن خاک سبک است. خاک با زهکش قوی در رشد آن بسیار تأثیر گذار است. بهتر است خاک کمی اسیدی باشد.
نیاز آبی: آبیاری منظم ضروری است. به دوره‌های طولانی خشکی تحمل نشان می‌دهد اما بهترین رشد و بهترین گلدهی را زمانی خواهد داشت که در ماههای گرم هر دو هفته یک بار آبیاری عمیق شود.
روش ازدیاد: این گیاه را باید از اواخر بهار تا اوایل تابستان تکثیر نمود. ابتدا با یک چاقوی تیز، قلمه های انتهایی ساقه را به طول ۸ تا ۱۰ سانتیمتر از گیاه جدا کنید.البته می توانید، زمانی که جوانه ها خیلی بلند نشده اند، آنها را محکم با دست بگیرید و به سمت پایین خم کنید و آنرا همراه پاشنه یعنی قسمتی ازساقه اصلی که به جوانه متصل است، بشکنید و از آن برای قلمه زدن استفاده نمایید.
در هر دو روش ، قلمه ها باید بدون گل باشند. آنگاه انتهای قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و درگلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص بذرو قلمه ، بکارید و آنها راباکیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. پس از دو ماه ، که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی رابردارید تا گیاه در محیط طبیعی رشد کند. بعد از سه تا چهار ماه گیاه رابه گلدانی با قطر دهانه ۱۳ تا ۱۸ سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل کنید.

هرس: این گیاه زیاد به هرس احتیاج ندارد اما در صورت نیاز بعد از گلدهی مناسب¬ترین زمان برای این کار است.
وضعیت سازگاری با شرایط اکولوژیک موجود: خوب
اهمیت در منظرسازی: شکل و عطر برگ- شکل و رنگ میوه- رنگ و شکل گل(پرچم)- فرم رشد گیاه
کاربرد در فضای سبز: کاشت به صورت ردیفی در حاشیه خیابان‌های شهری و مسیرهای درون پارک‌ها و همچنین در وسط رفیوژها- ایجاد سایبان- کاشت به صورت تک به عنوان نقطه عطف در سطوح چمنی- به عنوان حصار و بادشکن- مناسب کاشت در مناطق نزدیک ساحل

منابع:
کتاب گیاهان منظرساز مناسب مناطق گرمسیری و ساحلی
http://en.wikipedia.org/wiki/Callistemon_citrinus
http://www.golestan-ali.com/85/callistemon-شیشهشور
http://nargil.ir/Plant.aspx?Name=Callistemon-Citrinus&cid=5264

گردآوری: میثم سیاسی

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − نه =