اگر سیل سال ۱۳۷۱ جیرفت تکرار میشد چه میشد؟!


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل، در تحلیلی علمی امید سمندری کارشناس ارشد جغرافیا در خصوص تکرار سیلاب سال ۱۳۷۱ نوشت:

به واسطه بارندگی های اخیر در جنوب استان کرمان که به جز خسارت های اندکی که در پی داشت عمدتا نعمت و رحمت الهی بود و از این بابت خداوند را شاکریم.
شاید طرح این سوال؛ اگر سیلابی مانند سال ۱۳۷۱ در کف رودخانه هلیل جاری شود چه خواهد شد؟ در حل بحران پیش روی شهرستان جیرفت بتواند از خسارت های آتی جلوگیری کند.

 

از آنجا که به واسطه نیروی کوریولیس زمین در نیمکره شمالی زمین، رودخانه ها به سمت چپ منحرف می شوند این اتفاق برای روخانه هلیل نیز اتفاق افتاده است که هلیل رود در امتداد مسیر خود در میان سازه غیر مقاوم رسی به طرف شهر جیرفت شیب پیدا کرده است.

 

مسئله مذکور زمانی حادتر می شود که کف رودخانه هلیل بخصوص دهانه های پل هلیل هنوز انباشته از رسوبات سیلاب سال ۱۳۷۱ می باشد که در صورت تکرار چنین سیلابی دهانه های پل هلیل مانند یک سد در مقابل حجم عظیم آب مقاومت می کند و استحکام ضعیف دیواره روخانه در سمت چپ که شیب طبیعی رودخانه هم به همین سمت می باشد ممکن است منجر به تغییر مسیر رودخانه به سمت مرکز شهر شود ؛ لذا از مسئولین زحمت کش ستاد بحران بخصوص فرماندار محترم شهرستان به عنوان رئیس ستاد بحران شهرستان خواهشمند است به تسطیح بودن کف رودخانه هلیل اکتفا ننمایند و نسبت به لایه روبی واقعی کف رودخانه هلیل و مقاوم نمودن دیواره سمت چپ هلیل از انتهای بولوار سید حسن نصرالله تا پل شماره ۲ اقدام کنند.

امید سمندری کارشناس ارشد جغرافیا