روزمرگی در سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش کنارصندل، محمود مجاز نوشت:

جنوب استان کرمان یکی از مناطق مستعد در بخش کشاورزی می باشد که در سالهای پیش از انقلاب هم مورد توجه بوده و بر همین اساس هم ردیف یک استان سازمان جهاد کشاورزی در آن تاسیس شده است و علاوه بر آن دو شرکت بزرگ کشت و صنعت جیرفت و شرکت سهامی زراعی نیز برای تولید و فراوری این محصولات و همچنین یکپارچه سازی اراضی ،احداث شده که نشان از مورد توجه بودن منطقه می باشد. و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اقدامات قابل توجهی برای بهبود وضعیت کشاورزی در سطح کلان انجام گرفته که قابل کتمان نیست. اما مسئله مهمی که کشاورزی منطقه را تحت شعاع خود قرار داده و هر ساله کشاورزان منطقه را آزرده خاطر می کند بحث فروش محصولات منطقه است که بیش از سه دهه با آن مواجه هستند و طی این چند سال بر نگرانی کشاورزان نیز افزوده و انگار قرار نیست که این وضعیت بهبود پیدا کند و بلای جان کشاورزی منطقه شده و انگار مسئولین سازمان جهاد کشاورزی دچار روزمرگی حاد شده اند و قرار نیست درمانی بر این درد باشند.

روزمرگی آفتی است که برخی از ادارات به آن مبتلا شده اند و اصولا در اینگونه ادارات برنامه ای برای بهبود وضعیت وجود ندارد و البته یکی از دلایل این روزمرگی ها فاصله گرفتن مسئولین از مردم و به حاشیه رفتن جوانان است که بجای اینکه مسئولیت داشته باشند در کثرت مشاوره نقش ایفا می کنند و معمولا مشاوره جوانان هم یا تشریفاتی است و یا اینکه ضمانت اجرایی ندارد زیرا مسئولین که سنی از آنها گذشته است انگیزه ای برای کار و تلاش و حل مشکلات مردم ندارند و بعضا به دنبال سند سازی و پر کردن رزومه ای هستند که خیلی هم دردسری ندارد و شاید هم با اینگونه کارها جای خود را در دل مسئولین بالادستی باز کرده و بعضا لوح تقدیر نیز دریافت می کنند.

ناگفته نماند که موفقیت سازمان جهاد کشاورزی جنوب در بحث مدیریت آب و اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را باید مدیون رزم حسینی استاندار کرمان دانست که با طرح همیاران آب و توجه ویژه به این موضوع توانسته است سیل اعتبارات در این زمینه را به استان کرمان سرازیر نماید و از این منظر به متولیان بخش کشاورزی و استاندار محترم استان کرمان به طور ویژه تشکر می نماییم.

حالا حکایت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز شده روزمرگی و فاصله گرفتن از اهداف کشاورزی منطقه که تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور دارد، هر چند که جنوب کرمان بعنوان قطب کشاورزی مطرح می باشد و سالانه حدود ۴ و نیم میلیون تن محصولات خود را روانه بازارهای داخلی و بعضا خارجی می کند اما در این بین سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان برنامه ریزی تاثیر گذاری برای کشاورزان جنوب ندارد و اگر تولیدات در منطقه به ثمر می رسد به یمن دانش خود کشاورز می باشد که بعضا در هر خانواده ای یک مدرک کارشناسی کشاورزی که سالها در کنار خانواده نیز با کشاورزی مانوس بوده است وجود دارد.

در سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان که بیش از ۶۷ درصد تولیدات استان کرمان را دارد هیچ برنامه متمایز و نوینی مشاهده نمی شود ، در این منطقه بیش از ۲۰۰هزار تن خرما تولید می شود، بزرگترین باغات متمرکز کشور را داراست، در بحث سیب زمینی و پیاز طرح استمرار مقام اول را دارد ، تولیدات متنوعی از جمله؛ گندم، جو،حنا، وسمه، گردو،گیلاس ، هندوانه و … دارد اما سازمان کشاورزی نتواسته برنامه ای برای این تولیدات استراتژی داشته باشد و حتی نحوه داشت و برداشت هم معمولا بصورت سنتی اداره می شود.
سازمان جهاد کشاورزی فراموش کرده است که همه چیز مردم از جمله ؛ غذا، میوه، سلامت غذایی و خیلی از مسائل حیاتی و حتی روانی جامعه وابسته به این نهاد است و به نظر می رسد برایش هم مهم نباشد.

 

در همین رابطه با تنی چند از کشاورزان گفتگویی انجام داده ایم که خالی از لطف نیست.
یکی از کشاورزان می گوید با وضعیت موجود ، بودن و نبودن سازمان کشاورزی فرقی به حال کشاورز نمی کند ، چون سازمان نه آموزشی برای کشاورزان در نظر دارد و نه برنامه ای که کشت محصولات را مدیریت نماید. کشاورز دیگری که دستی هم بر صادرات محصولات خود دارد می گوید عمده مشکل ما بخش های دولتی هستند که بخش کشاورزی را با مشکل روبرو کرده اند و سازمان کشاورزی هم یکی از این بخش ها می باشد که نه تنها گره ای از کار کشاورزان باز نمی کند بلکه خود سدی است در راه رسیدن به مطلوب و این جمله را باید در گود کشاورزی بود تا درک کرد. اقداماتی که سازمان جهاد کشاورزی انجام می دهد وظیفه بانکهاست و ارتباطی با سازمان ندارد و حتی در بیشتر مواقع تسهیلات بخش کشاورزی از طریق سازمان و نهادهای وابسته ممکن است در بخش دیگری هزینه شود و این یعنی سنگ اندازی جلوی کشاورزی.

وی می گوید سازمان کشاورزی با گذشته نزدیک به چهل سال از انقلاب هنوز نتواسته است کشاورزان را ساماندهی نماید و یکی از مشکلات عمده کشاورزی منطقه عدم وجود یک نهاد صنفی کشاورزی است و رئیس جدید هم در این خصوص هیچگونه اقدام عملی تا کنون انجام نداده است.این کشاورز با سابقه می گوید یکی دیگر از مشکلات اساسی و حل نشده جنوب بحث آموزش و تحقیقات است و متاسفانه سازمان کشاورزی در این خصوص هیچگونه برنامه ای که حلال مشکلات کشاورزی منطقه باشد ارائه نکرده و همیشه کشاورزان یک گام جلوتر از این دو نهاد مهم سازمان هستند و کاش این رویه سازمان تغییر اساسی می کرد و بحث آموزش و تحقیقات از مزارع کشاورزان شروع می شد وگرنه آموزشی که برای ارائه گزارش عملکرد باشد هیچ نتیجه ای ندارد و فقط بودجه های دولت و بیت المال هدر می رود.

نیاز است سازمان جهاد کشاورزی به برخی از ابهامات موجود پاسخ قانع کننده ای ارائه نمایند.
-لازم است سازمان جهاد کشاورزی در خصوص تهیه و تدوین الگوها و دستورالعملهای فنی جهت ترویج روش های بهینه کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی برنامه هایش را به صورت شفاف اعلام نماید.

-در بحث مدیریت ترویج ، رسانه های آموزشی و ترویجی در چه نقطه ای قرار دارند و چه میزان از جامعه هدف را پوشش می دهند، انجمن های نظام صنفی در بخش کشاورزی به کجا رسیده اند؟ و کارگاه های آموزشی ، علمی و تخصصی برای کشاورزان اجرا شده است؟ اگر شده برای چند درصد و در کجا؟. چه برنامه ای برای طرح های ترویجی در زمینه تولید محصولات سالم و ارگانیک اجرا شده است ؟ برای چند درصد از کشاورزان روش های جدید و انتقال یافته های جدید تحقیقاتی و آموزشی در زمینه تکنولوژی های جدید کشاورزی انجام شده است؟ و خلاصه کلام اینکه وظیفه ترویج و آموزش کشاورزی چیست؟ و در کجای طرح اقتصاد مقاومتی قرار داریم؟
و…. نهایتا تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی و دامپروری و طیور که لازمه اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال می باشد.
نظیر بزرگترین واحد تولیدی مرغ تخم گزار ساردوئیه و …

با توجه به عدم پاسخگویی ریاست سازمان جهاد کشاورزی طی چند سال گذشته لازم است استاندار محترم کرمان نسبت به موارد مطرح شده حساسیت داشته و پیگر اجرایی شدن این کاستیها که لازمه بخش کشاورزی پویا و فعال است باشند.
امید اینکه کشاورزی منطقه با تغییرات اساسی متحول شود.
محمود مجاز