. پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 26130 تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1396 | 15:51 ب.ظ

در حوزه توانبخشی، ۳ هزار و ۲۸۸ نفر معلول تحت پوشش این اداره هستند

به گزارش سایت کنارصندل، محمد رضا نژاد رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت  صبح امروز ۲۵ تیرماه به مناسبت هفته بهزیستی در جمع اصحاب رسانه گفت: شعار امسال سازمان بهزیستی کشور « بهزیستی، محور مسئولیت و سلامت اجتماعی » است که در این زمینه تلاش داریم رسالت خود را متناسب با توانمندی های خود انجام دهیم. […]

به گزارش سایت کنارصندل، محمد رضا نژاد رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت  صبح امروز ۲۵ تیرماه به مناسبت هفته بهزیستی در جمع اصحاب رسانه گفت: شعار امسال سازمان بهزیستی کشور « بهزیستی، محور مسئولیت و سلامت اجتماعی » است که در این زمینه تلاش داریم رسالت خود را متناسب با توانمندی های خود انجام دهیم.

 

وی افزود: در حوزه توانبخشی، ۳ هزار و ۲۸۸ نفر معلول تحت پوشش این اداره هستند که ۹۵۲ نفر از آنها کمک هزینه نگهداری دریافت می کنند و و تعداد یک هزار و ۶۰ نفر نیز مستمری بگیر هستند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت عنوان داشت: اعتباری که در سال ۹۵ برای حوزه توانبخشی درنظر گرفته شده است، ۴۶۰ میلیون تومان بوده است که در زمینه های مختلفی همچون هزینه تحصیل، توانمندسازی، ایاب و ذهاب و غیره هزینه شده است از طرف دیگر با توجه به بالا بودن هزینه ها در حوزه توانبخشی، هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.
به گفته وی باید نگاه معلولبن را نسبت به توانمندی های خود تغییر دهیم و از طرف دیگر دولت نیز باید حمایت های مالی خود را افزایش دهد.

رضانژاد اظهار داشت: یارانه افراد مستمری بگیر بهزیستی افزایش پیدا کرده است و در ادامه سایر مددجویان نیز از این این مزایا بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: در سال ۹۵ افتتاح مرکز کودک کم شنوا را داشتیم و همچنین مرکز معلولین زیر ۱۴ سال نیز از اول ماه مهر سالجاری را ه اندازی می شود.

 

رئیس ادراه بهزیستی شهرستان جیرفت ابراز داشت: در حوزه اجتماعی ۷۰۰ خانوار تحت پوشش هستند و ۷۸ کودک بد سرپرست و بی سرپرست نیز در این حوزه نگهداری می شود که هدف بهزیستی، بازگرداندن آنها به آغوش خانواده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار حوزه اجتماعی۷۴۳ میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: در حوزه اجتماعی، پایگاه خدمات اجتماعی راه اندازی شده است که در آن ۲۱ مهد کودک شهری و ۴۱ مهد روستایی راه اندازی شده است از طرف دیگر هدف از راه اندازی مهد کودک علاوه بر نگهداری کودکان، آموزش در موضوعات مختلف است همچنین بهزیستی کودکان کم درآمد که توان پرداخت هزینه مهد را ندارند، حمایت می کند لذا در سال ۹۵ بالغ بر ۱۰۰ نفر مورد حمایت این اداره قرار گرفته اند.

 

رضانژاد ادامه داد: طرح غذای گرم برای ۱ هزار و ۲۷۰ نفر در مناطق روستایی و حاشیه شهر در نظر گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه حوزه پیشگیری یکی از حوزه های مهم بهزیستی است، اضافه کرد: فعالیت در حوزه پیشگیری موجب تقویت سایر حوزه ها می شود که شامل ۴ دفتر پیشیگری از اعتیاد، پیشگیری از معلولیت ها، دفتر مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی می شود.
رئیس اداره بهزیستی جیرفت بیان داشت: نظارت بر مراکز و کمپ های ترک اعتیاد انجام می شود همچنین ۱۲ هزار نفر از آموزش های حوزه پیشگیری از اعتیاد در سطح شهرستان استفاده کرده اند.

وی با اشاره به اینکه یک مرکز ترک اعتیاد در سطح شهرستان دایر شده است که در ادامه ۲ مرکز نیز در حال دریافت مجوز هستند، یادآور شد: در دفتر پیشگیری از معلولیت ها دوره های ژنتیک قبل از ازدواج اجباری شده است چراکه ۵۰ درصد از معلولیت ها ژنتیکی است.

 

رضانژاد ادامه داد: غربالگری شنوایی را در سطح شهرستلان انجام می دهیم که در این زمینه دارای پوشش ۸۰ درصدی هستیم از طرف دیگر طرح تنبلی چشم را داریم که برای کودکان ۳ تا ۶ ساله انجام می دهیم.

وی بیان داشت: ۴ دفتر مشاوره در سطح شهرستان داریم که در حوزه های عمومی، تحصیلی، کودکان و خانواده مشغول به فعالیت هستند و تلاش داریم در سالجاری این مراکز را افزایش دهیم.

 

رئیس اداره بهزیستی جیرفت افزود: دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، یکی دیگر از زمینه های فعالیت بهزیستی است که باید در آن به ۴ مولفه مهم یعنی، مهارت فرزند پروری، آموزش پیش از ازدواج، آموزش زندگی خانواده و آموزش مهارت های زندگی توجه کرد تا بتوانیم دارای جامعه ای سالم باشیم.
به گفته وی اورژانس اجتماعی در زمینه های فرزند آزاری، همسر آزاری، اختلافات خانوادگی و غیره فعالیت می کند و تلاش داریم آن را به سطح یک ارتقاء بدهیم و به صورت سه شیفت فعالیت کند.

وی با بیان اینکه افراد تمایل زیادی جهت انجام مشاوره ندارند، تصریح کرد: اداره بهزیستی با انجام آموزش های مختلف به طرف تخصصی شدن پیش می رود.

 

رضانژاد عنوان داشت: در سال گذشته شاهد راه اندازی کلینیک توانبخشی بودیم که در زمینه های مختلف همچون کار درمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی و غیره فعالیت می کند.

تصاویر: اسماء انصاری

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − سه =