. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 29648 تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1396 | 08:19 ق.ظ

سیاست زدگی در جنوب استان کرمان، منشآیی خارج از هفت شهرستان جنوبی دارد / بقلم خدامراد میرآبادی

به گزارش سایت کنارصندل، خدامراد میرآبادی مدرس دانشگاههای جنوب کرمان در یادداشتی نوشت:   مدتی است که نگارنده سعی نموده است تا به این توصیه های استاد سخن که فرموده اند: دادند دو گوش و یک زبانت زآغاز یعنی که دو بشنو و یکی بیش مگوی و یا لاف از سخن چو در توان زد/ […]

به گزارش سایت کنارصندل، خدامراد میرآبادی مدرس دانشگاههای جنوب کرمان در یادداشتی نوشت:

 

مدتی است که نگارنده سعی نموده است تا به این توصیه های استاد سخن که فرموده اند:
دادند دو گوش و یک زبانت زآغاز
یعنی که دو بشنو و یکی بیش مگوی
و یا
لاف از سخن چو در توان زد/
آن خشت بود که پر توان زد
و یا
کم گوی و گزیده گوی چون در/
تا زاندک تو جهان شود پر
جامه عمل بپوشد و زبان در کام و قلم در نیام پوشیده نگه دارد و در فضای مجازی از شانه زدنهای سر زلف سخن شما عزیزان بهره گیرد .
چه حظها که نصیب شد و چه توفیقها که حاصل گشت . لیکن آنچه که باعث شد تا این سطور قلمی گردد جهت گیریها و دغدغه های برخی از عزیزان بود که بعضا طرب و شادی خاطر و در مواردی موجبات تکدر خاطر را فراهم ساخت!

 

از آن جهت که در این برهه از زمان که آسمان بر زمین بخیل گشته عده ای از دشمنان دوست نما ما را به خود مشغول داشته و شاهرگ حیات و سرشاخه های شریان زندگی ما را قبضه می کنند! و ما غافل از آنکه ورای این زوایایی استعمار گونه را بپاییم به آن مشغول شده ایم که؛

 

منوجانی ها را در قلعه گنج ، قلعه گنجی ها را در رودبار ، رودباری ها را در عنبرآباد ، عنبرآبادی ها را در جیرفت ، جیرفتی ها را در فاریاب و فاریابی ها را در کهنوج غیر بومی معرفی کنیم! و واسفاها بر آوریم که این عزل نصبها بومی است و یا غیر بومی!

 

واکاوی زوایای پنهان این گونه سیاست زدگیها را اگر به دقت بنگریم در می یابیم که منشآیی در خارج از هفت شهرستان جنوبی دارد که ما را از آنچه که به یغما می برند غافل کند.

همه می دانیم که به طور حتم قرابتها و شباهتها و ویژگیهای مشترکی بین هفت شهرستان جنوبی وجود دارد که اگر ساکنان این خطه به طور یکسان از آن بهره مند گردند رشد و تعالی منطقه را در پی خواهد داشت .

سر دادن شعار بومی و غیر بومی در شعاعی کمتر از صد کیلومتر و تنگ و محدود کردن دایره ی آن بدعتی است ناصواب که باعث شد هر روز یکی از فرزندان این کهن دیار را به جرم خط و مشی سیاسی و روزی دیگری را به جرم غیر بومی در فاصله ی چند کیلومتر از زادگاهش با چوب نامهربانی برانند که نتیجه ای جز اعمال خواسته های بدخواهان جنوب کرمان نداشته است.

 

این که با تغییر دولتی به تبع ، چینش نیروها و مسئولیتها باید متغیر باشد امری است در حد معمول و معقول پسندیده و قابل قبول که باید لحاظ شود اما دامن زدن به مواردی که مانع از اتحاد و همدلی می شود چه توجیهی دارد؟ آیا غیر از این است که در حال حاضر باعث خشکاندن سرشاخه های هلیل رود و در آینده تبعات بدتری خواهد داشت؟

در این برهه که خشک سالیهای مکرر و متعدد ریزد گردها و حفره های وسیع و رانش زمین و زلزله و بیابان زایی را به دنبال داشته است متاسفانه هنوز وقت برخی سیاسیون و اندیشمندان و نخبگان و قلم به دستان خطه ی جنوب کرمان مصروف به موارد غیر ضرور گردیده است که از یک طرف افراد ناراضی می کوشند با کوچکترین تغییر و جا به جایی نیرویی ، دولت برخاسته از آرای مردم را ناکارآمد ، بودجه ریزی را سوء برنامه ، گرانی و رکود را سوء تدبیر ، حمله به قوه قضاییه را فساد دستگاه ، حقوقهای نجومی را سر تیتر مطبوعات، دستگیری زنجانی ها و جهانگیری ها را بگیر و ببند، اختلاسها را بی ثباتی اقتصادی ، صداو سیما را رسانه ی میلی معرفی و بزرگ نمایی کنند تا امید به زندگی را در دولت تدبیر و امید به یآس تبدیل و خوراکی برای معاندین و رسانه های بیگانه فراهم کنند.

 

گر چه نواقصاتی وجود دارد ولی به طور قطع هر مسئولی برای جلوگیری از بدنامی و ایجاد حسن شهرت می کوشد تا برای برون رفت از این نواقص تدبیری را اتخاذ کند و در این میان عده ای با غوغا سالاری و هیاهو مانع از اعمال سیاستهای دولت مردان برای رفع نواقص می شوند و تحلیلهای ناصواب خود را با تخریب توآم می کنند که کمترین اش آن است که سر از آمد نیوز در می آورد !

 

اگر نخبگان و بزرگان جنوب کرمان را که سالها استخوان خرد و کسب تجربه کرده اند را به مثابه ی یک تیم فوتبال فرض کنیم که از تیم رقیب عقب افتاده و نیمکت ذخیره ی تیم نیز پر از ستاره باشد آیا نباید انتظار داشت که سرمربی دست به تعویض بازیکنانش بزند؟ آیا می توان انتظار داشت که سرمربی از بیش از یازده نفر از بازیکنانش به طور هم زمان استفاده کند ؟

چه خوب است که به جای تخریب ها و تهدیدها فضای ملطفی را برای سربلندی دیارمان رقم بزنیم که به جای محدود کردن نیروهای توانمندمان در چهار دیوار جنوب کرمان موجبات آنها را در سطوح کلان مدیریتهای کشوری فراهم آوریم تا ما نیز فوق ستارگانی از لژیونرهای سیاسی و مدیریتهای کلان داشته باشیم .

 

چه کسی را می توان یافت که امروز از تصدی منصبهای فرزندان این دیار از سیستان گرفته تا لرستان هرمزگان و تهران خوشحال نباشد ؟
اگر ما به جای تخریبها و حب و بغضها و تصفیه حسابهای شخصی اگر نقدی هم داشته باشیم آن را در قاب مهربانی و علمی و منطقی آذین ببندیم یقینآ مثمر ثمر خواهد بود و مسئولین ذیربط آن را ترتیب اثر خواهند داد .

 

امید است با زدودن عینک بد بینی تهدیدها و تخریبها به فرصت تبدیل شود تا شاهد رسیدن جنوب به جایگاه واقعی اش باشیم ان شاءالله

نظرات بینندگان:

  1. حسین گفت:

    خیلی هم بیان شما واقعیت ندارد .
    شما ببینید افرادی ضعیف می آیند و در ادرات اینجا بساط راه می اندازند و خیلی امن و راحت دورانی را می گذارانند و این سابقه می شود توجیهی برای ارتقاشان ولی در طرف دیگر توان مند ترین نیروهای خود منطقه اگر هم موقعیتی بگیرند با کوچک ترین مسئله ای قیامتی به پا می کنیم و به کمتر از برداشتنش رضایت نمی دهیم.. نه اینها برخی افراد سودجو و زیاده خواه منطقه هستند که توقع دارند همه چیز در کنترل و اختیار اینها باشد و چه بهتر که غیر بومی باشد تا بهره بیشتری ببرند , و همین ها برای پیش بردن کارشان از قوت غیربومی های مرکز استفاده می کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =