. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 31190 تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1396 | 23:25 ب.ظ

خشونت خانوادگی ریشه در تاریخ و فرهنگ غلط ما دارد / سمیه اقتداری

  مهم ترین زمینه های گرایش به خشونت در جامعه جنوب کرمان، زمینه های اجتماعی و زمینه های فرهنگی و اقتصادی است، در بعد اجتماعی، محرومیت های ساختاری عمده ترین نقش را در گرایش افراد به خشونت دارد. فرهنگ یک جامعه می تواند هنجاری را تقویت و یا تضعیف نماید و آرامش طلبی نیز در […]

 

مهم ترین زمینه های گرایش به خشونت در جامعه جنوب کرمان، زمینه های اجتماعی و زمینه های فرهنگی و اقتصادی است، در بعد اجتماعی، محرومیت های ساختاری عمده ترین نقش را در گرایش افراد به خشونت دارد.

فرهنگ یک جامعه می تواند هنجاری را تقویت و یا تضعیف نماید و آرامش طلبی نیز در بطن فرهنگ قرار دارد، ریشه پرخاشگری و خشونت را می توان در میان اجزای فرهنگی یک جامعه جستجو کرد.

 

در بعد فرهنگی، تحقیقات فراوانی نیز بر روی تاثیر رسانه های جمعی بر گسترش خشونت در سرتاسر جهان انجام شده است، نتایج این تحقیقات نشان از وجود همبستگی مثبت میان میزان استفاده از رسانه های جمعی و گسترش خشونت دارد.

در بعد اقتصادی، میتوان به تنگی معیشت و بیکاری مردم اشاره کرد و نیز توقع های بیجای مالی خانوارها هم در بروز خشونت نقش دارد

فقر فرهنگی یکی از عواملی است که خانواده و اعضای آن را تهدید می کند. آگاهی نداشتن از قوانین و حقوق رایج جامعه که منجر به این میشود فرد دست به عملی زند و تصور کند که می تواند از آن رهایی یابد.

 

زمینه های روانی دارای نقش واسطه ای است و در بسیاری موارد معلول زمینه های اجتماعی است.

به نظر می رسد گسترش مراکز مشاوره دولتی و تشویق افراد برای مراجعه، تدارک برنامه های آموزشی در محل کار یا مراکز بهداشتی-درمانی، آموزش مهارتهای زندگی به زوجین، تشویق افراد به استفاده از روشها ی مؤثر جهت کاهش عصبانیت و کسب آرامش روانی، یجاد سیستم های پیگیری عوامل ایجاد کننده خشونت و اجرای قوانین حمایت از زنان در معرض خطر می تواند در کاهش این پدیده هولناک و پنهان اجتماعی کمک نماید.

اگر میخواهیم کاری فرهنگی برای شهرمان جیرفت انجام دهیم باید سرمایه گذاری و برنامه ریزی علمی صورت بگیرد. اگر امروز شروع کنیم شاید ۱۰ سال آینده اولین نمودهای آن را ببینیم.
سمیه اقتداری

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 4 =