. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 19835 تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آذر 1395 | 13:19 ب.ظ

نشست باستان شناسی با حضور کارشناسان فرانسوی و ایتالیایی در دانشگاه جیرفت برگزار شد

به گزارش  سایت کنارصندل، پیش از ظهر امروز ( ۲۵ آذر ) شست تخصصی باستان شناسی به همت گروه باستان‌شناسی و انجمن علمی دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه جیرفت با حضور پروفسور ماسیمو ویداله، دکتر فرانسوا دوسه و جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد. مدیر گروه باستانشناسی دانشگاه جیرفت گفت: این نشست با هدف تقویت روابط […]
به گزارش  سایت کنارصندل، پیش از ظهر امروز ( ۲۵ آذر ) شست تخصصی باستان شناسی به همت گروه باستان‌شناسی و انجمن علمی دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه جیرفت با حضور پروفسور ماسیمو ویداله، دکتر فرانسوا دوسه و جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد.

مدیر گروه باستانشناسی دانشگاه جیرفت گفت: این نشست با هدف تقویت روابط علمی میان گروه باستان‌شناسی دانشگاه و باستان‌شناسان فرانسه و ایتالیا برگزار شد.

 امیرحاجلو ضمن معرفی دو سخنران اصلی نشست افزود:پروفسور ماسیمو ویداله و فرانسوا دوسه در سال‌های گذشته در فعالیت‌های میدانی جیرفت حضور داشته اند و از نزدیک با دغدغه‌ها و موضوعات باستان‌شناسی جیرفت آشنا هستند.

وی تصریح کرد: هیجانات سیاسی، تصمیمات عجولانه، نظرات غیرکارشناسی و نگاه کوتاه‌مدت، آفتی در برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌های باستان‌شناسی و میراث فرهنگی است لذا لزوم بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان و ایده‌های صاحب‌نظران و تدوین برنامه‌های جامع بلندمدت باید به اولویت اول این پروژه‌ها تبدیل شود.

در ادامه این نشست فرانسوا دوسه، دانشجوی دوره فوق دکتری باستان شناسی به ارائه دستاوردها و نظریات خود در زمینه شناسایی و خوانش کتیبه های آغاز ایلامی، ایلامی خطی و خط نویافته هندسی کنارصندل جیرفت پرداخت.

 وی ضمن اشاره به انواع خطوط اولیه و پراکندگی آنها در بین‌النهرین و جنوب غربی ایران، به بیان توضیحاتی درباره نظام‌های نوشتاری در خطوط آغاز ایلامی و ایلامی خطی و همچنین خط هندسی روی الواح کشف شده در جیرفت پرداخت.

پروفسور ماسیمو ویداله، استاد تمام دانشگاه پادوا ایتالیا نیز در ادامه این نشست گفت: در پروژه کاوش‌های مشترک ایران و ایتالیا در گورستان محطوط آباد کنارصندل، سرپرست خارجی هیأت بود، به بیان توضیحاتی درباره مدیریت پروژه‌های باستان‌شناسی و کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باستان‌شناسی در جوامع امروزی پرداخت.

وی با بیان مثالی از پروژه کلان «باستان‌شناسی و حفظ و احیای آثار در شمال شرقی پاکستان» به پیامدهای درخشان آن پروژه در جذب گردشگران اروپایی به شمال شرقی پاکستان اشاره و بر لزوم برنامه‌ریزی، مدیریت و سرمایه‌گذاری در بخش مواریث فرهنگی تأکید کرد.

 

گفتنی است در پایان این نشست، درباره انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی و پژوهشی در زمینه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی میان دانشگاه جیرفت و دانشگاه پادوا ایتالیا تبادل نظر شد و با نظر مساعد دو طرف و حمایت رئیس دانشگاه جیرفت مقدمات انعقاد این تفاهم نامه ایجاد شد.

img10252465

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 8 =