. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 31583 تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 | 14:09 ب.ظ

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان :

۴ کارخانه رب گوجه نیز در منطقه در حال احداث می باشد

به گزارش کنارصندل، جنوب کرمان به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی از گذشته در کشور مطرح بوده، اما متاسفانه هر ساله کشاورزان زحمتکش منطقه با مشکل فروش محصولات خود مواجه هستند که اخیراً نیز این مشکل در خصوص محصول گوجه فرنگی تولیدی منطقه بوجود آمده است.   بحث ایجاد صنایع فرآوری محصولات […]

به گزارش کنارصندل، جنوب کرمان به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی از گذشته در کشور مطرح بوده، اما متاسفانه هر ساله کشاورزان زحمتکش منطقه با مشکل فروش محصولات خود مواجه هستند که اخیراً نیز این مشکل در خصوص محصول گوجه فرنگی تولیدی منطقه بوجود آمده است.

 

بحث ایجاد صنایع فرآوری محصولات کشاورزی بعنوان راه حلی مهم و تاثیرگذار در جهت حل این مشکل و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه مطرح می باشد.
معاون امور سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در این خصوص گفت: در جنوب کرمان ۱۲ کارخانه فرآوری گوجه فرنگی فعال در منطقه با ظرفیت پذیرش ۵۴۵۰تن گوجه فرنگی در روز وجود دارد که از این تعداد ۵ کارخانه طی ۴ ساله گذشته در دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.
وی گفت: محصول تولیدی گوجه فرنگی خام جنوب کرمان به استناد آمار کارشناسان جهاد کشاورزی حدود ۴۵۰هزار تن می باشد که این کارخانه ها توان فرآوری حدود ۲۵۰ هزارتن از گوجه فرنگی تولیدی را دارا هستند که محصول نهایی اغلب شامل رب گوجه فرنگی است.

مهندس حسین سعیدی افزود: همچنین ۴ کارخانه رب گوجه نیز در منطقه در حال احداث می باشد که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی را دارند.
معاون امور صنایع سازمان تصریح کرد: با اضافه شدن این ۴ کارخانه به واحد های قبلی، تقریباً ۷۰ درصد گوجه فرنگی تولیدی منطقه به میزان ۳۱۵ هزار تن وارد این کارخانه ها شده و به رب تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: احداث کارخانه های بیشتر برای تولید رب در منطقه، غیرعلمی و غیر کارشناسی بوده و هیچ کمکی به کسب سود بیشترکشاورزان نخواهد کرد.
زیرا در بحث صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی باید مدنظر داشت که براساس استاندارد حدود ۷۰ درصد از محصولات تولیدی که دارای کیفیت مطلوبتری است باید بصورت تازه خوری به مصرف خام و خوراکی رسیده تا سود مطلوب کشاورز حاصل شود و محصولات تولیدی درجه ۲ و ۳ به نسبت قیمت های پایین تر نسبت به محصول درجه یک به مصارف دیگر از جمله فرآوری رسیده تا کارخانه ها نیز بتوانند با احتساب قیمت پایین تر به تولید خود ادامه دهند و اینچنین هم سود حقیقی به کشاورز و هم به صنعتگران رسیده و مشکلی پیش نخواهد آمد.
اما متاسفانه همانطور که گفته شد در جنوب کرمان این پروسه به عکس عمل شده و ۷۰ درصد گوجه خام تولیدی بدون درجه بندی و تماماً وارد چرخه صنعت می شود و مشکلاتی که ما سالهاست شاهد آن هستیم برای کشاورزان و صنعتگران پیش می آید.
مهندس سعیدی همچنین افزود: نیاز به فرآوری محصول گوجه فرنگی منطقه با احداث ۱۶ کارخانه فرآوری رب گوجه به اشباعیت کامل رسیده و بحث مهم بعدی برای محصولات تولیدی کشاورزی، بحث بسته بندی و برندینگ می باشد که در این زمینه نیز ۳ کارخانه در حال راه اندازی بوده و این مهم بعنوان یکی از اولویت های کاری سازمان در دست اقدام است.
وی ادامه داد: این سازمان برای صادرات این محصولات نیز در سال ۹۳ مجوز احداث اولین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی جنوب کرمان را از طریق سازمان توسعه تجارت ایران صادر کرد.
وی ادامه داد: فاز اول این طرح مهم منطقه، شامل فرآوری، درجه بندی و بسته بندی با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۱۶ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم ۱۷۰ نفری می باشد.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: پایانه صادراتی منطقه اکنون با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی و در حال ورود ماشین آلات خود می باشد به زودی روند ساخت تکمیل و این فاز به بهره برداری خواهد رسید.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =