. چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 29441 تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1396 | 20:08 ب.ظ

معاون دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

تاکنون بیش از ۳۶ هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده است

به گزارش سایت کنارصندل، دکتر مسعود مطهری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضمن اعلام شناسایی بیش از ۳۶ هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز در کشور گفت: یکی از اهداف مهم سازمان جهانی بهداشت، کنترل اپیدمی بیماری ایدز تا سال ۲۰۳۰ است که در همین راستا اهداف جهانی ۹۰۹۰۹۰ تا سال ۲۰۲۰ تعیین شده […]

به گزارش سایت کنارصندل، دکتر مسعود مطهری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضمن اعلام شناسایی بیش از ۳۶ هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز در کشور گفت: یکی از اهداف مهم سازمان جهانی بهداشت، کنترل اپیدمی بیماری ایدز تا سال ۲۰۳۰ است که در همین راستا اهداف جهانی ۹۰۹۰۹۰ تا سال ۲۰۲۰ تعیین شده است. یعنی اینکه تا سال ۲۰۲۰، به میزان ۹۰ درصد افراد مبتلا به ویروس HIV باید شناسایی شوند، ۹۰ درصد موارد شناسایی شده باید تحت مراقبت و درمان قرار گیرند و در ۹۰ درصد بیماران تحت درمان نیز باید درمان موفقیت‌آمیز باشد.

 

وی افزود: در صورت تشخیص و شناسایی به موقع بیماران مبتلا به HIV و آغاز درمان برای آن‌ها، احتمال انتقال بیماری به دیگران کاهش یافته و بیماران مبتلا به HIV طول عمر طبیعی خواهند داشت.

دکتر مطهری بیان کرد: با انجام درمان‌های ضدویروسی در بیماران شناسایی شده، شمار مرگ‌های مرتبط با ایدز در جهان در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۰۵، حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت شناسایی و درمان به موقع بیماران است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: استفاده از سرنگ مشترک، تماس‌های جنسی محافظت نشده و انتقال از مادر به کودک (در دوران بارداری، در هنگام زایمان و بعد از زایمان در دوران شیردهی) از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس HIV است.

 

دکتر مطهری همچنین گفت: تاکنون بیش از ۳۶ هزار نفر بیمار مبتلا به HIV در کشور شناسایی شده است که ۸۳ درصد آنان را مردان و ۱۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که در بیماران شناسایی شده در شش ماهه نخست امسال، درصد زنان به ۳۳ درصد افزایش یافته است که این موضوع خطر انتقال بیماری از مادر به کودک را به دنبال دارد.

وی افزود: ۵۲ درصد بیماران در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال قرار دارند و علی‌رغم این‌که تاکنون بیشترین موارد شناسایی شده از طریق استفاده از سرنگ مشترک بوده است، اما در سال‌های اخیر الگوی انتقال بیماری تغییر یافته و در بیماران شناسایی شده در سال گذشته، بیشترین موارد انتقال، از طریق تماس جنسی بوده است.

دکتر مطهری گفت: بر طبق آمار کشوری، حدود ۸۳ درصد این موارد مرد و ۱۷ درصد زن هستند و بیشترین درصد راه انتقال از طریق استفاده از سرنگ آلوده به صورت مشترک بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در پایان اضافه کرد: مردم جنوب استان کرمان می‌توانند برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری ایدز با شماره تلفن ۰۳۴۴۳۳۱۰۶۵۳ تماس حاصل نمایند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − نه =