. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 28815 تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1396 | 07:54 ق.ظ

توصیه های سازمان جهاد کشاورزی:

کشاورزان جنوب کرمان به کشت پیاز ادامه ندهند، عدم رعایت الگوی کشت موجب ضرر خواهد شد

به گزارش سایت کنارصندل، جنوب استان کرمان یکی از قطب های اصلی تولید محصولات کشاورزی در کشور است و در اکثر فصول سال امکان تولید انواع محصولات کشاورزی در دشت‌های حاصلخیز آن وجود دارد که پتانسیل موجود، موجب شده جنوب کرمان در طرح استمرار کشت محصولات استراتژیک مثل سیب‌زمینی و پیاز هرساله شرکت و کشور […]

به گزارش سایت کنارصندل، جنوب استان کرمان یکی از قطب های اصلی تولید محصولات کشاورزی در کشور است و در اکثر فصول سال امکان تولید انواع محصولات کشاورزی در دشت‌های حاصلخیز آن وجود دارد که پتانسیل موجود، موجب شده جنوب کرمان در طرح استمرار کشت محصولات استراتژیک مثل سیب‌زمینی و پیاز هرساله شرکت و کشور را از واردات این محصولات در فصول سرد سال بی‌نیاز کند.

 

عدم رعایت الگوی کشت کاهش قیمت محصول را به دنبال دارد
آنطور که مهر نوشته تا قبل از اجرای طرح استمرار کاشت در استان کرمان پیاز و سیب‌زمینی زمستانه، در کشور بیشتر از طریق واردات به‌خصوص از پاکستان تأمین می‌شد اما بعد از اجرای این طرح در این بخش خودکفا شده‌ایم، اما عدم رعایت الگوی کشت و عدم بازاریابی و افزایش عرضه یک محصول در یک مدت کوتاه از سال قیمت را آن‌چنان پایین می‌آورد که در برخی موارد کشاورزان ترجیح می‌دهند هزینه برداشت محصول را هم متقبل نشوند و بیشتر ضرر نکنند. در نتیجه محصول بر روی زمین می‌ماند. در برخی موارد قیمت جعبه‌های محصولات حتی از محصولی که در خود جای می‌دهد بیشتر نیز می‌شود این وضعیت در سال ۹۳ در جنوب کرمان روی داد و درنهایت قیمت، آن‌قدر افت کرد که کشاورزان محصول را برداشت نکردند و با ورود مسوولان ملی و استانی محصول پیاز خرید تضمینی شد.

 

کشاورزان متضرر
عدم رعایت الگوی کشت، همزمانی فصل برداشت محصولات کشاورزی جنوب استان با دیگر استان ها، ورود دلالان به بازار فروش محصولات و … هر ساله موجب می شود که قصه پر غصه عدم خرید به موقع محصولات کشاورزی در جنوب و ماندن محصولات بر روی دست کشاورزان تکرار شود. در این خصوص با جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان صحبت کردیم.

 

از کشاورزان خواسته شده که از کاشت بی رویه خودداری کنند
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این خصوص به «کاغذوطن» گفت: پیش از این در راستای تضمین ثبات بازار و تعادل عرضه و تقاضا در فصل برداشت از کشاورزان خواستیم که از کاشت بی رویه خودداری کنند در خصوص کشت محصول سیب زمینی همانطور که با کشاورزان صحبت کرده بودیم کشت انجام شده اما در خصوص محصول پیاز مقداری نسبت به الگوی کشت که در نظر گرفته شده بود، کاشت بیشتری انجام شده است.

 

پیاز نکارید
فرزاد رستگاری افزود: خواهش ما از رسانه ها این است که اطلاع رسانی کنند تا کشاوران به کشت پیاز ادامه ندهند، به دلیل اینکه قطعا اگر بیش از برنامه تعهدی دولت کشت پیاز انجام شود بعد از سال خرید تضمینی صورت می گیرد و بازار هم به تبع آن بی رونق و قیمت محصول پایین خواهد شد.
وی اظهار داشت: از فرمانداری ها و ائمه جمعه هم می خواهیم تا به مردم اطلاع دهند که بیش از این کشت پیاز انجام نشود تا با مشکل مواجه نشویم.
مدیر زراعت سازمان کشاورزی جنوب کرمان گفت: کشت پیاز در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار و کشت سیب زمینی در چهار هزار هکتار نیاز بازار را تامین خواهد کرد. رستگاری خاطر نشان کرد: نیاز کشور به سیب زمینی نزدیک به چهار میلیون تن است که در مجموع ۱۰ درصد از مصرف سرانه کشور را سیب زمینی جنوب استان کرمان تامین می کند. وی تصریح کرد: تنها نقطه کشور که نیاز بازار را به محصولات کشاورزی در سه ماهه آخر سال تامین می کند جنوب استان کرمان است.
استفاده از الگوی کشت می تواند جلوی ضرر و زیان کشاورزان را در فصل های برداشت بگیرد. در کشورهای پیشرفته ای که اقتصاد آنها بر پایه کشاورزی است الگوی کشت اجرا می شود، اما هنوز در کشور ما این موضوع به اندازه ی کافی جا نیفتاده است و هر سال کشاورزان به دلیل عدم رعایت آن دچار خسارت های گاها جبران ناپذیری می شوند و اگر امسال هم کشاورزان به توصیه های جهاد کشاورزی عمل نکنند قطعا در بحث کشت پیاز متضرر خواهند شد.

کاغذ وطن، شماره۱۲۵

نظرات بینندگان:

  1. مالک گفت:

    بالاخره همه ساله عین همین شعار بی رویه نکارید تکرار می شود و عین همین رقم ها را برای سطح کاشت تکرار می کنید و پایان برداشت اگر بازار خوب بود با رویه بوده است و اگر قیمت پائین بود بی رویه بوده است . در ثانی چه کسی باید این سطح های اعلام شده به مرکزهای خدماتتان را بین کشاورزان تنظیم کند و چه طوری ما سطح کشت ما ن را با عددهای شما تنظیم کنیم .
    می شو د بفرمائید . آیا قادر هستید حداقل این سطح ها را با سهمیه مشخصی از آن که بیشتر در اجاره همکاران و دوستا ن شما است ، در بزرگ ترین و وسیع ترین کشت که از آن کشت و صنعت است روشن کنید و بگوئید چقدر از این عدد ها سهمیه دارند که بیشتر از آن نکارند و بقیه کشاورزان سطح بزرگ وسیع تا نوبت بعد به خرده کشت ها برسید و برای آن ها حد تعییین کنید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =