. پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 24045 تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردین 1396 | 13:28 ب.ظ

حیات در جازموریان

به گزارش سایت کنارصندل، آبگیری تالاب جازموریان، زنده شدن دوباره هلیل و رونق گرفتن دوباره زندگی در این تالاب همه به بذل باران اخیر در جنوب استان کرمان و سیستان و بلوچستان بوده و انجام اقداماتی برای تسهیل ورود دائمی آب به این تالاب نباید دور از نظر قرار گیرد. قطعا بارندگی اخیر، با بازشدن […]

به گزارش سایت کنارصندل، آبگیری تالاب جازموریان، زنده شدن دوباره هلیل و رونق گرفتن دوباره زندگی در این تالاب همه به بذل باران اخیر در جنوب استان کرمان و سیستان و بلوچستان بوده و انجام اقداماتی برای تسهیل ورود دائمی آب به این تالاب نباید دور از نظر قرار گیرد.
قطعا بارندگی اخیر، با بازشدن دریچه‌های اضطراری سد جیرفت و بارندگی‌ها و سیلاب‌های کم‌سابقه در استان کرمان و سیستان و بلوجستان، تالاب بین‌المللی جازموریان بعد از دو دهه جان تازه گرفت و در حال حاضر حدود یک ماه است که رودخانه هلیل‌رود به‌دلیل سرریز شدن سد جیرفت و جاری شدن سیلاب‌ها جان تازه‌ای گرفته و موجب خوشحالی دامداران و مردم حاشیه تالاب جازموریان شده است.

 

اما با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و گرمای بالای ۵۰ درجه در جازموریان و حاشیه آن میزان تبخیر آب در این تالاب بسیار زیاد بوده و طی زمان بسیار اندکی این تالاب به حال و روز سال‌های قبل باز می‌گردد که توجه جدی مسؤولان را می‌طلبد.

 

ضرورت انجام اقداماتی برای تسهیل ورود دائمی آب به تالابآبگیری تالاب جازموریان، زنده شدن دوباره هلیل و رونق گرفتن دوباره زندگی در این تالاب همه به بذل باران اخیر در جنوب استان کرمان و سیستان و بلوچستان بوده و انجام اقداماتی برای تسهیل ورود دائمی آب به این تالاب نباید دور از نظر قرار گیرد.

 

تالاب بزرگ جازموریان با وسعت ۳۴ هزار کیلومتر مربع تمام شهرستان‌های جنوبی استان کرمان را تحت تاثیر شرایط آب و هوای خود قرار داده و شرایط بحرانی این تالاب طی چند ماه اخیر مورد توجه تعداد زیاد از دوستداران محیط زیست در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان بوده و با بارندگی‌های اخیر نیز امید به احیای این تالاب در دل مردم و دوستداران محیط زیست دوباره زنده شده است.

 

تقریبا بیش از دو دهه است که تالاب جازموریان به دلیل دست‌کاری‌های انسانی در اکوسیستم منطقه رو به خشک شدن بود و در سال‌های اخیر نیز به‌ دلیل اینکه این تالاب به‌طور کامل خشک شده بود منبع ۲۵ درصد ریزگردهای شهرستان‌های جنوبی کرمان و استان‌های همجوار بود و به‌دلیل باران قابل توجهی که یک ماه گذشته در این منطقه به وقوع پیوست حیات دوباره به این تالاب بازگشته است.

 

لزوم اختصاص حق‌آبه‌های زیست محیطی تالاب در سازه‌های آبی بالادست

 

حسین عبدالله‌زاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست قلعه‌گنج در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: با توجه به جاری بودن یک ماهه رودخانه هلیل، آبگیری مناسب دریاچه جازموریان در کاهش میزان ریزگردها تاثیر دارد و این اتفاق خوب یک پیام برای دست‌اندرکاران و ذینفعان تالاب دارد.

وی بیان داشت: با اختصاص حق‌آبه‌های زیست محیطی تالاب در سازه‌های آبی بالادست و مدیریت صحیح منابع آب حوضه آبریز تالاب جازموریان به ویژه در بخش کشاورزی و معرفی الگوی کشت مناسب با نیاز آبی کم به احیای تالاب جازموریان امیدوارتر خواهیم بود.

عبدالله‌زاده افزود: تالاب بزرگ جازموریان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های خاورمیانه و کشور است که ۷۰ درصد آن در استان کرمان و ۳۰ درصد در استان سیستان و بلوچستان و همچنین ۷۵ درصد آن در قلعه‌گنج و ۲۵ درصد آن در رودبار جنوب قرار دارد و طی چند سال اخیر با خشک شدن آن تمام اکوسیستم منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده و منبع درصد زیادی از ریزگردهای در کشور بوده است.

ایجاد سدهای بالادست و خشک شدن جازموریان

یکی از دامداران ساکن جازموریان نیز اظهار کرد: روزگاری جازموریان یکی از بزرگترین انبارهای علوفه کشور محسوب می‌شد اما با ایجاد سدهای متعدد در سرشاخه آن موجب خشک شدن جازموریان و تلف شدن دام‌های ما شدند.

وی عنوان کرد: ایجاد سد در سرشاخه‌های هلیل‌رود و ندادن حق‌آبه جازموریان یکی از بزرگترین قدرنشناسی‌های نعمت‌های خداوند توسط ما بندگان است که با بستن آب روی جازموریان اقدام به نابودی یکی از بزرگترین تمدن‌های جهان کردیم.

نارویی یکی دیگر از این دامداران قلعه‌گنجی گفت: بیش از دو دهه است که با خشک شدن جازموریان، کشاورزی و دامداری ما در جاز که روزگاری زبانزد خاص و عام بود نابود شده است و با خشک شدن این تالاب ما سال‌هاست که فقط نظاره‌گر لحظه به لحظه تشنگی و مرگ آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از مسؤولان می‌خواهیم که این لبخند و شادی را از مردم محروم جنوب کرمان نگیرند و به فکر چاره‌ای باشند و نگذارند که دوباره جازموریان نابود شود.
گزارش از: عباس محمدی سردبیر نشریه آفاق جنوب

 

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =