همایش زندگی سالم با نشاط و امید در جیرفت برگزار شد/تصاویر


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

.
به گزارش کنارصندل ،محمدرضا محمدی ساردو رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پیش از ظهر امروز در همایش زندگی سالم با نشاط و امید به مناسبت هفته سلامت در جیرفت اظهار داشت: هفته سلامت فرصت بیشتری پیدا میکنیم تا پیرامون موضوع مهم سلامت با مردم ارتباط برقرار کنیم و با توجه به اینکه روان اساسی ترین رکنی است که همه باید داشته باشند، شعار سالجای برای هفته سلامت پیرامون افسردگی است.


وی با بیان علی رغم پیشرفتهای جوامع امروزی شیوع افسردگی افزایش یافته است این شعار خوبی برای هفته سلامت است که اهمیت موضوع سلامت روان را نشان میدهد، افزود: پیدا کردن، راه حلهای ساده ای وجود دارد که اگر از خود آغاز کنیم و استفاده از دستاوردها در این زمینه میتواند به سلامت روان ما و جامعه کمک کند.
محمدی ساردو تصریح کرد: به عنوان متولیان بخش سلامت بیش از همه به موضوع شعار هفته سلامت مانند سایر بیماریها مانند دیابت و … در سطوح مختلف توجه کنیم، در ارزیابی هایی که در حوزه بیماریهای غیر واگیر انجام میشود یکی از این مسائل بیماریهای حوزه روان است که به دلیل اهمیت آن است.


وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد به موضوعاتی که فکر میکنیم، مهم هستند کم توجهی کنیم دیر یا زود گریبان ما را میگیرد که موضوع سلامت روان از این جمله است اما شور و نشاط و حس شادی چیزی درونی است که اگر آموزش داده نشود، شرایط محیط کار خوب نداشته باشیم، یک ورزش صبحگاهی و … نداشته باشیم به تدریج مسائل و مشکلات ایجاد شده میتواند روند رو به افزایش داشته باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به لزوم ایجاد روحه شادابی در محیط کار ادامه داد: باید روحیه شاد و امیدواری به تمام جامعه منتقل شود و جزو رفتار و عملکرد شود و رفتارهای غلط به تدریج کنار گذاشته شود.


محمدی با اشاره به تأکید وزارتخانه به بیمایهای غیر واگیر تأکید که شکل اصلی گرفتاریهای جوامع امروزی است، عنوان داشت: اگر چهار بیماری مطرح شده در این زمینه کارهای خوبی برای پیشگیری در این زمینه انجام شود بسیاری مشکلات در حوزه بهداشت برطرف میشود.
وی عنوان داشت: اساس بیماریهایی مانند سرطان، دیابت و … بیشتر به سبک زندگی افراد برمیگردد، بی تحرکی تغذیه ناسالم، عادتهای غلط مانند مصرف دخانیات و الکل و … از جمله این موارد هستند که تغییر آنها آسان نیست اما هفته سلامت فرصت مناسبی است که از مشارکت مردم و مسئولان برای تغییر در سبک زندگی استفاده شود تا آموزشها به تدریج در جامعه نهادینه شود و عادتهای درست جایگزین شود و این دور از انتظار نیست
محمدی با اشاره به اهمیت کار خطر سنجی بیماریهای غیر واگیر گفت: این کار میتواند، منجر به نجات یک انسان شود و یا اینکه به او در کنترل بیماری و داشتن زندگی بهتر کمک کند اگر این کار ساختارمند انجام شود، میتوانیم، خدمت بهتری به مردم داشته باشیم.

 


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پیش از ظهر دیروز در همایش هفته سلامت در جیرفت اظهار داشت: هفته سلامت فرصت مغتنمی ست تا با بازنگری و نگاه مجدد به توانمندی ها، دستاوردها و انتظارات موجود و با مشارکت مردم و همراهی مجموعه نهاد ها و دستگاه های حاکمیتی مسئول در قالب یک برنامه منسجم و کلان در مسیر تحقق سلامت مردم گام برداریم.
وی بیان داشت: شعار هفته سلامت امسال ” زندگی سالم، با نشاط و امید ” است در واقع بُعد روانی سلامت مورد توجه قرار گرفته و توصیه شده برای رسیدن به آرامش روح و روان و زندگی سالم همراه با نشاط و امید، بیش از پیش به سلامت روان توجه گردد.


مطهری عنوان داشت: شادی یک احساس مثبت و خوشایندی است که از سلامت روان ما حکایت می کند، باید بدانیم برای رسیدن به آرامش روح و روان و زندگی سالم همراه با نشاط و امید، باید قدر نعمت ها و داشته هایمان را بدانیم، مهربانی را تمرین کنیم، از زندگی لذت ببریم ، بخشش را تمرین کنیم ، استرس را مدیریت کنیم، نیایش و رابطه معنوی با خالق هستی داشته باشیم خوشبین باشیم و شوخ طبعی را تمرین کنیم و همه این موارد را در جامعه امان ترویج دهیم .
وی با بیان اینکه مهم ترین اهدافی که در این زمینه باید دنبال شود عبارت است از فرهنگ سازی وآگاه کردن مردم در خصوص راه های ” زندگی سالم، با نشاط و امید” تصریح کرد: اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا از افسردگی رنج می‌برند و این آمار طی ده سال اخیر تقریبا ۲۰ درصد افزایش یافته است، اما حمایت نامطلوب به همراه ترس از انگ روانی، باعث شده این افراد از دسترسی به درمان مناسب محروم بمانند. چنان که حتی در کشورهای با درآمد بالا، حدود ۵۰ درصدافرادمبتلابهافسردگی،درماندریافتنمی‌کنندوبهطورمتوسطتنهاحدود ۳ درصدبودجه سلامت بخش دولتی به سلامت روان اختصاص می‌یابد.


مطهری خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات انجام شده در سطح دانشگاه علوم پزشکی جیرفت آموزش مهارتهای زندگی ۸۲۸۷نفر آموزش مهارتهای فرزند پروری ۱۱۵۲۳نفرمداخلات درمانی ومراقبت جهت بیماران اضطرابی ۳۰۵۱ بار مداخلات درمانی و مراقبت جهت بیماران افسرده ۴۵۵۱بارآموزش پیشگیری از خشونت خانگی ۱۱۷ مورد آموزش مداخلات روانی اجتماعی در بلایا ۲۸۴نفر است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: ضمن شناخت بهتر و بیشتر این معضل سلامت، با افزایش همکاری‌های بین بخشی بتوانیم گام‌های بلندتری در این حوزه برداریم.