دکتر شهسواری: مفتخریم به داشتن تمامی دوره های باستانی در جنوب استان کرمان


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل،  عضو هیات کاوش های باستان شناسی جیرفت با استناد به کتیبه ها و کاوش های به دست آمده گفت:جنوب کرمان مفتخر است به داشتن تمامی دوره های باستانی

 

دکتر میثم شهسواری در نشست تخصصی “جنوب کرمان قطب تاریخ و رسانه” که شامگاه ششم دی ماه در سالن اجتماعات جنوب کرمان برگزار شد؛گفت:تمدن جیرفت فارغ از پسوندهایی چون “ترین” هم  برای همه بویژه باستان شناسان شناخته شده است چرا که از این تمدن در کنار تمدن عظیم بین النهرین اسم برده می شود؛تمدنی که با ۲۰۰هزار کیلومتر مربع مساحت از آن به نام مادر تمدن ها یاد شده است.

 

عضو هیات کاوش های باستان شناسی جیرفت با استناد به کتیبه ها و کاوش های به دست آمده بیان داشت: جنوب کرمان مفتخر است به داشتن تمامی دوره های باستانی و این یعنی شروع جریان زندگی از دوره پارینه سنگی (۶۰تا۱۰۰هزار سال پیش)در این منطقه؛ در حالیکه تا حدود ۲۰ سال پیش جنوب کرمان منطقه ای حاشیه ای با تمدنهای درجه ۲و۳ متصور می شده است اما پژوهشها خلاف این مطلب و غنی و شاخص بودن آثار فرهنگی منطقه را به اثبات رسانده است.

وی همچنین از دوران نوسنگی گفت و آغاز روستا نشینی از اسفندقه ( ۹هزار سال پیش)؛از سفال های اواخر عصر مفرغ( ۵هزار سال پیش) و مرکز اداری این  حوزه وسیع در کنار صندلی با ۴۰هزار کیلومتر مربع! شنیدن همه اینها هرجنوبی را می توانست چنان به وجد آورد که تا ابد این حس غرور در خاطرش بماند.

 

دکتر شهسواری در ادامه گفت : وقتی صحبت از حوزه فرهنگی هلیل رود می شود، این حوزه برابر است با حوزه آبریز هلیل رود اما به لحاظ باستان شناسی قدری فراتر از هفت شهرستان جنوب کرمان را هم در بر می گیرد.

 

وی با لحنی افتخارآمیز گفت: باید ببالیم به ورود تمدن جیرفت به تاریخ ،همزمان با تمدن بین النهرین و سومر؛ چرا که بقیه مناطق ایران دراین برهه از زمان در دوره های پیش از تاریخ قرار داشتند.

 

 

شهسواری با ارائه ای مستنداتش که از کاوش هاش کنارصندل بدست آورده بود و برخی از آنها هنوز حتی نیاز به رمز گشایی داشت؛ حکایت وجود خط و سواد در جنوب کرمان را چنان به تصویر کشید که چیزی جز شعف در وجودت بعنوان یک جنوبی حس نمیکردی و غرق در رشته کلامش بیشتر راغب شنید حرف های باستان شناسانه اش می شدی!

وی ادامه داد: طبق متون تاریخی و جغرافیایی در سده های اولیه تا میانی هجری ولایت جیرفت دربردارنده تمام جنوب کرمان از رشته کوه های جبالبارز تا دریای خلیج فارس بوده و میناب و بندر عباس هم جزو آن محسوب می شده اند.
شهسواری در خلال حرف هایش از وقفه ۱۰۰۰ساله (۸۰۰تا ۱هزار و ۸۰۰ پیش از میلاد) سخن گفت و در پی چرایی این دوره تاریک و ناشناخته ذهن مخاطبانش را هم درگیر کرد و با این توضیح که شاید دلیل این تاریکی  عدم شناخت ما یا تمدنی فروپاشی شده باشد وارد بحث شکوفایی جیرفت در دوره اسلامی شد و گفت: یکی از بزرگترین مناطق باستانی ایران شهر قدیم جیرفت با بیش از ۱ هزار و ۷۰۰هکتار مساحت بوده که در تمام منطقه جنوب کرمان مرکز عمده شهری، همین شهر قدیم بوده و نمونه سفال های موجود گواه این مطلب است.

این کارشناس جوان باستان شناسی با بیان اینکه اشیاء موجود درموزه جیرفت از تمام جنوب کرمان گردآوری شده اند و صرفا متعلق به جیرفت نیستند؛ گفت: می توان این منطقه را به عنوان یک کل و یک حوزۀ فرهنگی در نظر گرفت.

شهسواری در پایان گفت: اگر چه منطقۀ جنوب کرمان به عنوان یکی از قطب های مهم تاریخی و باستان شناسی ایران مطرح است و حرف های بسیاری برای گفتن دارد اما بهتر است قدری واقع بین باشیم و عباراتی مثل “آغاز تمدن جهان” بودن جیرفت و امثال این کاربردها را به شاعران وابگذاریم و آن ها را به عنوان یک رویکرد و طرز تلقیِ غیر علمی و احساسی مد نظر قرار دهیم زیرا اینگونه برداشت ها باعث عدم درک درست واقعیت ها خواهد شد و نتیجه عکس در پی خواهد داشت.وی  بهترین راه برای تخریب یک آرمان و یک ایدۀ خوب را دفاع نادرست از آن دانست و این منطقه با این تمدن و مواریث بسیار غنی اش را نیازمند دفاع های اینچنینی ندید!

گزارش از: زهرا طاهری، گلدشت