. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 21551 تاریخ انتشار : یکشنبه 3 بهمن 1395 | 22:18 ب.ظ

فخری الله‌توکلی رئیس دفتر اتاق بازرگانی جیرفت:

کشاورزان جنوب می‌خواهند هم بیل بزنند و هم تاجر باشند/خیارسبز جیرفت در یزد بسته‌بندی می‌شود

به گزارش سایت کنارصندل، فخری الله‌توکلی یکی از فعالان اقتصادی موثر در استان است. الله‌توکلی علاوه بر نقش موثری که در صنعت فرش ایفا می‌کند، به عنوان عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان عهده دار مسوولیت دفتر اتاق در جیرفت است. با او در خصوص سرنوشت پایانه صادراتی جنوب گفت‌وگو کردم که می‌خوانید: خانم الله توکلی! […]
به گزارش سایت کنارصندل، فخری الله‌توکلی یکی از فعالان اقتصادی موثر در استان است. الله‌توکلی علاوه بر نقش موثری که در صنعت فرش ایفا می‌کند، به عنوان عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان عهده دار مسوولیت دفتر اتاق در جیرفت است. با او در خصوص سرنوشت پایانه صادراتی جنوب گفت‌وگو کردم که می‌خوانید:
خانم الله توکلی! اخیراً خبرهایی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی جنوب استان منتشر شده  است. می‌خواهم بدانم پایانه‌ی صادراتی جنوب به کجا رسید؟ 
فقط زیرساخت‌های آن آماده‌ شده است. فاز یک پایانه‌ی صادراتی ما تلاش می شد که به بهمن‌ماه برسد. در بحث استقرار گمرک و استاندارد خوشبختانه الآن امکاناتش فراهم شد که آقای مهندس طبیب زاده هم با توجه به اینکه معین منطقه‌ی استان بودند کمک کردند.
از گمرک منطقه‌ی جیرفت الآن بار مستقیم خیار سبز به روسیه می‌رود و کارها از همین‌جا انجام می‌شود. قبلاً این‌‌گونه نبود و یک نفر می‌بایستی برود لب مرز. الآن الحمدالله زیرساخت‌ها تقریباً فراهم‌شده و مشکلی ندارد و صادرکننده گواهی مبدأ از خود دفتر جنوب استان صادر می‌کند و کارهایش از صفر تا صد از همان‌جا انجام می‌شود و بار مستقیم می‌رود. ما البته در صادرات خرما از  بم قبلا به دلیل استاندارد با چالش مواجه بودیم که خوشبختانه آن مساله هم حل شد.
پس پایانه‌ی صادراتی جنوب هنوز افتتاح نشده اما عملیات صادرات دارد از جیرفت مستقیم انجام می‌پذیرد؟
بله.
این مشکل شما برای عدم افتتاح، به خاطر عدم پیشرفت فیزیکی بناست؟ یا دلیل دیگری دارد؟
خب همان پیشرفت فیزیکی بود. آ‌نطور که گفتند: دستگاه‌هایشان خریداری‌شده است و از خارج کشور برای بحث صنایع تبدیلی در حال ورود است. در بحث پیشرفت فیزیکی به خاطر عدم نقدینگی بوده است که کمی در آن وقفه پیش آمده است.
خانم الله‌توکلی! میزان صادرات در مقایسه با تولیدی که در جنوب می‌شود خیلی کم است قبول دارید؟
بله.
علت اینکه صادرات این‌قدر کند و کم انجام می‌شود چیست؟
ما مشکلاتی داشتیم که با پیشگیری اتاق حل شد.
مثلا؟
 مثلاً یکی از مشکلاتی که تجار داشتند این بود که ظرفیت روزانه‌ی کالایی که به کشور هم‌جواری مثل افغانستان می‌توانست حمل شود ۳۰۰ تریلی بود که متأسفانه ۷۰ تریلی بیشتر جوابگو نبود. این ضعف متوجه زیرساخت سر مرز میلک زابل بود. تجارمی‌گفتند برای حمل محموله صادراتی،  تره‌بار ما بعضاً می‌رود سه چهار روز در مرز میلک می‌ماند. به‌هرحال تره‌بار هم فاسد می‌شد و سعی می‌کردند کمتر بیایند سمت جیرفت و یا جنوب استان و بخواهند کالایی را خریداری کنند.
آقای طبیب‌زاده رییس اتاق کرمان رایزنی کردند، حتی آقای دهقان‌پور را هم فرستادند سر مرز بازدید کردند و گزارش و مستندسازی کردند و با تجار صحبت کردند و خوشبختانه الآن کانال تقریباً بازشده است. حالا نسبت به میزان تولید و ظرفیتی که در منطقه وجود دارد من راضی نیستم وناچیز  است.
خانم الله‌توکلی! این چالش‌های زیرساختی که به آن اشاره کردید باید توسط، قاعدتاً استان سیستان و بلوچستان حل شود؟
ببینید ممکن است یک سری مشکلات در مرز عراق هم داشته باشیم. در جنوب خیار سبز داریم.  خیار سبز می‌رود به خود یزد و بسته‌بندی می‌شود و کارهایش انجام می‌شود و می‌رسد به سمت کردستان و عراق.
 این بحث صنایع تبدیلی است و من فکر می‌کنم زیرساخت‌ها هرچه سریع‌تر آماده شوند، مسایل زودتر حل می شود.  ما امیدواریم هرچه سریع‌تر پایانه‌ی صادراتی راه‌اندازی بشود. من فکر می‌کنم خیلی می‌تواند پوشش دهد و مشکلات را در خود منطقه حل کند.
ما تاجر خیلی کم داشتیم همه محصولات توسط واسطه می‌رفت. شما در فصل برداشت می‌دیدید که کرد، لر و ترک همه در میدان تره‌بار جیرفت بودند. حالا ما داریم سامان‌دهی می‌کنیم.
چالش‌هایی هم در بحث حمل و نقل داشتیم . نشست‌هایی با بخش دولتی برگزار کردیم. خوشبختانه با همکاری اداره کل راهداری جنوب استان خیلی با نشست‌هایی که با بخش خصوصی داشتیم امسال مشکلی ندارند و می‌توانیم بگویم که کشاورزها در منطقه راضی‌اند.
محصولات جیرفت به اندازه‌ای که عرضه می‌شود، بازار دارد؟ 
بله؛ مساله ما خرده‌مالکیت است. متاسفانه ۹۰ درصد کشاورزای جنوب استان خرده مالک هستند. چون خورده مالک هستند توان ندارند خودشان قراردادببندند.  شما اگر به منطقه بروید و با کشاورزان صحبت کنید، عمده مالکان هیچ دغدغه فروشی ندارند.
چرا شرکت‌های کنسرسیومی در منطقه شکل نمی‌گیرد؟
فرهنگ تشکیل شرکت کنسرسیومی وجود ندارد. ما دوره اموزشی گذاشتیم والان  تعداد زیادی متقاضی داشتیم. باید فرهنگ سازی بشود و واقعااموزش ببینند تا روحیه ی مشارکت درآنها ایجاد بشود. قدری حساسیتى‌های منطقه‌ای بالاست.
کشاورزان ما می‌خواهند هم بیل بزنند و هم می‌خواهند تاجر باشند که این امکان پذیرنیست. یعنی کار را به افراد متخصص واگذار نمی‌کنند. طرف می‌خواهد تجارت کند اما ازقوانین و اساس تجارت هیچ اطلاعی ندارد و نمی‌پذیرد مدیریت از مالکیت جدا شود.
منبع: گفتار نو

نظرات بینندگان:

  1. A گفت:

    خانم محترم اول متاسف شدم که تعریف شما از کشاورزی محدود به بیل زدن می باشد.اینم بدونید تا کشاورزی وجود نداشته باشد که به قول شما بیل یزند، امثال شماها نمی توانستند به این راحتی کسب درآمد کنند.از شما که خودتان پیشینه ای روستایی و کشاورزی دارید این نوع ادبیات با این لحن بعید است.(تشکر از وب سایت خبری مردمی کنار صندل )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 12 =