ایده توسعه استان کرمان بر مبنای توانمندی های بخش غیردولتی اقدامی مفید بوده است


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

استاندارکرمان:ایده توسعه استان کرمان بر مبنای توانمندی های بخش غیردولتی اقدامی مفید بوده است

استاندار کرمان ضمن تقدیر از معین اقتصادی منطقه دو شامل شهرستان های جیرفت و عنبرآباد، گفت: توسعه استان بر مبنای توانمندی بخش های غیر دولتی و خصوصی و واگذاری مناطق هشتگانه به موسسات بزرگ اقتصادی نشان می دهد آثار اثربخش، مفید و قابل مشاهده ای را در استان کرمان داشته ایم.



به گزارش کنارصندل به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی پیش از ظهر یکشنبه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان گام دوم مثلث توسعه اقتصادی منطقه دو (شهرستان های جیرفت و عنبرآباد) افزود: کاری که در استان کرمان برای توسعه استان بر مبنای توانمندی های بخش های غیر دولتی و خصوصی آغاز شده است، در صورتی که نهادینه شود موثر خواهد بود.
وی از فعالیت رسانه ها برای انعکاس خدمات انجام شده نیز تقدیر کرد و گفت: خدماتی که ارائه می شود متعلق به مردم و نظام است و باید برای انعکاس این اقدامات به خوبی اقدام شود.
استاندار کرمان اشاره کرد و گفت: یکشنبه هر هفته برای جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی در نهاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان برگزار می شود.
رزم حسینی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری هنور موانعی در مسیر دریافت مجوزهای لازم و قانونی داریم و باید این موارد را به شکلی آسان تر کنیم.


وی تاکید کرد: باید کاری کنیم که بروکراسی را هر چه بیشتر در همه حوزه ها کاهش دهیم و در این زمینه از تجربیات سایر استان ها نیز استفاده شده است تا روان سازی به شکلی ممتاز انجام شود.
استاندار کرمان درباره تولید محصولات کشاورزی نیز گفت: بازار محصول باید جلوتر از بازار تولید باشد و زمینه پیش فروش محصولات تولیدی فراهم شود و این خلاء در جیرفت و عنبرآباد در زمینه تولید، فروش و صادرات حل می شود و در این رابطه زمینه حمل و نقل هوایی نیز فراهم شده است.
 
***  لزوم تعیین پیوست اطلاع رسانی برای پروژه های اقتصاد مقاومتی
مشاور استاندار کرمان و مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان نیز در ادامه این جلسه گفت: تعیین پیوست اطلاع رسانی برای تمامی پروژه های توسعه ای به ویژه پروژه ای اقتصاد مقاومتی امری ضروری است.
نقی عظیمی زاده افزود: کمیته های اطلاع رسانی اقتصاد مقاومتی در شهرستان ها فعال شده و فرمانداران شهرستان ها باید به این کمیته نگاه ویژه ای داشته باشند.
وی با اشاره به برخی محدودیت های سازمان های اطلاع رسانی در راستای تولید و انتشار اخبار، عنوان کرد: حمایت از این دستگاه ها و اختصاص اعتبار به آنها از سوی استاندار کرمان نیز مورد تاکید قرار گرفته که باید به صورت جدی مورد توجه مدیران شهرستانی نیز قرار گیرد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمان بر راه اندازی سامانه پیامک ستادهای اقتصاد مقاومتی شهرستان ها نیز تاکید کرد و افزود: این سامانه ها باید حداقل ۲۰ هزار نفر عضو داشته باشند.


عظیمی زاده به استفاده از فضای مجازی نیز اشاره و بیان کرد: در این فضا درباره خشک شدن هلیل، تخریب ها و مواردی از این دست مطالب بسیاری مطرح می شود اما هیچکس از سد جیرفت و یا احیای جازموریان مطلبی را مطرح نکرده اند که باید دید که کوتاهی ها از کجاست.
وی ادامه داد: تعیین افراد متخصص برای روابط عمومی فرمانداری ها و نیز روابط عمومی ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان ها نیز باید مورد توجه باشد تا ارتباط روابط عمومی ها با رسانه ها به خوبی شکل گیرد.

*** لزوم نهادسازی در شهرستان جیرفت
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان باتاکید بر لزوم نهادسازی در جیرفت گفت: تمرکز شده تا جیرفت و عنبر آباد به عنوان یک مرکز تمدنی و تولید مطرح شود.
سید مهدی طبیب زاده افزود: برای معرفی جیرفت و عنبرآباد به عنوان مرکز تمدنی وتولید از روش های مختلفی استفاده شده که یکی از این موارد شرکت در نمایشگاه گردشگری تهران و معرفی توانمندی های منطقه جیرفت و عنبرآباد بوده است.
وی اظهار داشت: شرکت در نمایشگاه کشاورزی بغداد و دعوت از گروه هنرمندان بین المللی “کوچ رو” در جیرفت نیز در این زمینه انجام شده است که این گروه هنری اردیبهشت ماه به جیرفت و عنبرآباد می آیند
معین اقتصادی منطقه جیرفت و عنبرآباد با اشاره به اینکه نمایشگاهی در شهر قدیم جیرفت در نوروز امسال برگزار می شود، عنوان کرد: جشنواره حنا و بهار نارنج نیز در اردیبهشت ماه سال جاری در دلفارد برگزار می شود تا توجه به سمت جیرفت و توانمندی های این شهرستان جلب شود.
وی با تاکید براینکه اولین استارت آپ جیرفت نیز ۲۰ اسفندماه در جیرفت برگزار می شود، خاطرنشان کرد: با ساماندهی و هماهنگی های انجام شده زمینه ای فراهم شده که برای انتقال بار به نقاط مختلف مشکلی ایجاد نشود.
معین اقتصادی منطقه جیرفت و عنبرآباد عنوان کرد: معضل مهم این است که برخی محصولات، قابل عرضه در بازارهای بین المللی نیستند و بایستی در زمینه تولید با ایجاد مرکزهای رش، بهبود تولیدات و کاهش سموم، بسته بندی و صنایع تبدیلی راه اندازی شود.

طبیب زاده با اشاره به اینکه کارهای زیربنایی، اساسی و علمی در منطقه دوم اقتصادی استان کرمان دست انجام است، گفت: آثار این اقدامات آن تا حدودی قابل مشاهده است ودر سال آینده بیشتر شاهد این آثار مثبت خواهیم بود.
وی گفت: منطقه گردشگری دلفارد بسیار ویژه است و باید کمک کنیم تا هتل مناسبی دراین منطقه احداث شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تکمیل زیرساخت ها را یکی دیگر از نیاز های توسعه منطقه دوم اقتصادی استان کرمان دانست و گفت: باید یک نهاد توسعه ای برای توسعه همه جانبه جیرفت تشکیل شود و مردم نیز در امر توسعه دخیل باشند.
طبیب زاده با اشاره به اینکه هیچ فعال اقتصادی در جیرفت و عنبرآباد نیست که در کشور مطرح باشد اما در طرح اقتصادی جیرفت و عنبرآباد دیده نشده باشد، عنوان کرد: محدودیت هایی در جیرفت وجددارد که باید برای رفع آنها همه کمک کنند که از آن جمله این است که فضای کسب و کار جیرفت نسبت به استان منفی تر است.
وی اظهار کرد: دوگانگی در استانی و شهرستانی بودن برخی دستگاه ها و تجربیات ناموفق در برخی افراد در عرصه اقتصادی از دیگر موانع موجود در شهرستان جیرفت است.


 
*** تشکیل دفتر مطالعات مشترک باستان شناسی در جیرفت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز گفت: بین پایگاه باستان شناسی جیرفت و یکی از دانشگاه های معتبر آلمان دفتر مطالعات مشترک تشکیل شده و این گروه آمده و در جیرفت مستقر هستند.
محمود وفایی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای خوب انجام شده در استان کرمان، راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی بوده که هشت واحد در جیرفت راه اندازی شده است و با ایجاد آنها برای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
وی یادآور شد: هتل چهار ستاره جیرفت با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی معطل دریافت تسهیلات است که باید تسهعیلات لازم به آن واگذار شود.

***اجرای   ۵۹۹ پروژه توانمندسازی در جیرفت
فرماندار شهرستان جیرفت با اشاره به اینکه ۵۹۹ پروژه خرد در راستای توانمندسازی و توجه به اقتصاد روستاها در شهرستان جیرفت اجرا شده است، گفت: با راه اندازی مرکز رشد در شهرستان جیرفت، ۵۵ پروژه اجرایی شده است.
احمد امینی روش خاطرنشان کرد: ۱۵۵ میلیارد تومان پروژه در دهه فجر سال جاری در شهرستان جیرفت افتتاح شده که بیشتر پروژه‌های بخش خصوصی بوده است.
وی بر رفع مشکلات در مسیر سرمایه گذاری در شهرستان جیرفت نیز تاکید کرد و گفت: خوشبختانه با وجود همه مشکلات، روند امیدوار کننده ای در این شهرستان وجود دارد.
فرماندار شهرستان جیرفت یادآور شد: روزانه ۱۹ نوع محصولات کشاورزی از شهرستان جیرفت صادر می‌شود که برای جلوگیری ازبروز مشکلات در این بخش باید اقدامات لازم برای فروش محصولات صورت گیرد.
امینی روش بیان کرد: شهرستان جیرفت با دارا بودن ۳ هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار رتبه دوم کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
وی گفت: در قالب مثلث توسعه اقتصادی، یک هزار میلیارد تومان تفاهمنامه در این شهرستان انجام شده که ۱۴۰ میلیارد تومان آن به صورت کامل محقق شده است.

*** اجرای ۱۱۷ پروژه اقتصاد مقاومتی در عنبرآباد
فرماندار شهرستان عنبرآباد نیز در ادامه گفت: ۳۶ پروژه ملی، ۲۹ پروژه استانی و ۵۲ پروژه بخش خصوصی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در عنبرآباد اجرایی شده است.
محمد حجتی پور افزود: در رابطه با مثلث توسعه اقتصادی، ۶۳۹ میلیارد تومان تفاهم نامه امضا شده که تاکنون ۱۲۹ میلیارد تومان اجرایی شده است و با اجرای این طرح ها یک هزار و ۱۵۲ نفر مشغول به کار شده اند.
وی ادامه داد: در سه سال اخیر تعداد کارخانه های گوجه فرنگی در شهرستان عنبرآباد از یک واحد به پنج واحد افزایش یافته است.
فرماندار عنبرآباد گفت: در این شهرستان شش روستا به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی تعیین شده و صندوق های خرد روستایی در ۲۸ روستا تشکیل شده و ۱۵ مسجد نیز برای راه اندازی پایگاه های اقتصاد مقاومتی جانمایی شده اند.
حجتی پور اظهار کرد: ۵۰۱ طرح حمایتی نیز با همکاری کمیته انداد در این شهرستان اجرایی شده است.

***بهره برداری از ۱۸ معدن در شهرستان جیرفت
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با تاکید براینکه در شهرستان جیرفت بهره برداری از ۱۸ معدن آغاز شده که ۵۰ درصد آنها در این دولت آغاز به کار کرده اند، افزود: ۱۵۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری در عرصه صنعت معدنی در شهرستان جیرفت انجام شده است.
مجید اسکندری نسب با اشاره به اینکه چهار کارخانه صنایع معدنی در جیرفت راه اندازی شده است، ادامه داد: ۲۶٫۳ میلیارد تومان در این رابطه سرمایه گذاری شده که سه مورد در دولت تدبیر و امید آغاز به کار کرده اند.
وی عنوان کرد: از مجموع یک هزارو ۱۵۵ میلیارد تومان جواز تاسیس صادر شده در جیرفت ۴۲۶ میلیارد تومان آن معادل ۳۷ درصد مربوط به سه سال اخیر است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان اظهار کرد: بهره برداری از هفت معدن مس در جیرفت آغاز شده است ودر حال حاضر چهار کارخانه مس در حال ساخت است.
اسکندری گفت: تنها طرحی که در جیرفت و عنبرآباد در گذشته مربوط به مس داشته ایم مربوط به سرگز بوده که نیمه کاره رها شده بود و یکی از این طرح ها پروژه چهار هزار تنی کاتد مس است.
وی با تاکید براینکه شهرستان جیرفت در حال حاضر ۱۷۶ کارخانه دارای پروانه بهره برداری دارد که ۹۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این زمینه انجام شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۵۰ واحد در سه سال اخیر راه اندازی شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان یادآور شد: در حال حاضر ۶۷ پروانه اکتشاف نیز در جیرفت صادر شده که ۴۷ درصد مربوط به سه سال اخیر بوده است.