. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 28513 تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1396 | 13:55 ب.ظ

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

محافظت از بدن در مقابل ویروس آنفلوانزا حدودا دو تا سه هفته بعد از تزریق به وجود می‌آید

به گزارش سایت کنارصندل‌ دکتر امین سعیدی در خصوص واکسن آنفلوانزا و ضرورت تزریق آن اظهار داشت: با شروع فصل پاییز مراجعات متعدد و سوالات بسیاری در خصوص لزوم تزریق واکسن آنفلوانزا توسط مردم مطرح می‌شود. وی بیان داشت: زمان ابتلا به آنفلوانزا از مهرماه تا اسفندماه است و لازم به ذکر است به علت […]

به گزارش سایت کنارصندل‌ دکتر امین سعیدی در خصوص واکسن آنفلوانزا و ضرورت تزریق آن اظهار داشت: با شروع فصل پاییز مراجعات متعدد و سوالات بسیاری در خصوص لزوم تزریق واکسن آنفلوانزا توسط مردم مطرح می‌شود.

وی بیان داشت: زمان ابتلا به آنفلوانزا از مهرماه تا اسفندماه است و لازم به ذکر است به علت تغییر در رویه‌های مختلف این ویروس سالانه نیاز به تزریق واکسن در افراد واجد شرایط را می‌طلبد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: اگر چه بسیاری از علائم بیماری آنفلوانزا و سرماخوردگی مشابه است، اما این واکسن در مقابل سرماخوردگی از بیمار محافظت نمی‌کند و محافظت از بدن در مقابل ویروس آنفلوانزا حدودا دو تا سه هفته بعد از تزریق به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد واجد شرایط تصریح کرد: بیماران دیالیزی، بیماران پیوند کلیه، بیماران کبدی پیشرفته، بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی و یا رادیو‌تراپی قرار گرفته‌اند و پرسنل بهداشتی و درمانی است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خاطرنشان کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا در بیمارانی که سابقه حساسیت به تزریق این واکسن را داشته‌اند، افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، افرادی که در هنگام مراجعه تب یا عفونت حاد دارند، افرادی که سابقه بیماری گیلن‌باره و همچنین در شیرخواران زیر ۶ ماه ممنوع است.

وی ادامه داد: واکسن آنفلوانزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارد و همچنین واکسن آنفلوانزا در دوران شیردهی قابلیت تجویز دارد.
سعیدی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا باید به صورت تزریق عضلانی یا زیرجلدی عمیق تزریق کرد، عنوان داشت: این واکسن بعد از تزریق علائمی از جمله تب، سردرد، بدن درد، خستگی، سرخی و ورم ناحیه تزریق ایجاد می‌کند که معمولا بعد از یک تا دو روز این علائم رفع می‌شود.

وی بیان داشت: در واقع بسیاری از افراد جامعه نیاز به تزریق واکسن آنفلوانزا ندارند، علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، افراد مسن‌تر از ۶۵ سال و کودکان ۳-۱۲ ساله توصیه می‌گردد، این واکسن را سالیانه دریافت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: افراد ۳۶ ماه تا ۱۲ سال باید این واکسن را در دو دوز کامل به فاصله ۴۵ روز دریافت کنند، اما افراد بالای ۱۲ سال تنها به یک دوز مصرف این واکسن نیاز دارند.
وی افزود: کودکان بزرگتر از ۶ ماه و کوچکتر از ۳۶ ماه نیاز به تزریق این واکسن با نصف دوز با فاصله ۴۵ روز نیاز دارند و همچنین بهترین ماه جهت تزریق واکسن آنفلوانزا شهریور، مهر و آبان ماه است.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هشت =