. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 32042 تاریخ انتشار : شنبه 2 تیر 1397 | 18:13 ب.ظ

اگر جامعه ای بخواهد بانشاط باشد، بایستی برنامه های سلامت روان را در اولویت کاری خویش قرار دهد / دکتر محمدحاتمی، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی تهران

  روان آگاهی| در حال حاضر مباحث حوزه سلامت، یکی از مهمترین مباحث جوامع و کشورها محسوب می شود. تحولاتی که در عرصه های جهانی رخ داده است، نقش انکارناپذیر فضای مجازی، گرایش افراد به فردگرایی به جای جمع گرایی و گسست نسلی، سلامت جسمی و روحی را به مخاطره انداخته است. تمام دولت ها […]

 

روان آگاهی| در حال حاضر مباحث حوزه سلامت، یکی از مهمترین مباحث جوامع و کشورها محسوب می شود. تحولاتی که در عرصه های جهانی رخ داده است، نقش انکارناپذیر فضای مجازی، گرایش افراد به فردگرایی به جای جمع گرایی و گسست نسلی، سلامت جسمی و روحی را به مخاطره انداخته است. تمام دولت ها و جوامع برای ارتقای سلامت در جنبه های مختلف تلاش می کنند که در این میان، “سلامت روان” جایگاه بسیار بالایی دارد. استحضار دارید که مشکلات حوزه سلامت جسمی، به دلیل اقدامات موثری که طی صدسال گذشته صورت گرفته است، تقریباً ریشه کن شده و راهبردها و راهکارهای زیادی نیز مطرح شده است. این در حالی است که حوزه سلامت روان مورد غفلت واقع شده است، در حالی که بیشترین ارجاعات به متخصصین، در حوزه سلامت روان می باشند.

اگر جامعه ای بخواهد بانشاط باشد، بهره وری داشته باشد، سالم باشد، بایستی برنامه های سلامت روان را در اولویت کاری خویش قرار دهد. توجه داشته باشیم که اختلالات روانی به اختلالات جسمانی نیز منجر می شوند. اکثر اختلالات جسمانی ریشه روانی دارند؛ به همین دلیل سلامت روان اولویت اول کشورها محسوب می شود. من آمار وزارت بهداشت را خدمت شما عرض می کنم، اگر به این آمار توجه کنید متوجه خواهید شد که بحث سلامت فقط منحصر به مسائل بالینی از قبیل افسردگی، اضطراب و اختلالات شخصیت نیست. ۴۸ درصد ایرانیان ۱۵ تا ۶۵ ساله اضافه وزن دارند(یعنی حدود ۲۶ میلیون نفر) که از این بابت ۲۱ هزار نفر فوت می کنند. ۴۵ درصد ایرانیان ۱۵ تا ۶۵ سال؛(یعنی ۲۴ میلیون نفر)، کم تحرکی دارند. از تعداد۳۸۰ هزار مرگ و میر، ۹۲ هزار نفر آنها مرتبط با عارضه های قلبی و عروقی می باشند که ریشه روانی دارند. دیابت یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت محسوب می شود که در سالهای اخیر حدود ۵۰ درصد رشد داشته است و ریشه اصلی آن روانی است. ۳ تا ۵ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که حدود ۳۰ درصد آنها از بیماری خود بی اطلاع اند، یعنی این افراد با بیماری دیابت آشنایی ندارند و آگاهسازی عمومی در این خصوص انجام نشده است. ۱۴ درصد مردم به چربی خون بالا مبتلا هستند؛(یعنی ۱۵ میلیون نفر)، که از این تعداد، سالیانه حدود ۳۱ هزار نفر فوت می کنند. ده درصد ایرانیان ۱۵ تا ۶۵ سال سیگار می کشند و سالیانه ۱۱ هزار نفر به این دلیل فوت می کنند. ۹۰ درصد خانواده ها و ۸۰ درصد کودکان دچار کمبود کلسیم و ویتامین D هستند. سرانه مصرف شیر حدود ۱۹۰ گرم است در حالیکه وضعیت مطلوب آن ۲۵۰ گرم است. ۱۹ درصد جمعیت کشور، یعنی حدود ۱۱ میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند.

براساس آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده است حدود ۲۳٫۶ درصد مردم به اختلالات روانی مبتلا هستند که این آمار روبه افزایش است. طلاق، رفتارهای پرخطر، موادمخدر و سایر آسیب های اجتماعی، نه تنها در کشور ما؛ بلکه در همه جوامع رو به افزایش است. یکی از مسائل مهمی که جامعه را تهدید می کند بحث آسیب های اجتماعی است که نظام خانواده، سلامت، نشاط و بهره وری جامعه را تهدید می کند. این مسائل تلاش مضاعف و جهادی مسئولین امر را گوشزد می کند.

مجله روان آگاهی، که پیش از این به شکل روزنامه ای منتشر می شد؛ اولین نشریه اختصاصی حوزه سلامت اجتماعی در جنوب استان کرمان است. از آنجایی که پیشگیری مقدم بر هر فعالیت دیگری است؛ انتظار داریم اهمیت نگاه پیشگیرانه و ترویج آن، در رأس فعالیت های این مجله قرار گیرد. اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی شهروندان، شیوه های صحیح فرزندپروری، مهارتهای زندگی و … باید به مردم آموزش داده شود. در کشورهای پیشرفته، بیشترین میزان بودجه به برنامه های پیشگیرانه اختصاص داده می شود. ممکن است خانواده متوجه اثرات ویران کننده استرس و تعارض درون خانواده نباشد. بیش فعالی یکی از اختلالات رایج دوران کودکی است که مهمترین علت آن تعارضات درون خانواده است و ممکن است خانواده ها از این امر بی اطلاع باشند چون در این خصوص به آنها آموزش داده نشده است. نقش رسانه ها در این آگاهسازی بسیار مهم و انکارناپذیر است.

لازم است از تلاش های سرکار خانم سمیه اقتدارنژاد و تحریریه محترم نشریه، جهت انتشار دوره جدید مجله که به صورت اختصاصی در حیطه سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در استان کرمان منتشر می شود، تشکر بکنم. من به سهم خودم به عنوان یک روانشناس از اینکه توانسته اند از این منظر، برای خانواده ها و در جهت تحکیم بنیان خانواده و کمک به رشد سالم کودک و نوجوان قدمی بردارند، بسیار خرسندم. و در پایان از ایده پردازی، حمایت و دلسوزی های برادر عزیزم جناب آقای اسحاقی؛ مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاداسلامی جنوب کرمان در انتشار مجلات اختصاصی و توسعه فرهنگ در جنوب نیز تقدیر و تشکر می کنم.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 7 =