. چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 25909 تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 تیر 1396 | 16:28 ب.ظ

رئیس مرکز بهداشت جیرفت:

قلیان دروازه ورود به اعتیاد / ۱۵ مرکز توزیع قلیان در جیرفت پلمپ و ۲۲۰ قلیان جمع آوری شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ، عصر دیروز به مناسبت  هفته بدون دخانیات به همت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و مرکز بهداشت جیرفت نمایشگاهی با برنامه های فرهنگی و ورزشی و با حضور معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری جیرفت و تعدادی از مسئولین و مردم در پارک حضرت ولیعصر (عج) جیرفت برگزار شد. […]

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ، عصر دیروز به مناسبت  هفته بدون دخانیات به همت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و مرکز بهداشت جیرفت نمایشگاهی با برنامه های فرهنگی و ورزشی و با حضور معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری جیرفت و تعدادی از مسئولین و مردم در پارک حضرت ولیعصر (عج) جیرفت برگزار شد.

در این مراسم رئیس مرکز بهداشت جیرفت ضمن تقدیر از حضور مسئولین و مردم گفت: در گذشته سیگار دروازه ورود به اعتیاد بود اما اکنون دروازه ورود به اعتیاد قلیان شده است.

محمدرضا مشایخی ادامه داد: قلیان به دلیل مواد افزودنی و خوش طعمی که دارد اکنون بیشتر در خانواده ها مورد استفاده قرار گرفته است و متاسفانه خانواده های ما این اعتیاد را به عنوان ژست اجتماعی می بینند.

وی تصریح کرد: آزمایشهای متعددی صورت گرفته است و داخل مواد این قلیان ها شیشه ، کرامک و خیلی از مواد خطرناک دیگر پیدا شده است.

مشایخی افزود: قلیان اثرات خیلی مخرب تر از سیگار دارد چرا که سیگار را یک شخص مصرف می کند اما قلیان را در هر وعده چندین نفر مصرف می کنند.

وی ادامه داد: در سیگار پک های کوتاه گرفته می شود اما در قلیان کاملا مکش می کند و مواد سرطان زا با بخار آب مرطوب می شود و داخل ریه می چسبد.

مشایخی افزود: نمی خواهیم بگوییم سیگار خوب است اما مصرف هر بار قلیان به اندازه یک پاکت سیگار است.

رئیس مرکز بهداشت جیرفت تصریح کرد : در همین رابطه با همکاری تعزیرات ، اماکن و دیگر ادارات مرتبط ، ۱۵ مرکز توزیع قلیان پلمپ شد و ۲۲۰ قلیان جمع آوری شد.

مشایخی از مردم و مسئولین خواست که به مردم اطلاع رسانی شود و ببینند قلیان چقدر مضر است.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری جیرفت نیز در این مراسم گفت: مهمترین آسیبی که به یک خانواده وارد می شود اعتیاد است.

نادر ملایی با تشکر از رئیس مرکز بهداشت جیرفت و همکارانشان گفت: مکان هایی که عرضه قلیان داشتند تعطیل شدند اما می بینیم در زیرزمین ها و جاهای دیگر هنوز عرضه می شود .

وی تصریح کرد : همیشه قوه قهریه جواب نمی دهد و ما باید با فرهنگ سازی و صحبت کردن با ریش سفیدان و بزرگان مضرات این اعتیاد را آگاهی دهیم ،چرا که خیلی از جوانان ما به علت عدم ناآگاهی به آسیب های اجتماعی روی می آورند.

ملایی تاکید کرد: باید تمام مسئولین ما احساس وظیفه کنند و مضرات مصرف قلیان گوشزد شود.

وی افزود: متاسفانه فردی که معتاد می شود کار و زندگی را رها می کند و منجر به طلاق در خانواده می شود و بقیه اعضا هم دچار آسیب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم جامعه ای عاری از اعتیاد داشته باشیم باید از خانواده ها شروع کرد  و خانواده ها را آگاهی داد.

ملایی تاکید کرد: نسبت به آگاهی خانواده ها باید از مدارس شروع کرد و مدرسه و اموزش پرورش در این زمینه فعال شود و آگاهی بخشی دانش آموزان در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین ادامه داد: بهترین وسیله اطلاع رسانی در حال حاضر فضای مجازی است و باید از این طریق نیز اطلاع رسانی شود ، چرا که اگر ما ورود نکنیم قطعا نسل جوان ما دچار آسیب جدی خواهد شد.

در این مراسم حسین مشایخی منتخب مردم جیرفت در شورای شهر نیز گفت: در شورای آینده شهر جیرفت فعالیت های فرهنگی بیشتر در دستور کار قرار خواهد گرفت و با یک عزم ملی مذهبی و تیم مشورتی در راستای آگاهی بخشی مضررات اعتیاد بخصوص قلیان کار خواهد شد و در این راستا نیازمند همکاری دیگرمسئولین و مردم عزیز هستیم .

 

هفته بدون دخانیات ازتاریخ  ۱۰ تا۱۶ تیر ماه می باشد که عصر دیروز به مناسبت گرامیداشت این هفته، مسابقاتی در چهار  رشته  ورزشی ازقبیل ، پرتاب  گو .طناب  زنی .  طناب  کشی . و دارت در پارک حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد.

 

#محمدرضا براهام

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =