. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 20419 تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1395 | 21:43 ب.ظ

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جنوب کرمان ،گنج خفته ایران است/قلب باستان‌شناسی، آینده شناسی و گذشته شناسی در جیرفت به هم پیوند خورده است

به گزارش کنارصندل، سید‌عباس صالحی ظهر امروز در حاشیه افتتاح چهارمین نمایشگاه کتاب استانی جنوب کرمان در جیرفت در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت‌های خدادادی این منطقه اظهار داشت: قلب باستان‌شناسی، آینده شناسی و گذشته شناسی در جیرفت به هم پیوند خورده است. وی جنوب کرمان را گنج خفته ایران خواند و گفت: این منطقه […]

به گزارش کنارصندل، سید‌عباس صالحی ظهر امروز در حاشیه افتتاح چهارمین نمایشگاه کتاب استانی جنوب کرمان در جیرفت در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت‌های خدادادی این منطقه اظهار داشت: قلب باستان‌شناسی، آینده شناسی و گذشته شناسی در جیرفت به هم پیوند خورده است.

وی جنوب کرمان را گنج خفته ایران خواند و گفت: این منطقه به جای امدادپذیری می‌تواند امدادرسانی دیگر استان‌های کشور باشد.

صالحی با ابراز خرسندی از راه‌اندازی نمایشگاه کتاب در جیرفت به اجرای طرح پایتخت کتاب در کشور اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای طرح پایتخت کتاب ایران این است که توجه بیشتری به حوزه کتاب و کتابخوانی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پیش از این بیشترین توجه به این مقوله در تهران و چند شهر خاص بود، اجرای این طرح سبب شد که ظرفیت‌های پنهان کتاب و کتابخوانی در کل ایران دیده و ارتقا پیدا کند.

صالحی بیان کرد: در راستای اجرای این طرح فرصت‌‌هایی برای مشارکت سازمان‌ ها و تشکل‌‌های بخش عمومی، خصوصی و دولتی فراهم شده و این جشنواره مقدمه‌ای برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور با همراهی سه بخش دولتی، عمومی و خصوصی است.

معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه به دنبال این بودیم که ایده‌ها و ابتکارات خلاقانه در بحث زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی را رصد و به فضای عمومی معرفی کنیم، از مشارکت مناطق مختلف کشور در این طرح خبر داد.

وی به مولفه‌های انتخاب شهر پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و افزود: در نخستین مولفه عنوان شد که باید ایده‌ها و برنامه‌هایی که شهرهای نامزد پایتخت کتاب ارائه می‌کنند، قابلیت اجرایی شدن را داشته باشند و از سویی ضمانت‌های اجرایی نیز برای آنها تعریف شود.

صالحی تاکید بر گستره مشارکت‌‌ها در این طرح را از دیگر مولفه‌های انتخاب شهر پایتخت کتاب ایران عنوان کرد و گفت: هر اندازه سهم مشارکت دستگاه‌‌های عمومی و خصوصی در این برنامه‌‌ها بیشتر باشد، امتیاز آن شهر هم در جشنواره مربوطه ارتقا می‌‌یافت و این نگاهی بود تا به وسیله آن سه ضلع بخش عمومی، خصوصی و دولتی کشور را برای ارتقای فرهنگ مکتوب فعال کنیم.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۰۰ شهر و ۹۰۰ روستا در این طرح شرکت کرده‌اند، افزود: در قالب این طرح زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی افزایش خواهد یافت.

صالحی همچنین به اجرای جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب اشاره کرد و افزود: امروز انجمن‌های نوپای مروجان کتاب در سطح ۱۶ شهر، یک هزار و ۶۰۰ باشگاه کتابخوانی را راه‌اندازی کرده‌اند که این امر در کنار حمایت وزارت ارشاد می‌تواند راهی موثر در ترویج کتابخوانی باشد.

وی برگزاری طرح‌های عیدانه، تابستان و پاییزه کتاب با مشارکت کتابفروشی‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر و کتابخوانی معرفی کرد.

صالحی اظهار داشت: اجرای این طرح هم کمک به کتاب فروشی‌هایی است که در اجرای این طرح با وزارت فرهنگ و ارشاد مشارکت دارند و هم کمک به مردم تا بتوانند با خرید ارزانتر در فرصت‌های زمانی که اعلام شده است، کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی افزود: توجه به گسترش فرهنگ کتابخوانی از طریق ایجاد و نهادسازی برای باشگاه‌ها و مروجان کتابخوانی از برنامه‌های دیگر این وزارتخانه در حوزه نشر و کتابخوانی است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در راستای اجرای این طرح سال گذشته ۶۲۱ روستا در این جشنواره شرکت کردند که در مرحله اول ۲۰ روستا و در مرحله دوم ۱۰ روستا برگزیده و در مجموع یک ‌هزار و ۱۱۳ طرح به این جشنواره ارائه شد.

وی با بیان اینکه امسال دومین سال جشنواره پایتخت کتاب ایران را در شهرها و روستاها اجرا می‌کنیم، عنوان کرد: سال گذشته ۶۴ شهر در جشنواره پایتخت کتاب ایران مشارکت کردند که امسال این تعداد به ۹۹ شهر رسیده است.

صالحی عنوان کرد: همچنین در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، سال گذشته ۶۲۱ روستا مشارکت کردند که امسال این تعداد به ۸۰۰ روستا و مرکز عشایری افزایش یافته است.

وی همچنین درباره نمایشگاه‌های کتاب خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های استانی کتاب بعد از حدود دو تا سه دهه نیازمند یک ارتقای جدی‌‌تر هستند که انتظار به حقی است.

صالحی گفت: در این دوره با توجه به تغییر نرخ تخفیف الزامی ناشران در نمایشگاه‌‌های استانی از ۲۰ به ۱۰ درصد شاهد حضور ناشران کیفی و حرفه‌ای بیشتری در نمایشگاه ‌های استانی خواهیم بود.

تصاویر:محمدرضا براهام

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − چهار =