با حضور استاندار و مجمع نمایندگان استان بررسی مشکلات عشایر جنوب استان در منطقه عشایری بندر هنزا بررسی شد


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل، مشکلات عشایر جنوب استان کرمان  با حضور استاندار و مجمع نمایندگان استان در منطقه عشایری بندر هنزا بررسی شد

در این جلسه که با حضور سران طوایف و عشایر برگزار شد جمشید احسانی نیا مدیر کل امور عشایر جنوب کرمان ضمن تشکر از نمایندگان استان کرمان در خصوص توجه ویژه به عشایر در قانون برنامه ششم توسعه، در سخنانی گفت: با توجه به سختی ها و مشقات زندگی عشایر و شرایط دشوار و خاص فرزندان عشایر، لازم است که سهمیه خاصی برای این افراد درکنکور سراسری پیش بینی شود.

 

احسانی نیا افزود: بیش از ۷۰۰ حلقه چاه عشایری طی سنوات گذشته در حوزه جنوب کرمان به عشایر واگذار شده که ۳۰ درصد آنها برقی هستند ,و خواستار تخصیص اعتباری ویژه جهت برقی کردن سایر چاههای باقیمانده شد.
وی با اشاره به اینکه با مساعدت و حمایت نمایندگان و تلاش ها و پیگیریهای مستمر ریاست محترم سازمان امور عشایر کشور، اعتبارات بسیار خوبی برای عشایر در سال جاری در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در حوزه اسناد اراضی واگذار شده به عشایر با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم و عشایر در این حوزه مظلوم واقع شده اند و علی رغم پیگیرهای انجام شده و برگزاری بیش از ۵۰ جلسه کارشناسی با حضور دستگاههای ذیربط تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم.
احسانی نیا خاطرنشان کرد: عشایر به دلیل نداشتن سند نمی توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند و یا سیستم های نوین آبیاری را در اراضی خود اجرایی کنند.
وی همچنین گفت که در حوزه ایلراههای عشایری با مشکلات عدیده ای مواجه هستم بطوریکه راه های عشایری جنوب استان مسدود بوده و عشایر پشت راه های بسته گرفتار شده اند و به سختی تردد می کنند.
جمشید احسانی نیا ادامه داد: در خصوص واگذاری پنل های خورشیدی به عشایر جنوب کرمان اقدام عملی توسط شرکت برق منطقه ای جنوب کرمان صورت نگرفته است در حالیکه بیش از ۱۹۰۰ خانوار عشایر واجد شرایط شناسایی و لیست انها با مستندات مربوطه به شرکت برق متطقه ای جنوب ارسال شده است.

 

همچنین در این جلسه جمعی از نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع نمایندگان عشایری استان در منطقه هنزاء، از مشکلات جامعه عشایری تا خدمات انجام شده برای این جامعه سخن گفتند.

 

نماینده مردم کهنوج، قلعه گنج، رودبار جنوب، فاریاب و منوجان در مجلس نیز با تاکید بر اینکه امنیت کشور و تولید دو کارکرد اصلی عشایر در گذر زمان است، گفت: در حال حاضر تولیدات عشایری از نظر اقتصادی برای عشایر مقرون به صرفه نیست.

احمد حمزه افزود: کارکرد جدیدی که برای عشایر می توان تبیین کرد این است که زندگی عشایری فرصت گردشگری جدیدی را ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ادغام زندگی عشایر در زندگی روستایی و شهری امری است که با پیشرفت رخ می دهد، گفت: ما باید فرصتی ایجاد کنیم که کوچ روی سنتی ادامه داشته باشد و اگر عشایر را اسکان دهیم ادغام جامعه روستایی و عشایری را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اگر عشایر به دنبال زندگی یکجانشینی است، امتیاز زندگی عشایری را از دست می دهند هر چند می توانند از مزایای مردم روستایی استفاده کنند.

حمزه با بیان اینکه به نفع عشایر است که سبک زندگی عشایری خود را ادامه دهند، عنوان کرد: نبود زیرساخت های گردشگری عشایر و آشنا نبودن مردم با مزایای مناطق گردشگری موجب شده که مردم انتقاداتی درباره این موضوع داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۶ هزار خانوار عشایری در کهنوج حضور دارند، گفت: نحوه استفاده از آب در چاه های عشایری اسف بار است که باید فکری برای حل این مشکل شود.

 

 

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نیز در این دیدار گفت: عشایر کسانی هستند که از ابتدای تاریخ به عنوان دیده بانان نظام و وفادارترین افراد به انقلاب و نظام بوده اند.

یحیی کمالی پور افزود: خدمات رسانی به عشایر با همت جهادی مدیران امکان پذیر است زیرا بسیاری از امکانات به صورت راکد در کشور وجود دارد که می توان از آنها برای خدمات رسانی به عشایر استفاده کرد.