. پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 28560 تاریخ انتشار : جمعه 5 آبان 1396 | 22:39 ب.ظ

برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در جیرفت قانونی یا غیرقانونی؟!

به گزارش سایت کنارصندل، نشریه رودبارزمین در شماره ۷۴۸ خود نوشت: امسال برپایی این نمایشگاه در جیرفت با اما و اگرهای فراوانی همراه است به طوری که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان بنا به دلایلی آنرا غیرقانونی اعلام کرده که مجوز برپایی ندارد. رئیس اتاق اصناف اما می گوید، برپایی نمایشگاه مجوزش […]

به گزارش سایت کنارصندل، نشریه رودبارزمین در شماره ۷۴۸ خود نوشت:

امسال برپایی این نمایشگاه در جیرفت با اما و اگرهای فراوانی همراه است به طوری که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان بنا به دلایلی آنرا غیرقانونی اعلام کرده که مجوز برپایی ندارد. رئیس اتاق اصناف اما می گوید، برپایی نمایشگاه مجوزش را در تیرماه از کمیته برپایی نمایشگاه اخذ کرده است. برای آگاهی از چند و چون این اختلافات با سعدا… مشایخی رئیس اصناف شهرستان جیرفت گفتگو کردیم و صحبت های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هم آوردیم:
اصناف وقتی می خواهد نمایشگاه برپا کند چند ماه قبل از آن با یک مجری قرارداد می بندد. مجری طبق این قرارداد، فراخوان می دهد وغرفه دار دعوت می کند، ثبت نام انجام می دهد وهزینه غرفه ها را دریافت می کند.

 

مشایخی رئیس اتاق اصناف جیرفت با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار رودبارزمین ضمن قانونی بودن نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در جیرفت، گفت: کمیته نمایشگاه تایید کرده که اصناف این نمایشگاه را برپا کند. این کمیته متشکل است از نماینده ای از سازمان صنعت، معدن و تجارت، فرمانداری و اتاق اصناف که در خصوص برگزاری نمایشگاه تصمیم گیری می کنند. کمیته برپایی نمایشگاه در تیرماه تشکیل شد و طبق مجوزی که این کمیته به اصناف داد ما با مجری برپایی قرارداد بستیم. اما مدیرکل صنعت و معدن الان بعد از گذشت چهارماه می گوید برپایی این نمایشگاه غیرقانونی است. اصناف یک بخش خصوصی است که برای برپایی نمایشگاه نیاز به مجوز دارد که این مجوز را اخذ کردیم و اسنادش هم موجود است، سازمان صنعت و معدن نمی تواند مانع برپایی آن شود. این که نمی شود هر روز یک بهانه برای ما بیاورد. ما مجوز برگزاری این نمایشگاه را تیرماه با حضور کمیته برپایی نمایشگاه اخذ کردیم در آن زمان نماینده سازمان صنعت و معدن در این کمیته آقای داریوش سالاری معاون بازرگانی این سازمان حضور داشت و الان آقای میری این معاونت را بر عهده دارد، مدیرکل صنعت و معدن نباید که سلیقه ای عمل کند. ما برای برپایی این نمایشگاه پول از متقاضیان دریافت کردیم و با آنها قرارداد بستیم. الان ۴۰۰ نفر ثبت نام کردند و هزینه غرفه ها از سوی آنها پرداخت شده است.
دادستان گفت برگزاری نمایشگاه هیچ مانعی ندارد.

 

مشایخی در ادامه از شکایت رئیس سازمان صنعت و معدن از اصناف می گوید: آقای اسکندری نسب رئیس سازمان صنعت و معدن دو هفته قبل از دادستان دستور پلمپ نمایشگاه را گرفته بود. طبق این دستور قرار شده بود جلو داربست های غرفه داران را بگیرد. دادستان در جواب شکایت اسکندری خطاب به او نوشته بود: جلوی برگزاری نمایشگاه گرفته شود و اگر کسی برای این کار آمد بازداشت شود. من مدارکم را بردم خدمت دادستان و گفتم کمیته برپایی نمایشگاه مجوز داده است وابلاغ کمیته نمایشگاه و قراردادها را به دادستان نشان دادم و گفتم: ما همه مجوزها را داریم. دادستان خطاب به ما نوشت نمایشگاه برگزار شود و هیچ مانعی ندارد. حالا دوباره آقای اسکندری خبر غیرقانونی بودن نمایشگاه را می دهد.
مگر ما می توانیم کار غیر قانونی انجام بدهیم
رئیس اتاق اصناف جیرفت در ادامه افزود: آقای اسکندری بعنوان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت باید قانونا خودش در کمیته نمایشگاه حضور می یافت نه معاونانش. در این صورت تصمیم نهایی را در کمیته خودش می گرفت و این همه تصمیمش را عوض نمی کرد. امروز هم ما با آقای میری معاون جدید بازرگانی سازمان صنعت و معدن جلسه داشتیم.

ما طبق قانون ایشان هر چه بگوید عمل می کنیم. ما که نمی خواهیم بر خلاف قانون کاری انجام بدهیم. اگر بر خلاف قانون باشد هزار مشکل پیش می آید. مگر من جرات دارم غیرقانونی برپا کنم. مگه پولی در جیب من می رود اصلا این کار عقلانی نیست.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا نمایشگاه جیرفت در موعد مقرر برگزار نمی شود؟
گفت: ببینید نمایشگاهها اصولا فرم مدارس که نمی آورند، فرم های مدارس در شهرهای مختلف متفاوت است و تولیدی ها این کار را انجام می دهند و لوازم التحریر هم آنچنان نمی آورند. از سوی دیگر در شهریور ماه در بازار رکود هست ما اگر بخواهیم در شهریور ماه نمایشگاه بزنیم همین اندک درآمدی که بازاریان کسب می کنند هم ندارند و بازاریان ورشکست می شوند می روند، خودتان هم می دانید اوضاع و احوال خوبی نیست. پس ما این نمایشگاه را جلو عقبش می کنیم که یک موقع خلوت تری که فشاری به بازار هم نیاید، برپا شود. به هر حال ما نماینده بازاریان هم هستیم، یک مقداری به بازار هم باید فکر کنیم نمی شود هر کاری خواستیم انجام دهیم.

مشایخی گفت: فرماندار در آن جلسه گفت چون شهریورماه بازار خراب است برای جلوگیری از رکود، نمایشگاه را در شهریور برپا نکنید که ما قبول کردیم.
وی در ادامه گفتگو تصریح کرد: من بعنوان نماینده اصناف کشور هستم، بالاترین رای استان را دارم. عضو اتاق اصناف کرمان هستم . بارها صنعت و معدن بدون اینکه اصناف را ببیند نمایشگاه برگزار کرده است. نمایشگاهی که بلوک برگزار کرد اصناف اطلاع نداشت با وجود اینکه باید اصناف ناظر قیمت گذاری باشد. همه جا خودشان غیرقانونی عمل کردند حالا ما شدیم غیرقانونی.

 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان: اتاق اصناف جیرفت بدون توجه به رای کمیته برگزاری نمایشگاه در حال برپایی نمایشگاه است

محمود اسکندری نسب رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان روز دوشنبه به ایرنا گفته : نمایشگاه عرضه مستقیم کالایی که در این شهرستان در حال برگزاری است ،مجوز قانونی ندارد .اسکندری نسب افزود: کمیته برگزاری نمایشگاه ها متشکل از نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان، اتاق اصناف و فرمانداری جیرفت در مهرماه سال جاری برگزار شد و در این کمیته برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در جیرفت ممنوع شد.وی اظهار کرد: اتاق اصناف شهرستان جیرفت بدون توجه به رای این کمیته در حال برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در تاریخ ۳۰ مهرماه لغایت ۹ ابان ماه سال جاری در این شهرستان می باشد که این نمایشگاه فاقد مجوز می باشد.وی به تبلیغات زیاد این نمایشگاه در شهر جیرفت به عنوان یک حربه برای جذب مردم اشاره کرد .رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان بیان کرد: با توجه به رکود حاکم بر بازار و حمایت از بازاریان برگزاری این نمایشگاه را غیرقانونی اعلام کردیم و به مسئولان شهرستان گزارش کردیم .وی افزود: در چنین نمایشگاه هایی که بدون نظارت و به صورت فراقانونی برگزار می شود کالاهای با کیفیت پایین و قیمّت های بالا عرضه می گردد بنابراین از مردم شریف جیرفت درخواست می گردد با عدم خرید از چنین نمایشگاههایی به این اعمال غیرقانونی که متاسفانه تنها در این شهر به وقوع می پیوندد، پاسخی قاطع دهند

 

.
فرمانداری جیرفت یکی از اضلاع سه گانه کمیته برپایی نمایشگاه حاضر به پاسخگویی نشد
فرمانداری که در کنار سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ضلع سوم کمیته برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا می باشد در این خصوص نظری نداد. خبرنگار رودبارزمین تا ساعات پایانی نگارش این مطلب منتظر پاسخ فرمانداری بود که متاسفانه پاسخی نداد.

*برگزاری اینگونه امورکه در جهت خدمت به مردم ارائه می شود، نیازمند همدلی و همیاری همه مسئولان مربوطه می باشد. اینکه هر یک نظری مخالف نظر دیگری بدهد خوشایند مسئولان یک شهر نمی باشد. امید می رود در جهت خدمت به مردم مسئولانه تر تصمیم گیری شود تا مردم سردرگم نشوند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − شش =