احیای تالاب جازموریان مستلزم آزادسازی حقابه هلیل‌رود/ لزوم اجرای پروژه‌های احیا در مناطق بیابانی جنوب کرمان


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل، نماینده شهرستان‌های کهنوج، فاریاب، رودبار، منوجان و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی گفت: از استاندار کرمان درخواست می‌شود، پیگیری مجدانه‌ای در راستای آزادسازی حقابه هلیل‌رود از سرشاخه‌های هلیل برای احیای تالاب جازموریان انجام دهند.

دکتر احمد حمزه در جلسه بررسی و رسیدگی به مشکلات پیش روی مردم در بخش‌های مختلف اداری که با حضور استاندار، اعضای مجمع نمایندگان و مدیران کل استان کرمان در شهر هنزا برگزار شد در ابتدای سخنان خود با اشاره به مشکلات احیا تالاب جازموریان اظهار داشت: احیای این تالاب و همچنین اجرای سایر پروژه های بیابانزدایی از جمله کارهای پیش‌بینی شده استان در برنامه ششم توسعه است، بنابراین باید کارهای مطالعاتی و اعتبارات مرتبط با آن انجام شود.

وی خواستار پیگیری مجدانه استاندار کرمان در راستای آزادسازی حقابه هلیل‌رود از سرشاخه‌های هلیل و همچنین رودخانه بمپور شد و بیان داشت: تجمیع کردن آب‌های سطحی و سیلاب‌ها و هدایت آن به سمت تالاب جازموریان می‌تواند، یکی از طرح‌های احیای تالاب به شمار رود.

حمزه عنوان کرد: متأسفانه امروزه به دلیل کمبود شدید و نرسیدن آب هلیل به آن، این باتلاق بزرگ خشک شده است که خود به معنای فاجعه زیست‌محیطی و بهداشتی است.

نماینده شهرستان‌های کهنوج، فاریاب، رودبار، منوجان و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم اجرای پروژه‌های احیایی در مناطق بیابانی جنوب کرمان اظهار داشت: باید پیگیری‌های لازم توسط اداره‌های برق و آبیاری در راستای رفع مشکلات تنها نهالستان تولیدکننده نهال‌های جنگلی و بیابانی در شهرستان رودبارجنوب انجام شود.

دکتر حمزه ادامه داد : از جمله مشکلات فرا روی این نهالستان چاه آب موجود در آن است که در صورت همکاری ادارات مربوطه با توجه به خشکسالی و گرمای طاقت فرسا، هم تولید نهال مرغوب در این نهالستان افزایش پیدا خواهد کرد و هم آبیاری پروژه های نهالکاری به نحو مطلوبتری صورت خواهد گرفت.

وی با برشمردن برخی از اقدامات دولت تدبیر و امید درجنوب کرمان افزود: اجرای پروژه ترسیب کربن جازموریان یکی از موفق ترین پروژه هایی بوده که با هدف توان افزایی جوامع محلی و کمک به اقتصاد خانواده به خوبی توانسته از طریق ایجاد مشاغل پایدار بارقه امیدی در دل مردم کم برخوردار شهرستان رودبارجنوب ایجاد کند.

نماینده پنج شهرستان جنوبی کرمان ابراز داشت: در موارد مطروحه، پیگیری جدی اداره‌های ذیربط برای رفع مشکل کشاورزان منطقه جنوب کرمان به ویژه در بحث تعیین تکلیف صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی به دلیل تسهیل در امر پاسخگویی به استعلامات باید مورد توجه باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان خواستار پیگیری هرچه زودتر اداره کل راه و شهرسازی در زمینه آسفالت کردن راه‌های مواصلاتی مورد نظر شد و خاطرنشان کرد: همچنین احداث پست‌های برق در مناطق مختلف قلعه‌گنج به دلیل افت شدید ولتاژ برق باید مد نظر قرار گیرد.

حمزه ادامه داد: امیدواریم استاندار کرمان دستور پیگیری جدی موارد مطروحه را به مدیران کل مربوطه صادر کنند.