. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 29844 تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1396 | 13:31 ب.ظ

پنجمین نمایشگاه استانی کتاب پایان یافت

میزبانی کتاب، فرهنگ و حاکمیت نشاط در نمایشگاه بزرگ استانی کتاب جنوب کرمان در جیرفت

به گزارش کنارصندل، روز گذشته جمعه هشتم دی ماه پنجمین نمایشگاه استانی کتاب جنوب کرمان به کار خود پایان داد.   جیرفت “شهری که از استانش معروف تر است”، شهری که کودک آن ‘خاله مژگان’ شهرش را می شناسد و برای خرید کتابش عزم نمایشگاه می کند؛ شهری که علارغم همه ی محرومیت ها و […]

به گزارش کنارصندل، روز گذشته جمعه هشتم دی ماه پنجمین نمایشگاه استانی کتاب جنوب کرمان به کار خود پایان داد.

 

جیرفت “شهری که از استانش معروف تر است”، شهری که کودک آن ‘خاله مژگان’ شهرش را می شناسد و برای خرید کتابش عزم نمایشگاه می کند؛ شهری که علارغم همه ی محرومیت ها و بی عدالتی ها و به حاشیه رانده شدن ها، فرهنگ و کتاب را به حاشیه نمی برد؛ از ۲ تا ۸ دی ماه امسال، میزبان پنجمین نمایشگاه بزرگ استانی کتاب جنوب استان کرمان بود.
به راستی جیرفت میزبان کتاب بود یا کتاب میزبان شهروندان جنوب استان؟!

 

تحرک، جنب و جوش و شلوغی شهر، نشاط شهروندان، شعرخوانی، مشاعره ادبی، موسیقی،تئاتر و نمایش، پرفورمنس،قصه گویی و گریم کودک، نقد، همراهی و همدلی و بسیاری از مولفه هایی ک لازمه پویایی یک شهر است را در قاب نمایشگاه بزرگ کتاب جنوب استان؛ به مدت یک هفته، در جیرفت شاهد بودیم.

فارغ از هر آنچه بیرون از حسینیه شهدا در این یک هفته گذشت!؛ حسینیه شهدا به همت اندیشه ورزان ارشاد جنوب؛ یک هفته میزبان کتاب و شهروندان فرهنگ دوست در جنوب استان بود.

 

برنامه های فرهنگی جنبی با محتوای غنی و جذاب؛ غرفه های متنوع؛ مشارکت هنرمندان، نمایش و اجرا، فعالیت های هنری، شور و شوق بخشیدن به حضور کودکان، برنامه های رادیویی، نشست های تخصصی، تریبون آزاد، نگاه اختصاصی به آسیبهای اجتماعی در حاشیه نمایشگاه، رونمایی از آثار فرهیختگان جنوب، وحدت و همبستگی فرهیختگان، حضور پررنگ و نشست های هدفمند خانه مطبوعات؛ از نقاط قوت قابل مشهود نمایشگاه امسال بود و مهمتر اینکه این برنامه، نقطه عطف مفهوم کنش جمعی بود و می تواند مصداقی باشد بر سرمایه های فرهنگی و اجتماعی در جنوب استان پهناور کرمان.

 

نمایشگاه کتاب امسال فقط محل عرضه کتاب در غرفه ها نبود؛ با یک حضور و گذار کوتاه؛ شاهد بودیم که نمایشگاه امسال، فضای فرهنگی مناسبی را برای معرفی سرمایه ی انسانی، فرهنگی و اجتماعی فراهم کرده بود، ضمن اینکه فرصت گفتگو، مناظره و مشارکت مردم نیز فراهم شده بود که این امر در جای خود به ایجاد یک جو بانشاط در نمایشگاه کمک می کرد که ماحصل آن گسترش نشاط در بین مردم بود.

 

فراموش نکنیم که نشاط، حلقه مفقوده و نیاز مهم جامعه ماست. هر فعالیت و برنامه ای که افراد یک جامعه؛ از همه اقشار و گروههای سنی، را گرد هم آورد و باعث تجربه احساسی و فعالیت دسته جمعی مشترک شود؛ به گسترش نشاط اجتماعی و کاهش تنش ها می انجامد که ما در برنامه های جنبی نمایشگاه شاهد برنامه هایی از این دست بودیم. هر چند خود نمایشگاه کتاب فی نفسه باعث تحرک و نشاط در شهروندان می شود.
هرآنچه به گسترش نشاط و کاهش تنش بینجامد اقدامی ارزشمند و قابل ستایش است.

 

 

تفاوت محسوس نمایشگاه امسال با سالهای گذشته از لحاظ غنای فرهنگی، هنری و اجتماعی؛ بیانگر دغدغه های مدیرکل جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان است؛ امری که از ابتدای تصدی مدیریت ایشان شاهد آن بوده ایم. یکی از نقاط قوت جناب اسحاقی؛ هوشمندی وی در تجمیع پتانسیل ها و ظرفیت های جنوب؛ در اقصی نقاط کشور، جهت اجرای برنامه های جمعی در منطقه است که منجر به قوی ظاهرشدن برنامه هایی از قبیل نمایشگاه کتاب امسال می شود.

 

برگزاری یک رویداد بزرگ در شهری که زیرساختهای آن امکان اجرای برنامه هایی در حد مطالبات شهروندان را به متولیان امر نمی دهد؛ همت، صبر، تلاش و نظارت جهادی می طلبد و به یقین خالی از ایراد نیست؛ فضای کوچک جهت برنامه های جنبی که مشتاقان زیادی را سر پا، با خود همراه کرده بود، موجود نبودن کتب بروز و جدید در نشر تخصصی، عدم حضور نشر تخصصی در برخی حوزه های مورد نیاز جنوب، تعداد اندک کتب پرمخاطب و پرفروش از مواردی است که می توان اشاره کرد.

 

امید داریم شرایطی فراهم گردد که یک محل دائمی با مساحت وسیع تر ؛ که امکان استفاده همه علاقه مندان از برنامه ها در آن مهیا باشد؛ جهت برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی در جنوب استان درنظر گرفته شود.

درود و خدا قوت بر همه ی تلاشگران عرصه فرهنگ این شهرستان: جناب اسحاقی که پا به پای کادر اجرایی در نمایشگاه حضور یافت و سایر همکاران ایشان و با آرزوی شادکامی و سلامتی برای همه این بزرگواران.

به قلم سمیه اقتداری

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 14 =