درمان بیش از۲ هزار عقرب گزیده درجنوب کرمان


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش کنارصندل ،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: موارد عقرب گزیدگی در ۷ ماهه گذشته ۲۰۳۸مورد بوده است و تعداد محدودی که منجر به فوت شده است یا بدلیل مراجعه دیر هنگام بود و یا نوع گادیم یا سیاه بوده که سرم تأثیری نداشته است.

دکتر مسعود مطهری در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: موثرترین عامل در جامعه رساندن اطلاعات صحیح به مردم است اگر این اطلاعات بطور صحیح به مردم منتقل شود قطعا میتواند چالش های بعدی را از بین ببرد.
وی بیان داشت: بحث همه گیر فعلی بحث عقرب گزیدگی است، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که در جنوب شرق استان کرمان قرار دارد با وسعت ۵۰هزار کیلومتر مربع جمعیتی بالغ بر ۷۰۰هزار نفر را تحث پوشش دارد.
دکترمطهری افزود: اگر بخوبی به منطقه و اطراف نگاه کنید، مناطق کمتر توسعه یافته را میبینید که مدیریت و ارایه خدمات با این ساختار اجتماعی خاص با نبود زیر ساخت هایی مثل جاده ,برق مسکن مناسب ک همه بر حوزه سلامت تاثیر میگذارند سخت است .


وی خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به سلامت ۷۵ درصد برون بخشی و ۲۵ درصد درون بخشی و در حوزه وزارت بهداشت است اگر سایر حوزه ها دست به دست هم بدهند و بخش بهداشت را کمک کنند مثلا مسکن و شهرسازی با ساخت مسکن سالم، بهسازی محیط و جاده های مناسب خیلی از این اتفاقات نمی افتد که خوشبختانه در دولت تدبیر امید اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است،
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: ۶۰ درصد مناطق جنوبی کشاورزی و دامپروری دارند که کارگران زیادی در وضعیت نامناسب بهداشتی با کمترین امکانات بهداشتی در این بخش مشغول فعالیت هستند که مستعد و درمعرض خیلی از بیماری ها قرار دارند و در عین حال شبکه های بهداشت به طور فعال گروه مورد نظر را مورد مراقبت قرار میدهند.


دکترمطهری تصریح کرد: تمام پرسنل حوزه معاونت بهداشتی ۹۷۴ نفر است ک از این تعداد ۱۲۴ پزشک عمومی ۳۴ دندانپزشک، ۱۱۱ ماما و ۷۵۰ پرسنل بهداشتی و پشتیبانی خدمات را اریه می نمایند از این تعداد نزدیک به ۱۶۰ نفر پزشک و دندانپزشک هستند که در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بی سابقه بوده است .
وی بیان داشت: در مورد بیماری های غیر واگیر دانشگاه فعالیت های خوبی را انجام داده است عقرب گزیدگی هم جزو بیماری های غیرواگیر است که برگزاری کارگاه های اموزشی در خصوص برنامه های پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر داشتیم .
دکترمطهری اظهار داشت: ۷۶ درصد مرگ های کشور بر اساس بیماری های غیرواگیر است آیا صدای کسی درآمد؟ همکاران ما در حوزه بهداشت بصورت شبانه روز اریه خدمت میکنند، خطر سنجی قلب و عروق در حال انجام است، افراد بالای ۳۰ سال خطر سنجی میشوند و کارت هایی با رنگ زرد و قرمز طراحی و چاپ شده است که افرادی که کارت قرمز گرفتند یعنی ریسک بالا دارند و باید تحت مراقبت باشند و در افرادی که کارت زرد گرفتند ۱۰ تا ۲۰ درصد احتمال ریسک وجود دارد و نیاز است مرتب به پزشک مراجعه نمایند.
وی با اشاره به تشکیل کمیته تفاهم نامه برنامه ثبت سرطان بین معاونت بهداشتی و درمان و معاونت تحقیقات و فناوری اطلاعات و صدور ابلاغ جهت همه اعضای کمیته توسط ریاست محترم دانشگاه، عنوان داشت: ثبت موارد سرطانی گزارش شده با همکاری معاونت درمان از مراکز پاتولوژی شهرستان های تحت پوشش انجام شده است


دکترمطهری با اشاره به شناسایی و مراقبت تعداد ۴۸۹۳ نفر بیمار دیابتی و تعداد ۱۳۳۷۴ بیمار فشارخونی و انجام خطر سنجی سکته های قلبی و عروقی برای ۱۵۴۳۸ نفر و شناسایی و مراقبت ۱۴۸۶ بیمار قلبی و عروقی در شش ماهه اول سال ۹۶ گفت: چاپ و تولید ۱۱۲۱۸۰ کارت خطرسنجی سکته قلبی و عروقی در ۷ شهرستان جنوبی از دیگر اقدامات انجام شده است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: عقرب گزیدگی یکی از معضلات بهداشتی درمانی در خیلی از مناطق کمتر توسعه یافته است ، بعضی جاها ک کمتر توسعه یافته هستند به لحاظ ساختاری بیشترمسمومیت با سم عقرب یکی از فوریت های پزشکی تهدید کننده بویژه در کودکان زیر ۶ سال است مرگ و میر در سن های بالاتر هم دیده میشود.
وی خاطرنشان کرد: سالیانه ۵۰۰۰ نفر در دنیا در اثر نیش بیش از ۲۵ نوع عقرب فوت میکنند، موارد عقرب گزیدگی در ۷ ماهه گذشته ۲۰۳۸مورد بوده است و تعداد محدودی که منجر به فوت شده است یا بدلیل مراجعه دیر هنگام بود و یا نوع گادیم بوده که سرم تأثیری نداشته است.
دکترمطهری افزود: دو مورد در اثر عدم مراجعه بموقع بوده است در چاه ابراهیم رودبار بیمار ساعت ۵ صبح مورد گزش قرار گرفته است ساعت ۶ عصر بعد از ۱۳ ساعت به پزشک مراجعه کرده است که پزشک ضمن تزریق سرم با اجاره یک ماشین شخصی بیمار رابه بیمارستان کهنوج منتقل میکند که بدلیل از دست دادن زمان زیاد و عدم مراجعه بموقع عقرب گزیده فوت میکند .


وی با بیان اینکه یک نوع عقرب بنام گادیم وجود دارد که متاسفانه سرم ها هیچگونه اثری بر سم این گونه از عقرب ندارند، ادامه داد: ۲۰۳۴مورد را از مرگ نجات دادیم و همچنیمن ۷۰۴ مورد مارگزیدگی داشتیم تا پایان مهرماه که هیچ مورد مرگ در اثر مارگزیدگی نداشتیم .
دکترمطهری با اشاره به اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در ۶ ماهه اول سال ۹۶ در مورد عقرب گزیدگی تصریح کرد: برگزاری کارگاه های اموزشی و باز اموزی ۴ روزه برای پزشکان پرستاران و پرسنل بیمارستان و مراکز بهداشت و دعوت از خانم دکتر ورزنده از کرمان و دکتر شاهی (عقرب شناس ) از بندر عباس ، برگزاری جلساتی با فرمانداران ,روسای ادارات و و سازمان ها دهیاران و و تمامی افرادی ک میتوانستند تاثیر گذار باشند از دیگر اقدامات در این راستا است.
وی با اشاره به شناسایی مناطق حادثه خیز و پرخطر و سم پاشی در منطقه پر خطر فاریاب و توزیع بالغ بر ده هزار پمفلت و تراکت اموزشی درهفت شهرستان جنوب کرمان افزود: اموزش خانه به خانه توسط تیم سلامت در شهرستان های رودبار و منوجان به محض عقرب گزیدگی و مشاهده علایم در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اطلاع رسانی از طریق جراید و روزنامه ها عنوان داشت: ارسال تمامی دستورالعمل های عقرب گزیدگی و مارگزیدگی به معاونت درمان و بیمارستان ها و دستور معاونت درمان مبنی بر تجهیز کلیه مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و اورژانس ها به سرم ضد عقرب و اموزش پزشکان عمومی در زمینه تزریق سرم انجام شده است
دکترمطهری خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته اضطراری دو روز بعد از فوت فرد عقرب گزیده در منوجان در معاونت بهداشتی با حضور معاونت درمان ,مدیر شبکه,مدیر بیمارستان و پزشک اورژانس منوجان .این مورد مرگ در دستور کار قرار گرفت با حساسیت ویژه همچنین در نظام پزشکی هم پرونده ای تشکیل شد بنده هم بعنوان ریاست نظام پزشکی کهنوج قول میدهم بطور جد پرونده را بررسی کنم .
وی بیان داشت: ریاست محترم دانشگاه مسرانه توجه خاص به مناطق جنوبی دارند سیاست رییس دانشگاه بر این امر است که رعایت و توزیع متوازن و عادلانه نیروی انسانی و امکانات را در هفت شهرستان جنوبی بطور مساوی داشته باشیم .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: ۷۵ مرکز جامع سلامت روستایی و شهری فعال داریم که ۲۲ مرکز دیگر نیز تا اوایل سال ۹۷ تجهیز و مورد بهره برداری قرار میگیرد و بزودی تمام چارت بخش بهداشت تکمیل خواهد شد و دیگر هیچ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی غیر فعالی نخواهیم داشت.
وی عنوان داشت: شش مرکز جامع خدمات سلامت در ساردوئیه و جبالبارز ، بلوک در جیرفت ، دهنو و قلعه در منوجان، رمشک در قلعه گنج شبانه روزی میشوند که این گام بسیار مهمی در راستای ارتقای سطح سلامت و خدمت به مردم نجیب و شریف هفت شهرستان جنوب کرمان است.