. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 25346 تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1396 | 23:15 ب.ظ

با انتخاب اعضای جدید شورای شهر جیرفت، آن مرد شهردار می شود!

به گزارش سایت کنارصندل، اولین سوالی که شاید در ذهن اکثریت مردم از اعضای جدید شورای شهر جیرفت پرسیده شود، مساله انتخاب شهردار این شهر است حال آنکه حکم شهردار جیرفت تا مرداد ماه سال جاری است و با تشکیل اولین نشست شورای شهر و تعیین هیات رئیسه، این شورا می توانند شهردار جدید را […]

به گزارش سایت کنارصندل، اولین سوالی که شاید در ذهن اکثریت مردم از اعضای جدید شورای شهر جیرفت پرسیده شود، مساله انتخاب شهردار این شهر است حال آنکه حکم شهردار جیرفت تا مرداد ماه سال جاری است و با تشکیل اولین نشست شورای شهر و تعیین هیات رئیسه، این شورا می توانند شهردار جدید را انتخاب کنند.
به قلم هادی شفیعی:
هر شهروند و مسئولی در انتخاب شهردار ملاک های خاصی دارند اعم از لابی های سیاسی، طایفه گرایی، تجربه و تخصص ولی اصل، پیشرفت شهر و نام شهردار مساله فرعی است لذا مهم نیست چه کسی شهردار می شود مهم جیرفتی آبادتر از گذشته است.

 
قبل از برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر جیرفت تمامی نامزدهای ۷ صندلی شورای شهر جیرفت برای گرفتن رأی از مردم مباحثی را در زمینه های مختلف بیان می کردند که جذاب ترین بخش شعارهای آنها در زمینه انتخاب شهردار جیرفت بود
عده ای برای بزرگ شدن، در مسیر مخالف شهردار جیرفت حرکت کردند و درصدد تخریب مختاری شدند که نتیجه انتخابات نشان از شکست این عده داد ولی افراد شاخصی با تجارب شهرداری پا به عرصه انتخابات گذاشتند که در صورت انتخاب محاسبات را کاملا عوض می کردند.
در این میان نام مهندس معناصری بعنوان شهردار و معاون فرمانداری سابق جیرفت، مهندس محمدی شهردار سابق، مهندس حسین زاده شهردار عنبراباد ، مهندس پناهنده شهردار بلوک، مهندس جلالی معاونت آبفای جیرفت و مهندس علیاری بیشتر از مدعیان این سمت به گوش می رسد حال باید منتظر گذر زمان برای تشکیل هیات رئیسه جدید شورای شهر جیرفت و تصمیم سرنوشت ساز این تیم ۷ نفره شد.
گزینه ای که از لابی سیاسی بالاتری برخوردار باشد شانس بیشتری برای تصدی سمت شهرداری را خواهد داشت امیدواریم قرعه بنفع شهر و شهرداری جیرفت رقم بخورد نه حزب یا گروه خاصی، آری مهم فردای جیرفت است نه امروز گروهی خاص”
منتخبین پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر جیرفت از سه نفر اعضای قبلی این شورا ، ۳ اصلاح طلب و یک اصولگرای جدید تشکیل شده است لذا این پراکندگی نشان از تشویش اذهان این هفت نفر برای اجماع یک شهردارمتحد است.
شایعات زیادی از زبان افراد مختلف در زمینه نظرات منتخبین شورای جدید در زمینه انتصاب شهردار جیرفت به گوش می رسد که در یک تحلیل ساده می توان دریافت کرد که عده ای دنبال جوسازی برای شهردار مورد نظر خود می باشند حال آنکه منتخبین شورا، افرادی سیاسی هستند و نظر خود را محتاطانه و تاکنون به صراحت اعلام نکرده اند و این حرف ها شایعاتی بیش نیستند.
معناصری، محمدی، حسین زاده و پناهنده نامزدهایی هستند که در کارنامه خود تجربه شهرداری را یدک می کشند ولی فضای فعلی انتخاب شهردار جیرفت خیلی مه آلود است و پیش بینی شهردار بسیار سخت است در این میان نام مهندس امان الله جلالی بعنوان معاونت آبفای جیرفت و مدرس دانشگاه با کوله باری از تخصص، تجربه و مورد حمایت نماینده و همچنین مهندس علیاری معاونت شهرداری فعلی جیرفت هم بچشم می خورد که شانس تصدی این سمت را دارند.
در فضای نامسموم این روزهای انتخاب گزینه شهرداری جیرفت اسم حمداله محمدی نامزد ناکام پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر جیرفت به گوش می رسد و عده ای با وصل کردن نسبت فامیلی ایشان با یکی از اعضای جدید شورای شهر دنبال بزرگ کردن این گزینه می باشند ولی با توجه به سن ایشان بنظر میرسد فقط گزینه روی کاغذ است.
فضای انتخاب شهردار جیرفت همانند پایتخت (تهران) فضایی مه آلود است که کمتر کسی می تواند با قاطعیت شهردار جدید جیرفت را مشخص کند.
مهندس امان الله مختاری شهردار فعلی با خدمات ماندگار در زمینه احداث پل ها برای همیشه در ذهن مردم جیرفت جاودانه شد و آیندگان در مورد این شهردار بیشتر صحبت می کنند
عملکرد مختاری با تلاش های جهادی شبانه روزی و خاکی بودن خود توقع مردم را از شهردار بعدی بیشتر می کند حال آنکه این تئوری ابقای مختاری دور از انتظار نیست و باید منتظر گذر زمان شد تا شهردار جیرفت از دل شورای جدید زاییده شود.
شهردار آتی جیرفت باید فردی متخصص و متعهد در بحث مدیریت شهری، مردمی، دارای روحیه کاری بالا، پرکار و تلاشگر باشد و شهرداری را به عنوان یک جایگاه و پلکان ترقی سیاسی در نظر نداشته باشد بلکه به عنوان یک جایگاه خدمتی در ذهن خود متصور باشد.
سبک فعلی انتخاب شهردار که توسط شوراهای شهر صورت می‌گیرد، یکی از ٢ مدل رایج در شهرهای جهان است:
درمدل نخست انتخاب بی‌واسطه و با رأی شهروندان است که عمدتأ در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مدل دوم در واقع مدلی است که در حال حاضر در سراسر ایران نیز به این روش شهردار انتخاب می شود.

بسیاری از اعضای شورای شهر تهران معتقدند بسته‌ای حاوی ۵ نوع اختیار و وظایف جدید برای پارلمان‌های شهری باید به لایحه مدیریت شهری اضافه شود؛ در غیر این‌ صورت، تغییر پروسه انتخابات شهردار به‌جز دگرگونی ظاهری، نه‌تنها تحولی در نظام مدیریت شهر بوجود نمی‌آورد بلکه ممکن است بازوی حداقلی شورا برای کنترل مدیریت شهری را نیز از کار بیندازد.

محتوای این بسته با تأکید بر تعمیم الگوی «رابطه دولت و مجلس» به «دولت محلی و شهرداری»، در گام نخست به‌دنبال «کارآیی حداکثری شورا» است تا جلوی بی‌برنامگی شهرداری‌ها در برخی شهرها و همچنین تصویب برنامه‌های ویترینی در شوراها که از حرکت مستقل مدیران شهری نشأت می‌گیرد، گرفته شود.
تحلیل انتخاب شهردار جیرفت به قلم هادی شفیعی سردبیر نشریه مهتاب شرق

 

 

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 20 =