. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 23149 تاریخ انتشار : جمعه 20 اسفند 1395 | 21:25 ب.ظ

ارائه گزارشی از سفر گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و آلمان به برلین توسط کمالی پور نماینده مردم جیرفت وعنبرآباد:

دعوت از باستان‌شناسان آلمانی برای شرکت در همایش بین المللی باستان شناسی جیرفت / ورود‌ آلمان به بازار محصولات کشاورزی جنوب کرمان

به گزارش سایت کنارصندل، یحیی کمالی‌پور یحیی کمالی پور نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان با ارائه گزارشی از سفر گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و آلمان به برلین اظهار داشت: بنده در این سفر یک هفته‌ای که از ۱۴ بهمن ماه آغاز شده است به عنوان نایب رئیس گروه دوستی حضور […]

به گزارش سایت کنارصندل، یحیی کمالی‌پور یحیی کمالی پور نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان با ارائه گزارشی از سفر گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و آلمان به برلین اظهار داشت: بنده در این سفر یک هفته‌ای که از ۱۴ بهمن ماه آغاز شده است به عنوان نایب رئیس گروه دوستی حضور دارم.
وی با اشاره به اینکه گفت‌وگو و ملاقات با مقامات پارلمانی و دولتی آلمان در برنامه سفر این گروه از کشورمان قرار دارد، افزود: هدف از این گفت‌وگوها، تسهیل، تسریع و تقویت همکاری‌های پارلمانی، سیاسی و اقتصادی میان دو کشور است.
این مقام مسؤول در ابتدای این سفر در دیدار با پرفسور فریدریکه‌فلس رئیس مؤسسه باستان‌شناسی آلمان و پرفسور سوند هانسن رئیس بخش اوراسیای این مؤسسه بیان داشت: ایران و آلمان دارای فرهنگ غنی هستند که امروز دنیا متأثر از آن است.

کمالی‌پور با اشاره به اینکه ایران دارای حوزه‌های تمدنی متعددی است که هر کدام در جایگاه خود قابل بحث و گفت‌وگو است، تصریح کرد: ایران به بهشت باستان‌شناسان تعبیر شده است.
وی افزود: قطعاً در چند سال اخیر مردم دنیا به ویژه آلمان با نام جیرفت آشنا شده که کاووش‌هایی در آن توسط پروفسور مجیدزاده و چوبک صورت گرفته است.
کمالی‌پور با اشاره به حضور باستان‌شناسان آلمانی در شهرستان جیرفت عنوان کرد: آثار به دست آمده از حوزه انتخابیه من تاریخ بیش از ۷ هزار سال را نشان می‌دهد.
نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: الواح گلی کشف شده در این منطقه که دارای خطوط حکاکی هستند، اکنون در حال رمزگشایی بوده با این حال کارشناسان باستان‌شناسی معتقد هستند که این خط قدیمی‌تر از خط سومری‌ها در بین‌النهرین است.
وی از برگزاری همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جیرفت در آینده نزدیک خبر داد و ابراز داشت: از باستان‌شناسان آلمانی برای شرکت در این همایش دعوت به عمل می‌آید.
کمالی پور با بیان اینکه قطعاً با این رمزگشایی در دنیا تحول عظیمی رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: تاریخ تمدن جهان با این کشف بزرگ از بین‌النهرین به جنوب کرمان انتقال پیدا می‌کند.
وی میراث فرهنگی را هویت و اصالت فرهنگ‌ها دانست و اذعان داشت: امیدواریم با همکاری یکدیگر شاهد همگرایی دو کشور ایران و آلمان برای تثبیت این دستاوردها باشیم.
کمالی‌پور همچنین در نشست با هایکه بریمر رئیس کمیته گردشگری و تعداد دیگری از نمایندگان عضو کمیته اظهار داشت: ما معتقد هستیم که دغدغه بشریت را گردشگران می‌توانند، برطرف کنند.
نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: هنگامی که گردشگران با آداب، سنن و فرهنگ کشورها آشنا شوند، می‌توانند، تحول بزرگی در جامعه جهانی ایجاد کنند.
وی بیان داشت: حوزه تمدن غنی جیرفت که ۴۵۰ کیلومتر از این منطقه را به خود اختصاص داده، مملو از آثاری است که هر کدام بخشی از شگفتی‌های زندگی بشری را به نمایش می‌گذارند.
روابط آلمان و ایران تاریخی است
کمالی‌پور تصریح کرد: روابط دو کشور آلمان و ایران تاریخی بوده است و مثبت بودن آن ریشه در تاریخ عمیق آن‌ها دارد.

 

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان با بیان اینکه قسمتی از تمدن جهان ناشی از تمدن و فرهنگ به هم پیوسته است، اظهار داشت: مردم این دو کشور گذشته‌ای دارند که با آن تاریخ‌ساز شده‌اند.
وی همچنین در دیدار با مارکوس ادرر معاون وزیر امور خارجه آلمان با قدردانی از نگاه مثبت آلمانی‌ها به ارتباط با ایران ابراز داشت: اینکه کشور آلمان در راستای تحولات منطقه خاورمیانه دغدغه دارد، جای خوشحالی است.
کمالی‌پور برجام را تلاقی اراده چند کشور ذکر و عنوان کرد: این امر مهم را باید به فال نیک بگیریم، زیرا دنیا می‌تواند، توافق را جایگزین تحکم کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تحولات جهانی به سمت همگرایی سوق داده شود، افزود: در برخی کشورها دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، اما در سایه گفت‌وگوهای سازنده می‌توان، آن‌ها را به هم نزدیک کرد.
کمالی‌پور در نشست با رولف مونسه‌نیش رئیس گروه پارلمانی آلمان و ایران و دیگر اعضای گروه شامل یورگن تربتین، نیلس آنن و آنه ته‌گروت خاطرنشان کرد: آلمانی‌ها یک نگاه عمیق و متمایز نسبت به تعریف واژه فرهنگ دارند که در سخنان مقامات آن‌ها پیدا است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر جا کشورها با تحکم وارد شده و برخورد کرده، موجب ناامیدی و سرخوردگی بشریت شده‌اند.
وی ابراز داشت: بشریت خسته از افراط و تفریط به این نتیجه رسیده است که برای برون‌رفت از مشکلات حاضر جامعه جهانی راهی جز تأکید بر پیوندهای فرهنگی وجود ندارد.
کمالی‌پور اضافه کرد: آنچه در فراز و فرودهای تاریخی دو ملت را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد، همین پیوندهای فرهنگی است.
وی اذعان داشت: در همین راستا کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ایران به دنبال حذف مجازات اعدام در زمینه مواد مخدر است که کلیات آن به تصویب رسیده و برای تصویب نهایی به زودی به صحن علنی مجلس آورده می‌شود تا دغدغه جامعه جهانی را رفع کند.
کمالی‌پور از تدوین لایحه حقوق کودک و نوجوان خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم، تدوین این لایحه نیز پاسخی بر انتظار جامعه جهانی از ایران باشد، زیرا ما به دنبال همگرایی با جامعه جهانی در این تحولات هستیم.
وی در نشست گروه پارلمانی ایران با بنیامین لایپولد رئیس شبکه‌های اتاق بازرگانی خارجی آلمان و مارک پوتستادا هماهنگ‌کننده شبکه‌های اتاق با معرفی ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و گردشگری جنوب کرمان عنوان کرد: ما خواستار ورود آلمان به بازار محصولات کشاورزی جنوب کرمان و توسعه ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی آن هستیم.
کمالی‌پور از نشست با معاون وزیر آموزش و پژوهش آلمان و بحث و تبادل نظر در زمینه مسائل آموزشی و پژوهشی دو کشور خبر داد و ابراز داشت: در دیدار با دورسا رولند دبیر کل مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان «DAAD» راه‌های گسترش همکاری‌های دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو میان دو کشور بررسی شد.
لازم به ذکر است، گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان با سفیر ایران در آلمان، سفیر سابق آلمان در ایران، رئیس مجلس فدرال، فابر یتیوس رئیس کمیته فرعی سیاست فرهنگی آموزشی خارجی، گئورک شوته معاون وزیر آموزش و پژوهش، لئون ماکیوسچک رئیس دفتر مؤسسه اعتباری بازسازی در برلین و فون کروسیک مدیر بخش بانک ایپکس مؤسسه، رئیس کمیته فرهنگ و آموزش خارجی، رئیس بانک kfw، پاتریسیا لیبس رئیس کمیته آموزش و تحقیقات و ارزیابی عوارض استفاده از فناوری، یوهانس ابرت دبیر کل مؤسسه گوته، مسؤولان انجمن خاورمیانه، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بوندستاگ دیدار و در زمینه مسائل مربوط به هر حوزه بحث و تبادل نظر کردند.
این گروه همچنین ساختمان صدر اعظم حد فاصل دیوار برلین، مؤسسه باستان‎شناسی، مجالس و ساختمان جنبی مجلس آلمان که محل استقرار دفاتر نمایندگان است، بازدید به عمل آوردند.

 

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + پنج =