نقشه برای جنوب کرمان در برج میلاد تهران


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل، در مرداد ماه سال۱۳۹۴ به مدت یک هفته مردم استان کرمان در برج میلاد تهران میهمان استانداری کرمان بودند.

مهمترین محور این جشنواره اقتصاد ، صنعت ، آب ، گردشگری و ..، و همچنین مقرون به صرفه نبودن کشاورزی بود.
سخنرانان در همه پنلها و سخنرانیها سعی در این داشتند که به شنوندگان القاء کنند که اقلیم کرمان در حال خشک شدن است و به زودی کشاورزی از بین می رود و باید همه به فکر کوچ اجباری و اشتغال در مناطق صنعتی باشند.

 

اصلاح طلب ، اصول گرا ، مستقل و …همگی آمدیم و دل به ساز و دهل و نی انبان و چوب بازی و… خوش کردیم و مثل کبک سرمان را در برف فرو کردیم و در پلاسهای عشایر نان و مسکه خوردیم و چای منقلی نوشیدیم و از مسئولین نپرسیدیم که به فرض آنکه حرف شما هم درست، ولی پس از نابودی و خشک شدن کشاورزی سهم شهرستانهای جنوبی استان کرمان از این توسعه صنعتی چیست؟!
در این مدت به دلیل سوء مدیریت با وارد کردن محصولات خارجی، سیب زمینی و پیاز کشاورز جنوبی در زمین باقی می ماند و خیار و گوجه و … . به قیمت سبد خالیش به فروش می رفت تا این فرضیه را اثبات نمایند که کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد و آب باید در بخش صنعت مصرف شود و وقتی تولید محصول برای کشاورز جنوبی صرفه اقتصادی نداشته باشد قطعا” کشاورزی را رها می کند.!! و آنگاه است که کشاورز دیگر نیازی به آب ندارد و در نتیجه راحت و بدون دغدغه بتوانند آب هلیل رود را برای مصارف صنعتی و گردشگری به کرمان ببرند!!!!
اما درست در همین شرایط ، سرمایه داران و لابیهای اقتصادی، در حال ساخت پتروشیمی، مس، فولاد ، و توسعه منطقه گردشگری ۷ باغ و … در منطقه کویری کرمان بودند!!!
آنچه این بد بینی را افزایش می دهد این است که می بینیم امسال پرباران ترین سالها را در پیش رو داشته ایم و بعد از چندین سال جفا بر هلیل، و ساخت ۳ سد و ۲۴ بند خاکی بر سرشاخه های آن ، باز هم جازموریان پر شد و چرخه بارندگی به منطقه باز گشت.!!! چه آنکه به گفته کارشناسان وقتی جازموریان پر شود، در اثر تبخیر آب آن، و وزش بادهای جنوب به شمال که از روی آبهای خلیج فارس و دریای عمان بر می خیزد، تغلیظ شده و بر فراز کوههای جبالبارز، دهبکری، سارذوئیه، بافت و رابر و اسفندقه و …تبدیل به ابر شده و بارندگی آغاز می گردد و پس از پر شدن سفره های آب زیر زمینی، دوباره از طریق هلیل رود به جازموریان بر می گردد و این چرخه ادامه پیدا می کند.

 

شاهد این ادعا هم بارشهایی است که هر روز عصر در ییلاقهای اطراف بم، جیرفت، عنبرآباد، ساردوئیه، بافت و رابر و اسفندقه و …شاهد آن می باشیم. !!!
بنا براین باید بهوش باشیم و هر گونه جلسه و همایش و جشنواره را با نازک ینی بیشتری تجزیه و تحلیل کنیم به سادگی از آن نگذریم.

با سپاس علی صفا

 

 

انتشار مطلب فوق لزوما به منزله تایید آن از سوی مدیران سایت نمیباشد