. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 27628 تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1396 | 16:04 ب.ظ

نظریه کارشناسی فرماندهی نیروی انتظامی جیرفت در رابطه با خشونت های منجر به قتل

ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه شنــــــبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۶ ، مامورین پاسگاه انتظامی خاتون آباد از وقوع قتل مسلحانه در روستای کریم آباد باخبرشدند و بلافاصله به اتفاق اکیپ ویژه پلیس آگاهی خود را به محل رساندند. در بررسی‌های مقدماتی مشخص شد فرد ۳۵ ساله‌ای به نام ابوذر از ناحیه کتف و گردن هدف اصابت گلوله […]

ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه شنــــــبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۶ ، مامورین پاسگاه انتظامی خاتون آباد از وقوع قتل مسلحانه در روستای کریم آباد باخبرشدند و بلافاصله به اتفاق اکیپ ویژه پلیس آگاهی خود را به محل رساندند.

در بررسی‌های مقدماتی مشخص شد فرد ۳۵ ساله‌ای به نام ابوذر از ناحیه کتف و گردن هدف اصابت گلوله قرار گرفته و فوت شده است.

مأمورین درتجسس‌های میدانی دریافتند عامل اصلی این حادثه فردی به نام حمید بوده که متواری شده است.در تحقیقات و استعلام به عمل آمده مشخص شد متهم پرونده دارای سابقه در زمینه گروگانگیری افاغنه و سرقت احشام است.

دستور قضایی برای رسیدگی به پرونده صادر و پرونده به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان خبره پلیس آگاهی جیرفت قرار گرفت و با تلاش بی وقفه برای دستگیری متهم و سایر همدستانش تلاش کردند.

متهم با علم به اینکه پلیس سایه به سایه او را تعقیب می کند محل اختفای خود را از شهری به شهر دیگر تغییر می داد و سعی در فرار از چنگ قانون داشت ولی غافل از اینکه مامورین پلیس با انجام اقدامات فنی و پلیسی در تعقیب او هستند و لحظه ای از او غفلت نمی کنند.

سرانجام پس از حدود ۴ ماه تلاش، مامورین زبده پلیس آگاهی جیرفت موفق شدند روز گذشته متهم را در یک عملیات ضربتی دستگیر و با دستور قضایی روانه زندان کنند تا پرونده برای رسیدگی نهایی و صدور حکم در دستگاه قضایی به جریان افتد.

 

 

نظریه کارشناسی:
سلاح غیرمجاز در دست برخی افراد به منظور قدرت نمایی، زمینه ارتکاب جرائمی از قبیل قتل، سرقت های مسلحانه، گروگانگیری، راهزنی و… را فراهم می آورد و امنیت عمومی جامعه را به چالش می کشد. واقعیت تلخ امروز در جوامع انسانی و حتی در کشور ایران، درجه های مختلفی از خشونت و رفتارهای غیرقابل کنترل را نمایش می دهد که به شدت تحت تاثیر غرایز ناآزموده و هیجانات متغیر انسان ها است و بدین ترتیب وجود اسلحه، زمینه وقوع قتل، شرارت، سرقت و… را به مراتب آسان تر می کند.

قتل، آدم ربایی، سرقت، تهدید و دهها مورد دیگر، از اتفاقاتی است که به دلیل در دسترس بودن اسلحه اتفاق می افتد. بدون شک، هر سلاح غیرمجازی در خانه، شیطان خاموشی است که در انتظار لحظه ای خشم و عصبانیت است تا در مواقع گرفتاری و مشکلات روزمره فاجعه ای خونین به بار آورد. هر جا یک اسلحه وجود داشته، اسلحه دوم هم بوده تا دفاع صورت بگیرد که در نتیجه هرج و مرج و آشوب را به دنبال دارد.

روانشناسان اجتماعی اگرچه معتقدند که رسانه های گروهی از جمله تلویزیون نقش بسزایی در ترویج انواع خشونت و حتی تبلیغ سلاح دارند، اما آنها هم بر این نکته اصرار دارند که همجواری با همسایگان در حال جنگ یا دارای وضعیت متزلزل سیاسی – اجتماعی نقش مهمی در فعالیت مافیای قاچاق اسلحه در ورود و فروش این ابزار خشونت در بازار سیاه کشور دارد، همچنین این امر نشان می دهد که فرهنگ ما تغییر کرده و می توان گفت که دیگر حوادثی مثل سرقت مسلحانه، قتل و… در جامعه امری عادی تلقی می شود. متاسفانه فرهنگ ” فردگرایی” در جامعه ما در حال گسترش است. فرهنگی که در آن فقط “من” مطرح است و بقیه اهمیت ندارد. این فرهنگ یک فرهنگ مخربی است و باعث می شود که هویت و تاریخ پرافتخارمان به ویژه پیشینه تاریخی درخشان و چندهزار ساله جیرفت و منطقه جنوب کرمان از بین برود. متاسفانه گسترش این نوع فرهنگ غلط باعث می شود که شخص برای رسیدن به اهدافش دست به هر اقدامی مثل سرقت و قتل حتی از نوع مسلحانه بزند.
اغلب کارشناسان معتقدند اسلحه تاثیر فراوانی بر افزایش قتل می گذارد و در صورتی که اسلحه در اختیار مجرمان نباشد شاید کمتر قتلی صورت بگیرد.اغلب آنها بر این باورند اگر قانونگذار (مجلس شورای اسلامی) مجازات شدیدتری برای مرتکبان قتل با اسلحه در نظر بگیرد از میزان قتل هایی که با تصمیم قبلی انجام می گیرد، کاسته می شود. افرادی که از اسلحه به عنوان حربه ای در راه رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند مطمئناً از عواقبی که آنان را تهدید می کند و یا مجازاتی که در انتظارشان است، اطلاع دقیقی ندارند چرا که فرد در صورت اطلاع از این موضوع، هنگام تصمیم به قتل، جوانب و مجازات آن را در نظر می گیرد.
لذا ضرورت دارد با کشیدن خط بطلان بر روی اقدامات کلیشه ای، غیرکاربردی و شعارگونه که نتیجه مطلوبی در پی نداشته؛ همه سازمانها، نهادها، موسسات فرهنگی و… به وظایف خود در حوزه ارتقاء فرهنگ عمومی و آگاهی های مردم، جهادگونه تلاش کنند تا یکبار برای همیشه شاهد ریشه کن شدن فقر فرهنگی در بین برخی از افراد جامعه باشیم و در همین راستا معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ضمن انجام اقدامات گسترده در این حوزه، آمادگی همکاری کامل با نهادهای ذیربط دارد.

سرهنگ ماشاالله ملایی – فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 12 =