. سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 29897 تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1396 | 23:03 ب.ظ

با حضور اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمان، از فعالان اقتصادی جنوب استان تجلیل شد / تصاویر

به گزارش سایت کنارصندل و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، احمد امینی‌روش در نشست تجلیل از فعالان اقتصادی جنوب استان با حضور اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان افزود: سرمایه گذاران در بدو ورود خود به هر منطقه به زیرساخت های آن توجه ویژه‌ای دارند که اقدامات اتاق […]

به گزارش سایت کنارصندل و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، احمد امینی‌روش در نشست تجلیل از فعالان اقتصادی جنوب استان با حضور اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان افزود: سرمایه گذاران در بدو ورود خود به هر منطقه به زیرساخت های آن توجه ویژه‌ای دارند که اقدامات اتاق کرمان می تواند ضمن فراهم کردن زیرساخت های لازم، به حضور بیشتر سرمایه گذاران کمک کند.

 

وی خاطرنشان کرد: اتاق در شناساندن ظرفیت های جنوب نیز اقدامات خوبی انجام داده که به عنوان مثال می‌توان به حل مشکل عمده حمل و نقل محصولات منطقه در زمان پیک بار در سال گذشته اشاره کرد که برخلاف سال های گذشته همگان از شرایط پیش آمده رضایت داشتند.

 

فرماندار جیرفت با بیان اینکه اتاق دارای ظرفیت های بسیار بالایی است، اظهار کرد: بهترین ظرفیت این مجموعه را نیروهای مومن، متخصص و کارآزموده می دانیم که به آن افتخار و به دلیل نگاه ویژه به شهرستان های جیرفت و عنبرآباد از آنها قدردانی می کنیم. امینی روش در ادامه با بیان اینکه در شهرستان جیرفت دولت سعی می کند تصدی گری را در بخش های مختلف به حداقل برساند، گفت: دولت همچنین در زمینه های مختلف ورود کرده که می توان به اقدام سازمان جهاد کشاورزی در بحث تغییر الگوی کشت اشاره کرد اما عمده مشکلات در این عرصه به پس از تولید و در حوزه های بسته بندی، بازاریابی و صادرات بر می گردد.

 

وی افزود: در بحث معدن بنا داریم خام فروشی را کاهش دهیم که زمینه فرآوری این محصولات در حال فراهم شدن است و همچنین در گردشگری با اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و حمایت های اتاق در راه اندازی واحدهای بوم گردی به ویژه در منطقه گِور و فراهم کردن فضای بهداشتی و اسکان، اقدامات خوبی انجام شده که امیدواریم سایر زیرساخت‌ها و بستر لازم را برای بخش خصوصی فراهم کنیم.

 

امینی روش، تصریح کرد: از اتاق کرمان انتظار داریم مانند گذشته به جنوب استان نگاه ویژه‌ای داشته و در تشکیل شرکت های صادراتی و تکمیل زنجیره صادرات محصولات کشاورزی از جیرفت یاری رسان باشد. فرماندار جیرفت، سیاست های دولت، بخش خصوصی و اتاق را در جنوب استان بسیار امیدوار کننده دانست و درخواست کرد امکانی فراهم شود تا ضمن بازدیدهای میدانی، انعکاس اقدامات انجام شده از طریق رسانه ملی بیشتر صورت گیرد و امیدواری در بین مردم منطقه افزایش یابد.

 

امروزه هیچ عبادتی بالاتر از فعالیت اقتصادی نیست

در ادامه این نشست امام جمعه جیرفت با بیان اینکه نگاه اسلام به مقوله کارآفرینی و فعالیت اقتصادی مقدس است اما متاسفانه این نگاه کمتر تبیین شده است، گفت: اسلام به مقوله سرمایه گذاری در مسیر تولید، صامت نبودن سرمایه و ایجاد اشتغال تاکید دارد و در حال حاضر هیچ عبادتی بالاتر از کارآفرینی و فعالیت اقتصادی در مسیر رشد و شکوفایی نظام نیست. حجت الاسلام رضا سعادت‌فر افزود: جیرفت شهرستان مستعدی است که حتی بخشی از این ظرفیت های بسیار در حوزه های کشاورزی، معدن، گردشگری و… در برخی کشورهای جهان وجود ندارد.

 

وی در ادامه به چند نکته برای رشد و شکوفایی منطقه اشاره و بیان کرد: بررسی عوامل عدم توسعه صنعت صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و معادن و شناسایی موانع پیش روی صادرات، باید انجام شود که متاسفانه بخشی از این موانع به رقابت ناسالم و عدم هم افزایی صادرکنندگان در بازارهای خارجی بر می گردد به گونه‌ای که منافع شخصی را به منافع شهرستان خود ترجیح می دهند و به جای رقابت با رقبای خود ازسایر کشورها با همشهریان خود به رقابت می پردازند.

 

حجت الاسلام سعادت فر خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه بسته بندی بایستی اقدامات ویژه‌ای انجام شود زیرا امروزه سلامت و بسته بندی محصول مهمترین عامل موفقیت در صادرات است. امام جمعه جیرفت تصریح کرد: اگر بخواهیم جیرفت در شان خود پیشرفت کند باید همه دست به دست هم دهند تا زمینه تحقق این مهم را فراهم کنند تا شنیدن نام جیرفت، تولید، اشتغال، رشد و فعالیت اقتصادی را در اذهان تداعی کند.

 

بازارهای هدف برای عرضه محصولات کشاورزی جنوب استان شناسایی شده است

رئیس اتاق کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار، توسعه تشکل ها، تجمیع و روان کردن فعالیت های اقتصادی از وظایف اتاق محسوب می شود، افزود: وظیفه ویژه‌ای بر عهده اتاق کرمان به عنوان معین منطقه دو اقتصاد مقاومتی در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد گذاشته شد که پس از مطالعه بندهای مهم سیاست های اقتصاد مقاومتی، بر اجرای دو بند خصوصی سازی و مردمی بودن و درون زا و برون گرا بودن اقتصاد در جیرفت تمرکز کردیم. سید مهدی طبیب زاده افزود: در این منطقه تولید محصولات مختلف وجود دارد که باید به بازاریابی آن پرداخت و بررسی کرد که چه محصولاتی چگونه و در چه بازارهایی عرضه شوند.

 

وی ادامه داد: در این راستا برای شناخت از بازارهای جهانی به مطالعه و بازدید میدانی از بازارهای هدف کشورهای روسیه، ترکمنستان، گرجستان، عراق، امارات، قطر و عمان پرداختیم اما در ابتدا باید به ساماندهی محصولات تولید شده با قابلیت عرضه با ارزش افزوده بالا و بازده اقتصادی در منطقه بپردازیم. طبیب زاده، با اشاره به تولید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول کشاورزی در جنوب استان، گفت: سال گذشته با کمک اداره کل حمل و نقل و راهداری جنوب و با تنظیم برنامه حمل و نقل، پیک بار و صدور فراخوان، کمترین مشکل را در حمل و نقل محصولات داشتیم که همین موضوع ما را برای ساماندهی بیشتر زیرساخت های لازم تشویق کرد.

 

وی بیان کرد: پرداختن به صنایع فرآوری، بسته بندی، مرزهوایی و حمل و نقل ریلی از جمله برنامه هایی است که برای رساندن محصول به بازارهای هدف داریم. رئیس اتاق کرمان در حوزه گردشگری به کمک گرفتن از یک مشاور قوی اشاره کرد و افزود: پیگیری ساخت موزه جیرفت، ثبت جهانی منطقه کنار صندل و شهر قدیمی جیرفت را در برنامه داریم. وی با بیان اینکه آئین نامه حمایت از تشکل های حرفه ای را برای آموزش، تحقیقات و بازاریابی فعالیت های آنها تدوین کرده‌ایم، گفت: همچنین کمک به حضور بهتر و موثرتر در نمایشگاهها نیز در برنامه های اتاق قرار داد.

 

طبیب زاده با اشاره به اینکه اجرای طرح پایانه های صادراتی را تا زمان بهره‌برداری دنبال می کنیم، خاطرنشان کرد: در حال پیگیری راه اندازی حمل و نقل هوایی هستیم که در این رابطه مذاکراتی با شرکت های حمل و نقل، فرودگاه پیام و مقاصد روسیه انجام شده تا مرز هوایی جیرفت رسمی شود. وی در رابطه با معادن منطقه افزود: کوه های جبالبارز ظرفیت خوبی در مس و آهن دارند که در این زمینه تاکنون کار اکتشافی خوبی انجام نشده اما اخیرا با پیگیری های بسیار انجام شده، چند طرح اکتشافی مطالعه و برای اجرای آن بودجه در نظر گرفته شده است.

 

طبیب زاده تصریح کرد: اتاق در راستای اجرای نقش مشاوره‌ای خود، رفع برخی مشکلات را پیگیری کرد که می توان به فعال شدن دوباره کارخانه فروآلیاژ عنبرآباد پس از دو سال توقف و ایجاد اشتغال برای ۴۰ نفر و راه‌اندازی نیلی صنعت اشاره کرد. رئیس اتاق کرمان بیان کرد: در بخش صنعت نیز لیستی از واحدهای نیمه فعال و یا با راندمان پایین تهیه شده که برای پیگیری حل مشکلات آنها تلاش می شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه تمدن ۵ هزار ساله جیرفت باید حفظ شود، تصریح کرد: اگر آب را به روش فعلی در منطقه مصرف کنیم این تمدن پایان خواهد یافت و در حال حاضر باید در حوزه کشاورزی از گونه های سازگار با محیط، با مصرف آب کم و افزایش بهره وری استفاده شود. طبیب زاده، افزود: برای ترسیم طرح آینده جیرفت با یک موسسه توانمند در این رابطه مذاکره شده و قرار است این طرح به گونه ای طراحی شود تا با آینده نگری لازم، تمدن کهن جیرفت بزودی پایان نیابد. وی با تاکید بر اینکه کنسرسیوم صادراتی قوی را باید در جیرفت راه اندازی کرد تا صادرات محصولات مختلف ساماندهی شوند، گفت: باید تلاش شود تا تشکل های حرفه ای در جیرفت شکل گیرند.

 

گفتنی است در پایان این نشست ضمن تجلیل از فعالان اقتصادی جنوب استان، مسائل و مشکلات ایشان مورد بررسی قرار گرفت و برای برخی از آنها راهکارهای لازم ارائه شد.

 

نظرات بینندگان:

  1. آمنه روش گفت:

    اقای امینی روش با فامیل هایش سالاری مدیر کشاورزی و افشاری بانک کشاورزی و فرید فعال ترین دلالان اقتصادی شهر در این دولت بوده اند که با همکاری هم پیشرفت صعودی داشته اند که بهتر بود جایزه های خاصی به این فعالان توسط استاندار هم عطا می شد .

  2. حسین گفت:

    معلوم نیست چرا بیشتر این فعالان همه از دل خود ادرات بیرون می آیند ؟
    بعضی هم که گذشته خاصی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =