. پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 27299 تاریخ انتشار : جمعه 3 شهریور 1396 | 17:31 ب.ظ

وضعیت نامطلوب و غیر استاندارد مطبهای خیابان شهید رجایی (لرها) جیرفت

به گزارش سایت کنارصندل، شهرستان جیرفت بدلیل دارا بودن امکانات درمانی مناسبتر نسبت به شهرستانهای همجوار، روزانه پذیرای بیمارانی از اقصی نقاط جنوب کرمان است. وجود بیمارستانهای مجهز و آزمایشگاههای پیشرفته و همچنین پزشکان مجرّب در این شهرستان باعث شده تا مردم برای طبابت به این شهرستان مراجعه کنند.   خیابان شهید رجایی(لرها) در بافت […]

به گزارش سایت کنارصندل، شهرستان جیرفت بدلیل دارا بودن امکانات درمانی مناسبتر نسبت به شهرستانهای همجوار، روزانه پذیرای بیمارانی از اقصی نقاط جنوب کرمان است.

وجود بیمارستانهای مجهز و آزمایشگاههای پیشرفته و همچنین پزشکان مجرّب در این شهرستان باعث شده تا مردم برای طبابت به این شهرستان مراجعه کنند.

 

خیابان شهید رجایی(لرها) در بافت قدیم شهر جیرفت و در واقع در مرکز شهر قراردارد و اکثر قریب به اتفاق پزشکان در این خیابان مطب هایشان را دایر کرده اند.
خیابانی با عرض کم و بار ترافیکی بسیار بالا که همواره ماموران محترم راهنمایی و رانندگی را به دردسر می اندازد چرا که همیشه در این قسمت قبض جریمه کم می آورند و به قول یکی از دوستان بهشت صدور قبض است.
گذشته از خیابان شلوغ و پرترافیک و کوچه های تنگی که در آن ساختمانهای قدیمی وجود دارد مسئله اصلی تخلفات عمده ایست که در مطب ها رواج دارد.

 

در آیین نامه ی مربوط به فضای فیزیکی مطب آمده است که هر مطب باید سرویس بهداشتی مناسب داشته باشد در صورتی که تقریبا هیچکدام از مطب ها اصلا سرویس بهداشتی ندارند، مثلا در آزمایشگاهی که در همان خیابان است عصرها درب تنها سرویس بهداشتی را قفل میکنند، مگر در مواقع ضرورت باز نمیشود.
سالن انتظار بسیاری از مطب ها محدود است و صندلی کافی در آنها وجود ندارد، نور کافی و تهویه ی مناسب ندارند، بعضی از مطب ها تا اواخر شب مشغول بکارند و شلوغی بیش از حد باعث خستگی پزشک میشود که ممکن است در تشخیص بیماری اثر منفی بگذارد.

درآمد هنگفت بعضی از پزشکان باعث نشده از ساختمانهای قدیمی با سقفهای نمور و ترک خورده که بیشتر به دخمه می مانند تا مطب دل بکنند و مکانی در خور را به امر طبابت اختصاص بدهند.
دانشگاه علوم پزشکی که متولی صدور پروانه ی طبابت است به آیین نامه ی مربوط, به شرایط عمومی مطب ها از جمله محیط فیزیکی آنها بی توجه است، چگونه است که ماموران بهداشت کوچکترین موردی از اصناف را بدون اغماض کنترل و واحد مربوطه را جریمه و پلمپ می نمایند اما مطب هایی که حتی حداقل ها راهم رعایت نمی کنند همچنان مشغول به قعالیت اند.
بیمارانی که حق ویزیت را تمام و کمال پرداخت می کنند حق دارند در لااقل آب آشامیدنی بهداشتی و سایر خدمات مطابق استاندارد برخوردارباشند.
اگر قوانین رعایت شود پروانه ی بسیاری از مطبها باید لغو شود، چرا که گر حکم شود که مست گیرند / / در شهر هر آنچه هست گیرند.

 

بخشی از شرایط عمومی مطبها  ( فضای فیزیکی )    

ماده ۱۱- هر مطب پزشکی باید حداقل دارای اتاق معاینه با فضای مناسب و یک سالن انتظار با مساحت مناسب و سرویس های کامل بهداشتی منطبق با شرایط منطقه ای و نظر دانشگاه دانشکده علوم پزشکی مربوط باشد .
تبصره ۱-هر مطب پزشکی دارای مجوز تزریقات و پانسمان ، میتواند علاوه بر اتاق های فوق،یک اتاق با حداکثر دوتخت جهت ارائه خدمات تزریقات دارو ،سرم و انجام پانسمان تخصیص دهد.
تبصره ۲- وجود یک اتاق مجزا برای سایر خدمات پزشکی نظیر ثبت نوار قلبی ،گچ گیری و اقدامات حیاتی اورژانس نظیر CPR با رعایت جدا و محفوظ بودن بیماران اختیاری است ولی هر گونه افزایش اتاق ها و تجهیزات که مطب را تبدیل به موسسه درمانی نماید ، ممنوع می باشد .
ماده ۱۲-معاینه بیماران به طور همزمان مجاز نمی باشد و محل معاینه بیماران باید از محل انتظار کاملاً جدا باشد.
ماده ۱۳- پوشش دیوارها و سقف باید سالم ،صاف،بدون درز و شکاف و تمیز باشد.
ماده ۱۴- کف کلیه اتاق ها ،راهروها،توالت و محوطه دستشویی باید سالم،صاف،بدون درز و شکاف از جنس قابل شستشو باشد.
تبصره ۱- دیوارهای اتاق مربوط به واحد تزریقات و پانسمان ،باید تا ارتفاع ۸۰/۱ متر از کف با کاشی ،سرامیک یا سنگ پوشیده شده باشد .درغیر این صورت کلیه وجوه دیوار با رنگ قابل شستشو نظیر رنگ روغن زده و تمیز باشد.
تبصره۲-نصب دستشویی همراه با مایع صابون در واحد تزریقات و پانسمان ضروری می باشد.
ماده ۱۵- کاسه سنگ توالت و دستشویی ها از جنس سرامیک یا چینی سالم و بدون شکستگی یا ترک خوردگی بوده و مجهز به شتر گلو باشد .
ماده ۱۶- دیوار محل نصب دستشویی (اطراف دستشویی)به طورمناسب کاشیکاری گردد و دیوار توالت قابل شستشوی روزانه باشد .(دیوار توالت حتی الامکان تا ارتفاع ۸۰/۱ متر از کف با کاشی،سرامیک یا سنگ پوشیده باشد.
ماده ۱۷-در و پنجره ها باید سالم و رنگ آمیزی شده و تمیز باشد (در وپنجره های آلومینیومی نیازی به رنگ آمیزی ندارند.)همچنین میز و صندلی و نیمکت ها بایست سالم و قابل نظافت باشند.
ماده ۱۸- مطب باید دارای انشعاب آب لوله کشی بهداشتی باشد.در صورت عدم وجود شبکه لوله کشی ،آب مصرفی ( آشامیدنی و بهداشتی)مورد تأیید مسئولین بهداشتی باشد.
ماده ۱۹- فاضلاب مطب باید به روش بهداشتی جمع آوری و دفع گردد.
ماده ۲۰- ساختمان مطب به گونه ای باشد که مانع تجمع و تکثیر حشرات و جوندگان گردد.
ماده ۲۱- رعایت اصول فنی و نکات ایمنی در کلیه قسمت های ساختمان ضررری میباشد.

 

پیشنهاد میشود با همکاری دستگاههای مربوطه، چندین ساختمان پزشکان در مکانی مناسب و خارج از مرکز شهر ایجاد شود و پزشکان خیابان شهید رجایی را به آنجا هدایت کنند، به طور مثال در شهر جیرفت ساختمان طلافروشان در چندین طبقه در حال ساخت است که میتوانند علاوه بر سامان دادن بر رونق این صنف کمک کند.

تهیه گزارش از اسماعیل ملایی

نظرات بینندگان:

  1. ناشناس گفت:

    با سلام
    در ابتدا از بر خود لازم میدانم از تمامی دوستان و همشهریان دخیل در سایت کنار صندل به جهت ورود به بحث سلامت تشکر کنم
    خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا در راستای پیگیری این مسئله تا رسیدن به نتیجه قطعی که یکی از رسالت های مهم رسانه ها میباشد اقداماتی همچون بررسی در شورای اداری شهرستان، ورود تمامی عوامل دخیل در این امر بصورت جدی برای رفع مشکل موجود و .. انجام گیرد.
    بحث ویزیت همزمان مورد بحث بند شماره ۱۲ خصوصا در بحث مطب های زنان و زایمان مجدانه پیگیری شود.
    خواهش بنده به عنوان یه جیرفتی دلسوز جهت پیسرفت و ارتقای بحث سلامت از شما عزیزان پیگیری کامل و درگیر کردن مسئولین خصوصا ریاست دانشگاه علوم پزشکی و همچنین معاونت بهداشت و درمان برای رفع هرچه سریعتر این مشکل بزرگ میباشد
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سیزده =