طی آیینی ماماهای نمونه جنوب کرمان تجلیل شدند/تصاویر


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش کنارصندل ، شامگاه گذشته با حضور رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، معاونان دانشگاه، ماماهای جنوب کرمان و … ماماهای نمونه جنوب کرمان تجلیل شدند.


دکتر محمدرضا محمدی ساردو رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در این آیین ضمن تبریک روز جهانی ماما و تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: روز جهانی ماما بهانه ای برای تقدیر زحمات کسانی که با عشق رنجها و سختیهای مراقبت از مادران و نوزاد را به دوش میکشند.
وی با بیان اینکه ارتقای سلامت و حفظ سلامت مادر و نوزاد یکی از شاخصههای اصلی رشد یک جامعه است، افزود: اولین آیه ای که بر پیامبر(ص) نازل شد از خلقت بشر، زایش و آفریدن صحبت میکند، طبیعت بدون زایش ممکن نیست و شاید زیباترین و عجیب ترین جلوه خلقت آدم تولد باشد که ماماها اولین مواجه را با این پدیده و نوزاد دارند.


محمدی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان ماماها وظایف سنگینی دارند که جز با عشق و علاقه قابل تحمل نیست که برای شغلی که دارید به شما تبریک میگویم.

وی تصریح کرد: طرح تحول سلامت در همه حوزهها توجه ویژه شده و کارهای زیادی انجام شده است بسته های متعدی جهت اجرا به دانشگاهها علوم پزشکی ابلاغ شده که دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همه بسته های طرح تحول را اجرا کرده است و از دانشگاههای پیش گام در این راستا است.
محمدی افزود:یکی از این بسته ها ترویج زایمان طبیعی بود که این ایجاد زیرساختها ، نیروی انسانی و تجهیزات برای اجرای این بسته و از طرفی رضایتمندی پرسنل باید مورد توجه قرار میگرفت که همه ماماها میداید گامهای خوبی در زمینه ترویج زایمان طبیعی برداشته شده است.


وی ادامه داد:احداث بلوکهای زایمانی در کشور را داشتیم که از جمله آن بلوک زایمانی بیمارستان امام خمینی و ایت الله کاشانی جیرفت و ۱۲ فروردین کهنوج به بهره برداری برسد کمک شایانی برای خدمت به مردم منطقه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با تشکر از خانم بابایی برای کمکهایی که تاکنون برای احداث بلوکهای زایمانی در جیرفت داشته اندگفت: انشالله برای بهره برداری از آنها کمک میکنند در اخذ مجوز بلوگ زایمانی خیلی بزرگ در بیمارستان امام خمینی که میتوان گفت بزرگترین بلوک زایمانی طرح تحول سلامت است به ما کمک کردند.
محمدی خاطر نشان کرد:در زمینه اهمیت زایمان طبیعی سلامت نوزاد متولد زایمان طبیعی قابل مقایسه با سزارین نیست و در مقالات علمی اشاره شده است که بیماریهایی مانند دیابت، فشارخون و… در نوزادانی که با سزارین متولد شده اند شیوع بیشتری دارد که ویژگیهای زایمان طبیعی قابل مقایسه نیست.


دکتر فرح بابایی رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت در این ایین ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تبریک روز جهانی ماما و همچنین تشکر از برگزاری این مراسم اظهار داشت: از سال ۹۳ با آغاز طرح تحول نظام سلامت در راستای برنامه های جمعیتی دو برنامه اغاز شد که یکی ترویج زایمان طبیعی و دیگری حمایت از زوجهای نابارور بود که ترویج زایمان طبیعی با هشت محور آغاز شد.
وی بیان داشت: همزمان با این برنامه که در حوزه تحول درمان شکل گرفت، مقیم شدن متخصصان، ماندگاری و … برنامه هایی هستند که دستاورد آن برای مناطق محروم در زمینه سلامت مادر و نوزاد فراهم آمدن زیرساختها در این زمینه و کاهش بی عدالتی در راستای سلامت مادر و نوزاد در کشور بود.


بابایی تصریح کرد: در زمینه ترویج زایمان طبیعی فراهم کردن زیرساختهای طبیعی و به تبع آن فراهم کردن تجهیزات، منابع انسانی سلامت برای این امر، فراهم کردن متخصص مقیمی و … داشتیم که همه موجب شد امروز بگوییم امکانات لازم برای سلامت مادر و نوزاد در کشور به طور یکسان فراهم شد تا مادران در تمام کشور از خدمت یکسانی بهره مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در ترویج زایمان طبیعی ماماها نقش کلیدی دارند همراه با نظام سلامت بودند تا در اجرای زایمان طبیعی توانستیم به دستاوردهای پیش بینی شده دست پیدا کنیم.
رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت نقش همکاری خانواده ماماها در رسیدن به اهداف محقق شده ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از دانشگاهای موفق در این برنامه بوده است که هم شاخصهای سلامت مادر و نوزاد را ارتقا داده است و هم توانسته در زمینه کاهش سزارین به برنامه های پیش بینی شده دست پیدا کند که از مسئولان دانشگاه و همکاران حوزههای مختلف در اجرای این برنامه تشکر میکنم.


بابایی با اشاره به اقدامات قابل توجه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در زمینه پروژههای عمرانی عنوان داشت: با بهره برداری از این پروژههای عمرانی زمینه ارتقای سلامت مادر و نوزاد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت را شاهد هستیم.