. پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 28555 تاریخ انتشار : جمعه 5 آبان 1396 | 22:32 ب.ظ

بزرگترین آمادگاه ملی مبارزه با ملخ جنوب کشور در شهرستان قلعه گنج افتتاح شد

به گزارش سایت کنارصندل و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، با حضور محمدعلی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ، احمد حمزه نماینده مردم پنج شهرستان جنوب کرمان، سید یعقوب موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و مسئولان محلی، اولین آمادگاه ملخ جنوب کشور در شهرستان قلعه گنج افتتاح […]

به گزارش سایت کنارصندل و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، با حضور محمدعلی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ، احمد حمزه نماینده مردم پنج شهرستان جنوب کرمان، سید یعقوب موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و مسئولان محلی، اولین آمادگاه ملخ جنوب کشور در شهرستان قلعه گنج افتتاح و آغاز به کار کرد.

 

دکتر سید یعقوب موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به موقعیت جغرافیای منطقه، گفت: آفت ملخ از مرز جنوب شرق کشور و از منطقه جازموریان وارد کشور می شود و علاوه بر استانهای همجوار کشورهای منطقه را هم نیز تهدید می کند لذا کار مبارزه با ملخ در این منطقه یک کار ملی و بین المللی است و نیازمند مشارکت همگانی است.

وی همچنین گفت با توجه به تغییرات اقلیمی موجود در منطقه جنوب کرمان شاهد بروز یکسری افات خطرناک از جمله سوسک سرخرطومی حنایی هستیم که با توجه به خساراتی که به دنبال دارد در کنار سایر افات مانند گرینینگ مرکبات ، جاروک لیمو ترش و کرم خراط باغات ما را تهدید می کنند.
وی افزود در این راستا با حمایت سازمان حفظ نباتات یکسری اقدامات از جمله راه اندازی پست قرنطینه در نقاط صفر مرزی با استانهای همجوار با هرمزگان و سیستان بلوچستان و کرمان صورت گرفته است.

 

دکتر باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با قدرانی از مسئولان جهادکشاورزی جنوب کرمان و نماینده مردم شهرستانهای جنوبی در مجلس شورای اسلامی بابت پیگیری مضاعف و همکاری با سازمان حفظ نباتات بر اهمیت مبارزه با آفت ملخ تاکید کرد.

وی گفت تاریخچه مبارزه با ملخ در کشور قدمت زیادی دارد و به قبل از تاسیس وزارت جهاد کشاورزی است که این منطقه نیز پیشانی مبارزه با این آفت از زمانهای گذشته بوده است.
وی افزود ملخ صحرایی از پرخسارترین ملخهای مهاجر در دنیاست کهاز مناطق غرب دریای سرخ پس از گذر از کشورهای عربستان یمن و عمان وارد جنوب کشور می شود و در جازموریان کانون اصلی ملخ کشور مستقر می شود.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با ۳۰ سال سابقه مبارزه با ملخ جز کشورهای پیشرو در دنیاست است و در قاره اسیا برترین کشور در این زمینه محسوب می شود.

 

در ادامه مهندس شاهرخی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت : منطقه جازموریان به دلیل شرایط اکولوژیکی ویژه و مرتعی کانون اصلی ملخ در ایران است.وی افزود سطح تالاب جاز موریان ۵۲۰ هزار هکتار می باشد که ۳۲۰ هزار آن در حوزه شهرستانهای قلعه گنج و رودبار قرار دارد و ۱۶۰ هزار هکتار آن مرتع است که شرایط را برای استقرار ملخ محیا نموده است.
وی خاطر نشان کرد از سال ۷۵ تا کانون بیش از ۱۰۰ هزار هکتار کار مبارزه با ملخ در این منطقه انجام شده است.

 

همچنین احمد حمزه نماینده مردم پنج شهرستان جنوب کرمان، در این مراسم آمادگاه ملخ در منطقه جازموریان را در نوع خود بی نظیر دانست و اظهار داشت: باغات لیمو در جنوب کرمان باید با جایگزینی ارقام مقاوم احیا گردد و برای افت سرخرطومی خرما باید تدبیری اندیشه شود.. وی با اشاره به اینکه اکثریت اراضی کشاورزی جنوب کرمان فاقد سند و چاهها فاقد پروانه است از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا در این خصوص چاره اندیشی شود تا مشکل کشاورزان این منطقه حل شود.

 

در پایان مجید فرخی مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان با تاکید بر اینکه ملخ صحرایی خطرناکترین نوع ملخ در دنیاست است گفت: اگر در این منطقه مبارزه صورت نگیرد علاوه بر کشور ایران کشور های منطقه نیز دچار خسارت این افت خواهند شد.

نظرات بینندگان:

  1. بازتاب: cialis generic
  2. بازتاب: tadalafil
  3. بازتاب: jwjshgsgshjs
  4. سنجری گفت:

    فرماندار گفته اند که یک میلیارد تومان هزینه شده است بابت این طرح. سالن قدیمی گذشته فقط پلاستر سیمان خورده است و چند سمپاش جدید به سمپاش های قبلی پراکنده در سازمان اضافه شده است که نشان میلیارد تومنی ندارد . سمپاش ها دست دوم دیده می شدند و چند تا نو داخلشان بود .

  5. بامری گفت:

    این طرح ده سال بیشتر است که مطرح بود و بحث بود که خیلی مجهز تر برقرار شود ، ولی حالا کلاه به سرمان رفته و به اتقکی وسالنی و چند سمپاش همیشگی عشق و ذوق کرده ایم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 2 =