خشکسالی هیدرولوژی همچنان پا برجاست


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، علی سالاری مدیر جهاد کشاورزی جیرفت گفت: با بارش بارندگی های اخیرمقداری از خشکسالی منطقه کم شده است اما خشکسالی هیدرولوژی همچنان پابرجاست و باید به سمت مصرف بهینه آب حرکت کنیم.

مهندس سالاری در حاشیه دیدار نوروزی رئیس سازمان با کارکنان این مدیریت گفت:در سال جاری میزان بارندگی۲۱۹ میلی متر در شهرستان جیرفت اعلام شده است که ۵۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
وی افزود ایستگاه های باران سنجی مراکز ساردوئیه ۳۷۸٫۵ ،جبالبارز ۴۳۴٫۵، دلفارد۳۴۸،اسفندقه ۲۳۰، دهنو ۱۹۸و بلوک ۲۲۷ میلی متر گزارش شده است.
وی خاطر نشان ساخت ممکن است با این بارندگی مقداری از خشکسالی کم شده باشد اما خشکسالی هیدرولوژی همچنان پابرجاست و باید به سمت مصرف بهینه آب ، استفاده از روش های نوین ابیاری و جایگزینی کشت هایی با مصرف آب کمتر حرکت کنیم.
وی بیان داشت بر همین اساس در سال ۹۵ در بحث آبیاری تحت فشار حدود ۱۹۵ هکتار تحویل موقت داشته ایم و ۵۰۳ هکتار در حال اجرا ، ۱۵۷۵هکتار مصوب شده ،۳۳۶هکتار طراحی و مطالعه شده ،۱۵۳۰هکتار در حال بررسی و ۳۳۶ هکتار ،ماده تحویل به کمیسون که جمعا ۴۴۷۵ هکتار طرح آماده اجرا می باشند.
مهندس سالاری گفت در جهت اصلاح الگوی کشت در سال ۹۵ کلزا وارد چرخه تولید شد که سال قبل ۳۰ هکتار در شهرستان کشت شد اما در سال جاری۴۷۰ هکتار کشت شده است که ۱۵۰ هکتار ان مجهز به ابیاری تحت فشار می باشد.
وی سطح زیر کشت گندم در این شهرستان ۵۵۵۰ هکتار عنوان کرد و افزود پیش بینی می شود ۱۸۰۰۰ تن گندم از این مزارع برداشت شود. وی تصریح کرد کشت سیب زمینی طرح استمرار ۱۱۱۲ هکتار و کشت دوم ۷۲۵ هکتار است که جمعا ۱۸۳۷ هکتار است و پیش بینی می شود ۵۴۰۰۰ تن سیب زمینی تولید شود که از این سطح تا کنون ۱۲۰۰ هکتار برداشت شده است.
وی گفت همچنین پیاز ۲۳۴۹ هکتار کشت شده است که ۹۰۰ هکتار آن تا کنون برداشت و پیش بینی می شود ۱۲۶۰۰۰ تن پیاز تولید شود .
مدیر جهاد کشاورزی جیرفت خاطر نشان ساخت با توجه به تتوسعه کشت های گلخانه ای به عنوان یک سیاست در مجموعه دولت، در سال گذشته ۵۰ هکتار افزایش سطح داشته ایم که در سال جاری باتوجه به پرونده هایی که در مراحل مختلف چرخه دریافت تسهیلات می باشند پیش بینی می شود که ۱۲۰ هکتار به مجموع سطح زیر کشت اضافه شده و جمعا به بیش از ۱۲۰۰ هکتار برسند.
وی بیان داشت در جهت اصلاح الگوی کشت برای رسیدن به بهره وری اب و افزایش عملکرد ، با تغییر در آرایش کشت در سیب زمینی با افزایش ۵/۱ برابری بذر ۳۰ درصد افزایش عملکرد و در ذرت علوفه ای ۳۷ درصد افزایش عملکرد و بیش از ۵۰ درصد کاهش مصرف آب داشته ایم و با جایگزین نمودن محصولاتی چون شوید به جای سیب زمینی و پیاز توانسته ایم این محصول را با توجه به کیفیت بالایی که دارد در بازار عرضه نماییم.