صنایع دستی به عنوان یکی از بارزترین تجلی گاه‌های فرهنگ و هنر ملی یک سرزمین است


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش کنارصندل به نقل از روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی جهانگردی استان کرمان؛ حمید مرتضوی رئیس دانشگاه علمی کاربردی جهانگردی استان کرمان در همایش علمی صنایع دستی با موضوع “حل بخشی از نیازهای صنایع دستی” که در محل اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، بیان داشتند: هنر و به ویژه صنایع دستی که از تعامل اندیشه و نیروی خلاقیت و ابتکار انسان مایه می گیرد نیازمند زمینه هایی است که اگر فراهم نباشند نه توسعه را بر می تابد و نه باعث ارتقاء کمی و کیفی آن می شود .

 

مرتضوی بیان کرد:هر هنری از جمله صنایع دستی از ابتدایی ترین مرحله شکل گیری تا آخرین مرحله، دستان توانمندی را نیاز دارد که با هماهنگی و حمایت همه جانبه بتواند خلق گردد و حس زیبایی شناختی اقشار یک جامعه را برانگیخته و بر تولید و توزیع آن افزوده گردد.

 

 

مرتضوی افزود: صنایع دستی به عنوان یک هنر- صنعت از مصادیق انکار ناپذیر اقتصاد مقاومتی است به طوری که با بررسی ابعاد این پدیده به وضوح می توان مصادیق اقتصاد مقاومتی را در آن مشاهده کرد. صادرات صنایع دستی به عنوان یکی از صنایع خلاق در دنیای کنونی به غیر از مزایا و منافع اقتصادی آن، به نوعی صادرات فرهنگ ملی و گسترش جهانی و جهان شمول کردن آن است.

 

 

وی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در مرتفع ساختن مشکلات صنایع دستی کرمان که شامل رفع موانع تولید، بسته بندی، استانداردسازی، صادرات، بازرگانی و حمایت از تولید می شود، اظهار داشت: همچنان بعد از گذشت ۱۰سال از ادغام سازمان صنایع دستی به سازمان میراث فرهنگی هنوز مشکل اولیه و ابتدایی این حوزه کماکان باقی مانده است.

 

وی ادامه داد:همچنان مشکلات اولیه هنرمندان مانند نداشتن بیمه، عدم امنیت شغلی و هم چنین نبود آمار واقعی از میزان ارزش وزنی و ریالی تولیدات در کشور، نبود آمار مدنظر از تعداد واقعی کارگاه ها و هنرمندان، عدم سازماندهی و درجه بندی کیفیت تولیدات، نبود مطالعات دقیق و علمی در مورد بازاریابی، بازارسازی و بازارگردانی داخلی و خارجی و فراموش شدن بسیاری از هنرهای ملی و… از مسائل اصلی و روزانه این حوزه در استان و کشور شده است.

 

این عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان بیان داشتند که یکی از مهمترین مشکلاتی که صنایع دستی کرمان از آن رنج می برد عدم تبلیغات درست برای شناساندن صنایع دستی به سایر کشورها و تجار خارجی است.

 

وی در پایان افزودند که پته افغانی در بازار ایرانی، هزینه بالای تولید و افزایش قیمت فروش ، رقابت سوزن دوزی های خارجی وارداتی با صنعت پته دوزی امروز، نبود بازار فروش مناسب، حمایت نکردن مالی، بی توجهی به صادرات، و نداشتن برنامه جامع مدون را از عمده مشکلات فراروی صنایع دستی کشور عنوان کرده اند.