. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 31362 تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اسفند 1396 | 07:00 ق.ظ

کازبک توگانوو رئیس اتاق قفقاز شمالی کشور روسیه:

بازدید ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان جیرفت، ما را شگفت زده کرد و علاقمند همکاری تجاری هستیم

به گزارش کنارصندل و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، کازبک توگانوو، در نشست هیات روسی با جمعی از فعالان اقتصادی جنوب استان افزود: در بازدید از گلخانه‌های تولید میوه و تره‌بار جیرفت، شاهد بکارگیری تکنولوژی بالا و افراد متخصص بودیم و این موضوع انگیزه برای همکاری های […]

به گزارش کنارصندل و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، کازبک توگانوو، در نشست هیات روسی با جمعی از فعالان اقتصادی جنوب استان افزود: در بازدید از گلخانه‌های تولید میوه و تره‌بار جیرفت، شاهد بکارگیری تکنولوژی بالا و افراد متخصص بودیم و این موضوع انگیزه برای همکاری های اقتصادی ایران و روسیه را بیشتر کرد. وی با اشاره به مشاهده تلاش شرکت ها و مجموعه های ایرانی برای صادرات محصولات جیرفت به بازارهای روسیه، اظهار کرد: علاقمندی خود برای آغاز و استمرار این همکاری ها را با امضای تفاهم نامه به طور رسمی اعلام می کنیم.

 

رئیس اتاق قفقاز شمالی کشور روسیه، با بیان اینکه بسیاری از محصولات جیرفت قابلیت عرضه در بازارهای روسیه را دارند، ادامه داد: نباید فراموش کرد که برای حضور مستمر در بازار روسیه باید به رقابتی بودن این محصولات پرداخت. توگانوو، با بیان اینکه اتاق قفقاز شمالی وظیفه دارد شرایط منفعتی را برای شرکت های زیرمجموعه خود فراهم کند، اظهار کرد: نباید برای همکاری های دو جانبه تجاری فقط به محصولات کشاورزی توجه کرد بلکه باید به ظرفیت های صنعتی نیز پرداخته شود.

 

تاکید بر تولید باکیفیت برای صادرات به روسیه

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان گفت: به عنوان معین اقتصاد مقاومتی منطقه دو، برای کمک به توسعه بازار محصولات این منطقه متعهد شده بودیم که پس از اعزام هیاتی به روسیه در زمینه شناسایی بازارهای این کشور، در حال حاضر میزبان هیاتی از فعالان اقتصادی این کشور در استان هستیم. سیدمهدی طبیب زاده، با تاکید بر اینکه نجات تولید کشور در گرو توسعه صادرات است، افزود: به دلیل تولید انبوه، بازارهای داخلی اشباع شده‌اند و چاره‌ای جز پرداختن به امر دشوار صادرات نداریم.

 

وی ادامه داد: تولید محصول با کیفیت و با رعایت استانداردهای غذایی قابل عرضه در بازار روسیه باید مورد توجه جدی قرار گیرد و صادرکنندگان نیز این محصولات را در قالب کنسرسیوم های صادراتی به این کشور صادر کنند. رئیس اتاق کرمان بیان کرد: تولیدکنندگان منطقه با معیارها و سازوکار عرضه محصول در بازارهای روسیه آشنا هستند اما برای انجام اقدامات یکپارچه، باید استراتژی ورود به بازار روسیه تدوین شود تا بتوان حضور مستمر و نتیجه بخش داشت.

 

وی حلقه موثر دیگر برای توسعه بازار را حمایت های دولت عنوان کرد و گفت: توسعه روابط بین دولت های ایران و روسیه و اراده جدی دو کشور برای توسعه همکاری های اقتصادی، زمینه توسعه بازار و افزایش شرکای تجاری را بیشتر فراهم می‌کند. وی با تاکید بر اینکه آثار بازاریابی در بلندمدت نمایان می شود، اظهار کرد: باید زیرساخت های لازم در شهرستان جیرفت برای حضور بیشتر سرمایه گذاران و هیات های تجاری در منطقه فراهم شود.

 

تولید ۱۰۰ نوع محصول زراعی و باغی در جیرفت

در ادامه این نشست فرماندار جیرفت گفت: اقلیم های متفاوت در منطقه باعث تولید محصولاتی در چهار فصل سال شده و ۱۰۰ نوع محصول زراعی و باغی د در این شهرستان کشت می شود. احمد امینی روش، افزود: آب و هوای مناسب، شرایط خوبی را برای تولید محصول ارگانیک و سالم به وجود آورده و نیروهای متخصص و کشاورزان منطقه، آمادگی لازم را برای تولید محصولات مورد نیاز بازارهای جهانی دارند. وی با بیان اینکه ظرفیت های جیرفت فقط در بخش کشاورزی نیست بلکه در حوزه دام، شیلات، طیور، معادن و گردشگری نیز پتانسیل های بسیاری وجود دارد، بیان کرد: باید زیرساخت های لازم مانند فرودگاه، دفاتر نمایندگی های اداره های گمرک، استاندارد و حمل و نقل تکمیل شوند تا بستر سرمایه گذاری در منطقه بیش از گذشته فراهم شود.

 

انتقاد از برخی رقابت های منفی در بازار روسیه

رایزن بازگانی ایران در روسیه در ادامه این نشست گفت: اعزام هیات های خارجی به ایران و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری و خرید محصولات توسط آنها، می تواند در کوتاه مدت بخشی از مشکلات تولید کشور را کاهش دهد. فرهاد پرند اظهار کرد: همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها نیز می‌تواند به توسعه بازار محصولات مختلف کشور کمک کند که در این رابطه برای اولین بار نمایشگاه‌های توانمندی های استان های مازندران و خراسان رضوی در روسیه برگزار شد و استان کرمان نیز باید در این زمینه ورود کند.

 

وی در ادامه ضمن انتقاد از وجود برخی رقابت های منفی ایرانی ها در بازار روسیه بیان کرد: این رقابت ها باعث می شود قیمت محصولات ایرانی با قیمت بسیار کم در بازارهای روسیه به فروش برسند در حالی که برخی کشورها محصولات مشابه را با کیفیت پایین‌تر اما گران‌تر عرضه می کنند.

 

در ادامه این نشست نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طول تاریخ از جیرفت با لقب هایی مانند هند و کالیفرنیای ایران یاد شده است، گفت: هیات روسی با شناخت قبلی از منطقه به جیرفت آمده‌اند و امیدواریم پس از بازدید از گلخانه‌ها و ظرفیت‌های این شهرستان، بر روی جیرفت به عنوان یک بازار منطقه حساب باز کنند. یحیی کمالی پور افزود: سرمایه‌گذاری در هر منطقه به ساز و کار، ابزار و حمایت های حکومتی، حاکمیتی، قانونی و مردمی نیاز دارد که در این زمینه حامی تمامی فعالیت های بازرگانی و تجاری هستیم.

 

گفتنی است در این نشست برخی از فعالان اقتصادی منطقه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در زمینه توسعه بازار محصولات در روسیه پرداختند. هیات روسی در سفر دو روزه خود به استان کرمان از ظرفیت های کشاورزی جیرفت به ویژه گلخانه ها بازدید کردند.

نظرات بینندگان:

  1. رحیمی گفت:

    اعضای اتاق بازرگانی نباید از این فرصت ها برای فروش محصولات خود به این کشور ها استفاده کنند بلکه باید کاری کنند تا دیگران از این فرصت ها بهره ببرند. فقط می بینیم اتاق شده است محلکسب وکار خارجی خودشان و تولید خودشان . سفرهای خارج هم مال خودشان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 7 =