. پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 31575 تاریخ انتشار : شنبه 1 اردیبهشت 1397 | 22:03 ب.ظ

فاجعه ای که پیامدهای آن جنوب استان کرمان را تهدید میکند / مهندس ظهرابی

آیا فاجعه افت محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان فاجعه ای منطقه ای و ملی نیست؟ هست   وقتی از زلزله ی کرمانشاه با حدود ۶۰۰کشته و خرابی چندین روستا فاجعه  ملی نام برده میشود وقتی سقوط هواپیمای تهران یاسوج با چند کشته فاجعه ملی میشود وقتی آتش سوزی ساختمان پلاسکو و نابودی کسب و کار […]

آیا فاجعه افت محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان فاجعه ای منطقه ای و ملی نیست؟ هست

 

وقتی از زلزله ی کرمانشاه با حدود ۶۰۰کشته و خرابی چندین روستا فاجعه  ملی نام برده میشود

وقتی سقوط هواپیمای تهران یاسوج با چند کشته فاجعه ملی میشود

وقتی آتش سوزی ساختمان پلاسکو و نابودی کسب و کار چند صد نفر فاجعه ملی میشود و همه برای یاری بسیج میشوند.

و…

متأسفانه سالیانه چندین حادثه و فاجعه  ملی در کشور ما بخاطر اشتباهات انسانی یا بلایای طبیعی رخ میدهد و برخی از این فاجعه ها سبب میشود که مسئولین در اسرع وقت و با تمام قوا وبسیج همه نهادها و ادارات و وزارت خانه ها برای یاری و بر طرف کردن فاجعه و جبران خسارت، پا به عرصه میدان بگذارند.

 

حل سریع و فوری مشکلات اساسی جهت رضایتمندی مردم و جلوگیری از نارضایتی در بین اقشار مردم، بیشتر مواقع از سر وظیفه شناسی، تعهد، اخلاص و وجدان کاری مسؤلان است و گاهی هم قبل از اینکه فاجعه ای رخ دهد و از طرف مردم و رسانه ها بی کفایتی مسؤلان زیر سؤال برود، نسخه های پیش بینی شده و مدیریتهای پیشگیرانه از سوی مسؤلان اعمال میشود.

 

اما فاجعه کنونی جنوب استان کرمان یعنی افت شدید قیمت چندین محصول مهم و حیاتی که باعث از دست رفتن دسترنج مردم و نابود شدن محصولات در مزرعه بخاطر عدم فروش محصول و یا فروش با قیمت ناچیز شده است را انگار مسؤلان نمی بینند.

 

این فاجعه برای هزاران نفر از مردم هفت شهر جنوب استان کرمان که تقریبأ ۹۰% آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم امرار معاش و درآمد آنها مبتنی بر فروش و سود محصولات کشاورزی  است در کوتاه مدت و دراز مدت پیامدهای ناگواری دارد.

قطعأ بصورت وحشتناکی شاهد بالارفتن آمارهای مربوط به آسیب های اجتماعی در منطقه خواهیم بود

دزدی، قتل، فحشا، سست شدن بنیان خانواده، ناامیدی دربین جوانان، اعتیاد، بدهکاری، قاچاق موادمخدر و حتی مرگ و غیره که ریشه همه این آسیب ها فقر اقتصادی است میتواند از جمله پیامدهای ورشکستی کشاورزان جنوب استان کرمان باشد.

 

زندگی هزاران نفر در جنوب استان کرمان به روال سالهای گذشته به مخاطره افتاده است و باز هم کشاورزان از سوی مسئولین منطقه ای و کشوری حمایت آنچنانی نشدند.

 

چرا نباید هم اکنون بخاطر فاجعه و وضعیت اسفناک کشاورزان جنوب کرمان همه کشور بسیج شوند و همه ارگان ها به خط شوند تا این فلاکت را از این منطقه ریشه کن کنند؟!

 

چرا فاجعه منطقه ما تیتر یک روزنامه های کشور؛نیست؟

چرا در صحن علنی مجلس خبری از غوغا و فریاد تأثیرگذار نمایندگان جنوب کرمان نیست؟

و متأسفانه نمایندگان به جای اینکه در مجلس وزیر کشاورزی با استیضاح مواجه کنند درگیر حاشیه حرف خوشگلی و زشتی یکی از نمایندگان شده اند؟

چرا در فضای مجازی هشتک های وضعیت اسفناک کشاورزان مظلوم جنوب کرمان ترند نمیشود؟

چرا کسی در داخل کشور از فاجعه منطقه ما خبر آنچنانی ندارد؟

چرا فقط تا اسم و آمار آسیب های اجتماعی می آید میگویند وضعیت جنوب کرمان خطرناک است و باید به آن رسیدگی شود؟

چرا علاج واقعه را قبل از؛وقوع آن نمیکنند؟

 

هر سال وضعیت معیشتی مبتنی بر کشاورزی این مردم بدتر از سالهای قبل از آن میشود و بهتر نمیشود و درصد فقر و فقرا افزایش پیدا میکند و طبیعتأ فقر هم مادر تمام آسیب ها و بدبختی هاست.

 

 

امروز زندگی هزاران نفر ه مخاطره افتاده که باعث بوجود آمدن و ریشه کردن آسیب های اجتماعی بسیاری در منطقه شده است.

چرا مقامات و دستگاههای لشکری و کشوری بسیج نمیشوند تا کشاورزان ورشکسته و بدهکار و شرمنده از خانواده را از این وضعیت نجات دهند؟!

 

همه مردم ایران قطعأ از شرق تا غرب حتی یکبار هم که شده سر سفره هایشان از محصولات جنوب کرمان استفاده کرده اند، اوج فاجعه آنجاست که در سایر شهرها و استانها همه ساله در پایان سال زراعی یا در پایان برداشت محصول خود جشن شکر و برداشت محصول را برگزار میکنند، جشن گردو در بافت، جشن خرما در بم، جشن پسته رفسنجان اما در جنوب استان کرمان جشن عزا و مراسم تشییع و تدفین و ترحیم محصولات کشاورزی را برگزار کردند.

و انگار کماکان خواهیم بود و خواهیم بود…

 

بیاییم یکبار برای همیشه در کنار هم برای احیای

زندگی پدرانمان، برادرانمان و کشاورزانمان یکصدا در سالی که بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال حمایت از کالای ملی، از مهمترین بخش های تولید ملی و تولید منطقه خود یعنی کشاورزی حمایت کنیم.

 

خداوند به همه مسئولین خدمتکار و خدمتگزار در این زمینه اجر دنیوی و پاداش اخروی عطا کند و به حق عظمتش به خاطر آه وناله ها و دردهایی که کشاورزان متحمل شده اند از گناه مسئولینی که به هر نحوی مسبب وربانی این فاجعه بودند و هستند، نگذرد و هم در این دنیا و هم در آخرت آنها را مجازات کند.

 

خدا سایه مقام معظم رهبری را همیشه بر سر ما نگه بدارد، به امید سرافرازی و سامان و رونق هر چه بیشتر منطقه و مردم جنوب استان کرمان در سال حمایت از تولید ملی

مهندس مرتضی ظهرابی، تسهیلگر بسیج کشاورزی جنوب کرمان

نظرات بینندگان:

  1. دانشجو دکترا گفت:

    خیلی متن پر محتوا و بجایی بود. با تشکر از نویسنده محترم که دغدغه مردم کشاورز و زحمتکش شهرستانهای جنوبی را دارد امیدوارم تعداد همچنین افرادی روز به روز بیشتر شود. انتظار می رود حداقل خود کشاورزان فیلمی از مزارع خود تهیه کنند و به گروه های تلگرامی که تعدادشونم کم نیست ارسال کنند. این حداقل کاری هست که می توانند انجام دهند حالا که مسئولان به فکرشان نیستند.

  2. نیمه کار گفت:

    چرا فاجعه منطقه ما تیتر یک روزنامه های کشور؛نیست؟ ضعف رسانه های جنوب است ؛شما خبرهای سایتتون مال قبل از سفر رءیس جمهوره چه انتظاری داری
    چرا در صحن علنی مجلس خبری از غوغا و فریاد تأثیرگذار نمایندگان جنوب کرمان نیست؟یک حرفی نماینده کهنوج زد آن هم بدون فصاحت وبلاغت میخوای دیگران دلشون بسوزه ؟
    چرا علاج واقعه را قبل از؛وقوع آن نمیکنند؟ برنامه جهاد کشاورزی چیه دلال بازی همین گوجه صندوقی ۸هزارتومان ببینید تو مغازه های خود جیرفت چنده کیویی ۱۰۰۰تا ۱۵۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهارده =