حساسیت زایی اقشار مختلف جامعه نسبت به آسیب های اجتماعی، از مهمترین وظایف رسانه است


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

روان اگاهی| امروزه در هیچ جای جهان، جامعه ای را نمی یابیم که مصون از انواع آسیب های اجتماعی باشد. تحولات سریع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و پیامدهای آنها، زمینه را برای بروز و گسترش آسیب های اجتماعی در همه جای دنیا فراهم کرده است. در جهان امروز، رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی، منابع عمده در پویایی فرهنگ به شمار می روند. قدرت و توان این ابزارهای فکری آنچنان است که بدون حضور آنها، دسترسی به جامعه ای با فرهنگ پویا، محال به نظر می رسد. منبع اطلاعاتی مردم در هر جامعه ای، معمولاً آگاهی هایی است که از رسانه ها دریافت می کنند. رسانه های جمعی از قبیل روزنامه و مجله، از انحرافات اجتماعی نظیر قتل و خشونت پرده برمی دارد و زوایای پنهان را برای مخاطبان اشکار می کند، خطرها را گوشزد می کند، علل لغزش را به تصویر می کشد و با اطلاع رسانی به موقع و مناسب برای اعضای جامعه، در پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی نقش موثری ایفا می کند. همچنین رسانه با شناخت آسیب های اجتماعی و گزارش آن به متخصصین و فعالین حوزه اجتماعی، نسبت به گسترش انواع آسیب ها هشدار می دهد و اقشار مختلف جامعه را نسبت به آسیب‌ها و مشکلات جامعه حساس می‌کند که این خود امری بازدارنده است.

 

آگاهی دقیق از زوایا و ابعاد مختلف آسیب‌های اجتماعی، رسانه را قادر می‌سازد تا کنشگران اجتماعی را در راستای اهداف برنامه‌ریزی شده فعال کند. به بیان دیگر، رسانه ها دارای کارکرد کنترل اجتماعی هستند. رسانه با انعکاس آسیب های اجتماعی و عواقب ان، به طور غیرمحسوس، به کنترل و پیشگیری از نابهنجاری ها کمک می کند. ضمن اینکه از طریق اقناع پذیری نیز می تواند افراد را به رعایت هنجارها ملزم کند.

 

با وجود کارکرد مثبت رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و دادن آگاهی به مردم، به ویژه قشر جوان، این رسانه ها دارای کارکرد منفی از جمله عادی سازی هنجارشکنی، گسترش خشونت و پرخاشگری و … نیز هستند.

 

اهمیت نقش رسانه در سلامت اخلاقی جامعه انکارناپذیر است و خانواده به عنوان نخستین و مهم ترین نهاد اجتماعی؛ از تاثیرپذیری بیشتری برخوردار است. رسانه می تواند با ارائه اطلاعات لازم، در تقویت پیوندهای خانوادگی موثر واقع شود. نقش دیگر رسانه در سلامت اخلاقی، ایجاد باورها و اعتقاداتی است که رفتار ما را شکل می دهند. رسانه به عنوان پرنفوذترین پدیده فرهنگی می‌تواند از طریق تاثیر بر نگرش‌ها به انتقال مفاهیم و آموزش هنجارها بپردازد و این قابلیت را دارد که بر رفتارها و نگرش‌های آنها تاثیرات عمیق و بنیادین داشته باشد.

 

نقش رسانه علاوه بر اطلاع رسانی در حوزه آسیب های اجتماعی آشنا کردن مردم با منابع خدمات اجتماعی است. ورود جدی در بحث آسیب های اجتماعی با فعالیت های فرهنگی وهنری، یکی از برنامه های شاخص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان است، که بصورت ویژه در دستور کار متولیان فرهنگی دولت تدبیر وامید قرار گرفته است. راه اندازی بنیاد مهربانی به پیشنهاد دکتر حسین چاری؛ از افتخارات علمی و فرهنگی مطرح جنوب کرمان و کشور، با همکاری دکتر عنایت اله رییسی، دکتر حاتمی و دکتر منظری توکلی؛ از اساتید جامعه شناس و روان شناسان مطرح کشوری جنوب کرمان در دستور کار قرار گرفته است که بحمداله تاکنون اقدامات اولیه را در این زمینه مهیا ساخته ایم. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در این رابطه تلاش می کند با همکاری نخبگان فرهنگی، هنرمندان و تعامل و ارتباط دو سویه با سران طوایف و بزرگان مناطق مختلف در منطقه، اقداماتی را در راستای کاهش اثرات آسیب های اجتماعی انجام دهد.

 

ما امروزه در حوزه پیشگیری و اطلاع‌رسانی در بحث آسیب‌های اجتماعی به رسانه‌ها احتیاج داریم. آموزش در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی؛ بدون دخالت رسانه، معنایی ندارد. ورود مجله اختصاصی روان آگاهی به حیطه تحلیل مسائل و آسیب های اجتماعی و با نگاه و رویکرد آموزشی، اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر است. در عصر حاضر، رسانه به عنوان نهادی فرهنگ ساز محسوب می شود. مجله روان اگاهی می تواند با تشکیل اتاق فکر تخصصی؛ با طراحی، تولید محتوا و پیام مناسب،در این حوزه فعالیت موثری انجام دهد. انتظار بنده از تیم تخصصی مجله رون آگاهی، این است که با پرداختن به مسائل اجتماعی و تعامل با نهادهای متولی پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی، زیرساخت ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و نسخه‌های کاربردی ارائه گردد، چون کوتاهی و کارکرد نامناسب رسانه، خود می‌تواند موجب ریشه‌دار شدن آسیب‌های اجتماعی شود. در پایان لازم می دانم از پشتکار، جدیت و نگاه تخصصی مدیرمسئول، تحریریه محترم و ناظرین محترم علمی؛ کمال قدردانی و تشکر را داشته باشم. موفقیت و تندرستی این مجموعه را از خداوند متعال خواستارم.