توضیحات شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت/ جزئیات


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

بسمه تعالی

مناظره ها قدرت انتخاب مردم را بالا برد. این از نظر جمهوری اسلامی مطلوب است.  مقام معظم رهبری

 

با سلام و تحیات الهی

ساعاتی قبل در فضای مجازی و کانال تلگرامی کنارصندل بیانیه ی یکی از تشکل های دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با عنوان واکنش به بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان جیرفت منتشر شد.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بنا بر روشنگری افکار عمومی جوابیه ای را مهیا و به شرح ذیل اعلام میدارد :

در بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان جیرفت، اصل موضوع اعتراض به عدم پخش زنده مناظرات تلویزیونی بوده است، زیرا معتقد هستیم پخش زنده مناظرات تلویزیونی جزو حقوق شهروندی مردم میباشد.مردم حق دارند بدون هرگونه سانسور و بصورت شفاف، سخنان و حرکات نامزدهای انتخابات را رصد کنند و آگاهانه تصمیم به رای بگیرند . از طرفی پخش زنده مناظرات تلویزیونی باعث ایجاد شور و نشاط سیاسی و در نتیجه افزایش مشارکت عمومی به عنوان مهمترین اصل انتخابات، میشود.

کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری طی جلسه اخیر خود مصوبه ای مبنی بر عدم پخش زنده مناظرات تلویزیونی را به تصویب رسانده است.

در واکنش به چنین تصمیمی بسیج دانشجویی به عنوان تشکلی مستقل و انقلابی که وامدار هیچ گروه و جناحی نیست طی بیانیه ای اعتراض خود را اعلام و از دولت و صدا و سیما درخواست تجدید نظر در این موضوع کرد.

اما متاسفانه و نا امیدانه یکی از تشکل های فرهنگی دانشگاه که گویا تنها رسالت خود را سیاست، آن هم از نوع وامداری به یک جناح خاص میداند، با رویکردی سیاست زده و از روی هیجان و احساسات واکنشی کودکانه به بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان جیرفت داشته است.

تشکل مذکور که به حمایت از یک جناح خاص مشهور است طی بیانیه ای اعتراض بسیج دانشجویی به دولت را وارد نمیداند و از ترکیب کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سخن میگوید و تنها به دنبال این است که افکار عمومی را قانع به این مهم کند که دولت نقشی در لغو مناظرات زنده تلویزیونی نداشته است.

در این بیانیه اصل موضوع که حمایت از حقوق شهروندی مردم است نادیده گرفته شده و روی موضوع فرعی که دولت نقشی نداشته است اصرار ورزیده شده است.

هدف بسیج دانشجویی به عنوان یک تشکل انقلابی تذکر به مسوولان دولت و صدا و سیما جهت تجدید نظر در مصوبه ی مذکور بوده است (نه تنها دولت)زیرا همانطور که شرح داده شد پخش زنده مناظرات تلویزیونی باعث شور و نشاط سیاسی، افزایش مشارکت عمومی مردم و شفافیت انتخابات برای افکار عمومی میشود.

 

اما تشکل مذکور اصل موضوع که پافشاری بسیج دانشجویی بر حقوق شهروندی مردم میباشد را نادیده گرفته و با رویکردی کاملا سیاست زده و هیجانی که گویی تنها رسالت خود را حمایت بی قید و شرط از دولت کنونی میداند بیانیه نگاری کرده اند!!!

 

چه خوب بود مجموعه این تشکل که داعیه دار حقوق شهروندی است بیانیه نگاری خود را خرج حمایت از حقوق شهروندی مردم میکرد، نه بهانه گیری برای موضوعات فرعی که هیچ گره ای حقوق شهروندی باز نخواهد کرد. البته تاکید میکنیم چنین رفتارهای مبتدیانه ناشی از هیجانات و احساسات و علاقه به سیاست است!!!

 

حال اگر این بزرگواران خواهان تقدم رویکرد سیاسی و حمایت بی قید و شرط از دولت کنونی بر اصل موضوع که حقوق شهروندی مردم است، جهت تبیین افکار عمومی و دانشجویان مواردی را در رابطه با نقش دولت کنونی در این مصوبه به شرح ذیل اعلام میکنیم اما عنایت کنید که بسیج دانشجویی ورود به چنین مقوله ی فرعی را صلاح نمیداند :

 

۱:رئیس سازمان صدا و سیما به عنوان یک عضو از کمیسیون مذکور پس از تصویب این مصوبه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام میکنند :

 

“با وجود اصرار رسانه ملی برای پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی متاسفانه کمیسیون تبلیغات انتخابات در جلسه امروز خود به ریاست وزیر کشور با این پیشنهاد مخالفت و پخش غیرزنده مناظره ها را تصویب کرد.

 

امیدواریم با توجه به اینکه زنده بودن پخش مناظره‌ها جزو ذات اینگونه برنامه‌ها است کمیسیون تبلیغات با درک انتظار افکار عمومی از رسانه ملی ، پیشنهاد صدا و سیما را مبنی بر پخش زنده مناظره‌ها مجددا بررسی و تصویب کند.”

 

 

این بدان معنی است مجموعه صدا و سیما مخالف لغو پخش زنده میباشد.

 

۲:حسین فریدون دستیار ویژه و برادر رییس جمهور اعلام کردند :مناظره زنده احتمال مشکلات امنیتی انتخابات را چندین برابر میکند. تصمیم کمیسیون بسیار خردمندانه است.

 

این اظهار نظر رئیس اصلی حلقه اطرافیان رئیس جمهور، مشخصا نظر دولت را در رابطه با عدم پخش زنده مناظرات را روشن میکند. در جلسه کمیسیون وزیر کشور دولت دکتر روحانی به عنوان رئیس کمیسیون این موضوع را مطرح کرده اند. پس از این جلسه و تصویب مصوبه مذکور دکتر روحانی بصورت نمایشی اعلام مخالفت میکند و وزیر کشور بیانیه می دهد که تصمیم دولت نبوده و کمیسیون تصمیم گرفته است.

 

 

از موارد فوق چنین بر می آید که :

دولت با تحت فشار گذاشتن اعضای کمیسیون تبلیغات چنین تصمیمی را به این کمیسیون تحمیل کرده و اهداف پشت پرده این مصوبه به شرح ذیل میباشد :

 

۱٫عدم پخش زنده مناظرات به دلیل عدم رویارویی دکتر روحانی به پاسخگویی به عملکرد ضعیف چهارساله دولت ایشان میباشد.

 

۲٫ایجاد شائبه مهندسی انتخابات و سانسور مناظرات توسط نظام

 

۳٫انحراف افکار عمومی و تمرکز آن بر موضوعات فرعی و حاشیه ای با هدف فرار از پاسخگویی به عملکرد چهارساله دولت

 

در انتها لازم است صراحتاً اعلام فرماییم بسیج دانشجویی تمرکز بر احقاق حقوق شهروندی مردم دارد و آن را رسالت اصلی خود و آرمان انقلاب اسلامی میداند و وامدار هیچ فرد، گروه، جناح و دولت خاصی نیست و توصیه میکنیم دیگران هم وامدار یک جناح سیاسی خاص نباشند.

 

کسی که طعم زبان عسل نمیفهمد /تو هرچه هم بخوانی غزل، نمیفهمد

 

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت