جایگاه قضا و قضاوت در قانون اساسی جایگاه خاصی است و باعث قوام و دوام جامعه می باشد


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش کنارصندل ،رئیس دادگستری شهرستان جیرفت در سخنان قبل از خطبه های نماز جمعه که به مناسبت هفته قوه قضائیه ایراد نمودند بیان داشت جایگاه قضا و قضاوت در قانون اساسی جایگاه خاصی است و باعث قوام و دوام جامعه می باشد .


احمد علی انجم روز گفت: اگر قوه قضائیه نباشد مشکلات عظیمی برای جامعه شکل خواهد گرفت . در میان توده مردم اختلاف و خصومت و جدل یک امر اجتناب ناپذیر هست و ۹۰ درصد این مباحث توسط قوه قضائیه حل وفصل خواهد شد .
وی در ادامه دو وظیفه اصلی قوه قضائیه را در جامعه بیان نمود و افزودند : یکی از این وظایف رفع اختلاف بین مردم و فصل خصومت و برخورد با مجرمین جامعه است .که امروز این رفع خصومت و حل اختلاف بین مردم دردستگاه قضائیه منجر به تشکیل پروندهای شده که آمار آن در شهرستان جیرفت به شرح ذیل می باشد.
ورودی پروندهادر یک سال گذشته یعنی از یکم تیر ماه سال نود پنج تا اول تیر ماه سال جاری در دادسرا ۱۹۰۳۷وپرونده می باشد که از این تعداد ۱۹۴۷۵ پرونده مختومه شده با آمار مثبت ۴۴۸ پرونده .
ورودی پرونده به محاکم دادگاه های شهرستان ۱۳۲۴۸ پرونده که خروجی آن ۱۳۴۲۵ پرونده بوده ، و ورودی پرونده به شوراههای حل اختلاف شهرستان ۱۱۱۵۱ فقرهدپرونده و خروجی ۱۱۴۷۵ پرونده که ازاین تعداد ۵۶۲۳ پرونده با مصالحه و سازش مختومه شده یعنی با درصدی حدود۴۷ درصدی پروندههای شورای حل اختلاف شهرستان جیرفت منجر به سازش و مصالحه شده اند که جا دارد از اعضا و کارکنان این شوراها و همکاران قضایی و اداری دستگاه قضایی در جیرفت در همین جا تشکر کرد.
انجم روز عنوان کرد : وظیفه دوم قوه قضائیه در جامعه پیشگیری از وقوع جرم می باشد و از همه مردم می خواهیم که همگی بیاند در میدان کار جهت پیشگیری از وقوع جرم در جامعه که باید فرهنگ شود که مردم به حقوق دیگران احترام بگذارند و به قانون و شرع مقدس عمل کنند ، تا در جامعه جرم کمتری اتفاق بیفتد.
در ادمه افزود : اگر روابط بین کارگر و کارفرما بر مبنای قانون و شرع اسلامی نباشد طبیعتاًاختلاف بین آنها پیش می آید و همچنین اگر روابط زن و شوهر بر همین منوال نباشد و به حقوق یکدیگر احترام نگذارند ، بین آنها اختلاف پیش می آید و باعث شلوغی و آمار بالای پرونده های اختلافات خانوادگی در محاکم می گردد.
رئیس دادگستری شهرستان جیرفت در ادامه سخنان خود در قبل از خطبه های نماز جمعه این شهرستان بیان نمود : علاوه بر حضور مردم دولت باید بستر را فراهم کند برای اینکه منافذ جرم و و بزه و خلاف را در جامعه ببندد.و دولت این توانایی را دارد تا جلو بسیاری از آسیب های اجتماعی را در اجتماع بگیرد.
وی در ادامه سخنان خود عنوان نمودند : دیگر معضلی که باعث بوجود آمدن بزه در جامعه می شود معضل بیکاری در بین جوانان به ویژه جوانان تحصیلکرده می باشد که مسئولین باید جهت رفع این مشکل قدمهای مفید بردارند.
انجم روز ابراز داشت : برداشت های بی رویه و بدون مجوز از منابع آب های زیر زمینی موجبات مشکلات عدیده ای را در آینده برای این شهرستان به وجود می آورد ، که می طلبد مسئولین امر نسبت به بحران چاههای غیر مجاز در این منطقه اقدام عاجل بعمل آورند.
این مقام قضایی افزود : از مردم شریف همچنان که تاکنون با پلیس همکاری لازم داشته اند درخواست داریم با پلیس و نیرهای امنیتی همراهی نمایند تا شهری امن و عاری از جرائم داشته باشیم.