. چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 31589 تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 | 14:47 ب.ظ

ورشکستگی کشاورزان و اکران مستند بی عرضگی مسوولان در جنوب کرمان

این روزها شاهد اوضاع نابسامان کشاورزان جنوب کرمان هستیم که با افت شدید قیمتها و ماندن محصول در زمین بحران منطقه را فرا گرفته است. انواع محصولات کشاورزی مثل گوجه،پیاز،سیب زمینی ،هندوانه و… بدلیل افت شدید قیمت و هزینه های گزاف برداشت در زمین مانده و کشاورز نگون بخت باید تاوان ندانم کاری و بی […]

این روزها شاهد اوضاع نابسامان کشاورزان جنوب کرمان هستیم که با افت شدید قیمتها و ماندن محصول در زمین بحران منطقه را فرا گرفته است.
انواع محصولات کشاورزی مثل گوجه،پیاز،سیب زمینی ،هندوانه و… بدلیل افت شدید قیمت و هزینه های گزاف برداشت در زمین مانده و کشاورز نگون بخت باید تاوان ندانم کاری و بی تدبیری متولیان امر را بدهد.
مشکل کشاورزان جنوبی به امروز و دیروز مربوط نیست بلکه سالهاست این سناریوی تلخ وجود داشته است.
این روزها در حالی شاهد اکران مستند بی عرضگی مسوولان در جنوب هستیم که وضعیت تلخ و اسفناک کشاورزان کمرشکن تر از قبل شده و برای دولتی که ادعای تدبیر میکند این اوضاع قابل انتظار نیست.
گرچه معتقدیم که مشکل کشاورزان جنوبی با شعار های توخالی و عکس یادگاری گرفتن با مقامات بلند پایه و ارسال آن در فضای مجازی حل نمی شود ولی امید است تا متولیان امر با تدبیر و درایت مرهمی بر الام کشاورزان باشند.
وضع بحرانی در حالی در جنوب کرمان حاکم است که دستگاه های ذیربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی،گمرک،اداره کل حمل و نقل و دستگاه های متولی بازار یابی نتوانسته‌اند به وظیفه قانونی خود عمل کنند.
کشاورزان جنوبی هر ساله با این بحران مواجه هستند و در طی سالهای گذشته مسوولان با باد در غبغب انداختن سعی بر آن داشته اند خود را توانمند جلوه دهند که وضع موجود و حاکم بر کشاورزی منطقه خود گواه بی تدبیری و بی عرضگی محض متولیان امر است.
این روزها در حالی جنوب کرمان با بحران مواجه است که متولیان امر یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند مشکل کشاورزان حل شود و هر کدام از این دو موضوع که صدق کند نشان بارز ناتوانی است.
هزینه های گزاف برداشت از یک سو و نبود وسایل حمل و نقل بار و کرایه های سنگین از سوی دیگر موجب شده تا عمده اصلی محصول کشاورزان در زمین بماند و آن وقت است که کشاورز شرمنده در پیش خانواده باید تاوان ندانم کاری مسوولان را پرداخت کند.
حال یک سوال پیش می آید که چرا این اوضاع نابسامان هر ساله در جنوب کرمان حاکم است؟
آیا متولیان امر توان رفع این معضل را ندارند؟
دولت نقش خود را در تعیین قیمت محصول اعلام کند.
سازمان جهاد کشاورزی اعلام کند که چرا نتوانسته است الگوی کشت مناسبی برای تولید کننده داشته باشد؟
سازمان ها و دستگاه های متولی بازار یابی و عرضه محصول در این رابطه پاسخ دهند.
اداره کل حمل و نقل پاسخی شفاف و صریح در خصوص کمبود کامیون و هزینه های بالای حمل بار اعلام نماید.
فرمانداران جنوب که مطیع محض سیاست های دولت هستند اعلام کنند در این رابطه چه کرده اند یا اینکه آنها حق اعتراض ندارند یا برای اینکه اوضاع را نرمال جلوه دهند به فرافکنی می پردازند.
مگر غیر از این است که جمعیت یک میلیون نفری جنوب کرمان بیش از ۹۰ درصد آن با کشاورزی در ارتباط است پس چرا دولت های قبل و فعلی نسخه ای برای درمان این معضل نمی پیچند و یا اگر نمی توانند با صراحت به مردم اعلام کنند که ما توان رفع این مشکلات را نداریم.
نمایندگان جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی که با شعار ساماندهی بخش کشاورزی رای مردم را گرفته اند چرا از آنها خبری نیست؟ چرا فریاد نمی زنند؟
اعتراضات مردمی در قالب حضور در مقابل فرمانداری ها و مسدود کردن محور های ارتباطی،مراسم تدفین گوجه و هندوانه و ریختن محصولات کشاورزی درب ادارات و دفتر نماینده مجلس چه معنی میدهد آیا کشاورز مقروض از سر خوش این کار را میکند؟ اگر متولیان امر بخاطر این گونه حرکت ها بمیرند رواست .
امید است تا متولیان امر با بررسی لازم و تدوین برنامه کارشناسی به این بحران سالیانه پایان دهند نه اینکه با شعار و فرافکنی شانه از زیر بار مسوولیت خارج نمایند.

بهروز محمدی مدیر مسوول نشریه منطقه ای استدلال

نظرات بینندگان:

  1. دانشجو دکترا گفت:

    وقتی رییس سازمان جهاد کشاورزی از یک شهر دیگه باشه چه انتظاری داریم که برای مردم زحمتکش شهرستان های جنوبی دل بسوزاند. یکی از مشکلات اساسی همینه بنظرم چون اگر دلسوز واقعی بود حداقل حداقل کاری که میتوانست انجام بدهد تهیه فیلم و گزارش ان در کانال های رسمی تلویزیون بود تا وضع وخیم کشاورزان را به دولت و مردم نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 7 =