. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 32057 تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 تیر 1397 | 17:34 ب.ظ

رئیس ایرنا در جیرفت

جیرفت در مدار توسعه و پیشرفت

  به گزارش کنارصندل،  شهرستان جیرفت طی سال های اخیر با مشکلات فرآوانی در حوزه کشاورزی و خطر آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری جوانان مواجه است اما اگر منصفانه قضاوت کنیم در می یابیم که با ایجاد تعامل و دوستی بین مدیران و پایه گذاری رویکرد صنعتی شدن جیرفت، از بروز بحران بیکاری در […]

 

به گزارش کنارصندل،  شهرستان جیرفت طی سال های اخیر با مشکلات فرآوانی در حوزه کشاورزی و خطر آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری جوانان مواجه است اما اگر منصفانه قضاوت کنیم در می یابیم که با ایجاد تعامل و دوستی بین مدیران و پایه گذاری رویکرد صنعتی شدن جیرفت، از بروز بحران بیکاری در این خطه پر گهر جلوگیری شده است.

.

جیرفت در مدار پیشرفت – کمیل بهشتیان**

بنا به گفته احمد امینی روش فرماندار جیرفت، این خطه دیر زمانی مرکز تجارت جهان به شمار می رفت چرا که در این نقطه از کشور، تمدنی کشف شد که بسیار قدیمی تر و وسیع تر از تمدن بین‌النهرین بوده‌ و اینکه طی سالیان گذشته چه اتفاقاتی رقم خورده که اقتصاد این دیار تنها به کشاورزی محدود شده است را باید در متون معتبر تاریخ جست و جو کرد.

مورخان و باستان شناسان ایرانی هم با حفاری‌های بسیار دقیق در حاشیه رودخانه هلیل و روستای کنار صندل به این مهم دست یافتند که گهواره تمدن خاور میانه بین‌النهرین نیست، بلکه جیرفت است.

شرایط فوق العاده آب و هوایی در جیرفت نیز یکی دیگر از دلایلی است که مردم این منطقه را به سمت و سوی تولید محصولات با کیفیت کشاورزی تشویق می کرد، آب و هوایی مناسب برای کشت محصول در چهار فصل سال، این خطه را به کالیفرنیای ایران مشهور کرده است.

با تمام خصوصیات آب و هوایی که در این دیار وجود دارد اما صنعت، حلقه مفقوده اقتصاد مردمان زحمتکش جیرفت بوده و همچنان هست چرا که طی این سالها آنگونه که باید به صنعتی شدن این سرزمین توجه نشده ولی دیدیم که این رویکرد در دولت تدبیر، تغییر کرد و تدابیر ویژه ای برای تبدیل این خطه به یک شهر بزرگ صنعتی در دستور کار قرار گرفت و در این مسیر به استفاده از ظرفیت خیران، نیروهای جوان و مردان توسعه گرا به خوبی استقبال شد و کلنگ زنی یک مدرسه خیر ساز در هر ماه گواهی بر این ادعاست.

برای درک اقداماتی که در جیرفت انجام شده است باید بدون در نظر گرفتن گرایشات جناحی، سیاسی، قومیتی و منطقه ای وارد گود سازندگی شد و نمی توان از بیرون، حاصل زحمات یک مجموعه را قضاوت کرد و حتی مدیران ارشد استان هم اگر بخواهند عملکرد مجموعه مدیریتی جیرفت را ارزیابی کنند، لزوما باید بار سفر بسته و چند روزی را در این منطقه میهمان شوند چرا که این شهر اساسا با مشکل زیرساخت مواجه بود و امروز بسیاری از این زیرساخت ها آماده شده و یا در حال آماده سازی است.

هم اینک برای نخستین مرتبه در تاریخ جیرفت، خبر افتتاح پنج کارخانه فرآوری مس با ظرفیت ۵۰ هزار تن با حمایت دولت و مشارکت بخش خصوصی طی سال جاری نوید بخش روزهای پر نشاط و امیدآفرینی در این شهرستان است.

به اعتقاد فرماندار جیرفت، تنها راه برون رفت از مشکلات پیش رو، توسعه بخش صنعت و معدن همراه با تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این شهرستان است و مجموعه مدیریتی دولت برای پیشرفت اقتصادی مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نخواهد کرد.

آری، در حال حاضر با سیاست های دولت تدبیر و امید بیش از یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال طرح اقتصاد مقاومتی در این شهرستان در حال اجراست که می تواند تعداد قابل توجهی از جوانان دیار جنوب کرمان را مشغول به کار کند.

ایجاد شغل بهترین خدمت به کشور است چرا که تا زمانی که افراد شاغل نشوند، ازدواج نکرده و خانواده تشکیل نمی دهند و این بیکاری حتی ممکن است خانواده هایی را از هم پاشیده و سرآغاز ایجاد آسیب های مهلک اجتماعی شود پس تولید شغل، ارزشمند و برای تحقق آن عزم ملی و مشارکت مردم در امور اقتصادی را می طلبد.

نماینده عالی دولت در جیرفت در عمل نشان داده که دغدغه اصلی اش اجرای عملی اقتصاد مقاومتی است و امروز عملکرد دولت در تحقق اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری، این مهم را ثابت می کند و خوب است بدانیم، از ابتدای سال گذشته تاکنون ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۳۸ طرح اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری این شهرستان پرداخت شده است.

بنا به گفته امینی روش، با توجه به ظرفیت کشاورزی و راه اندازی گمرک و استاندارد، زمینه صادرات محصولات کشاورزی در جیرفت فراهم شده و پایانه صادراتی این شهرستان نیز ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی انتقال گاز نیز در حال انجام است که تمامی این موارد، زیرساخت های مهم توسعه و پیشرفت به شمار می روند و همه این فعالیت ها ماحصل وحدت و همدلی مسئولان بوده است.

بنا به اعلام یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی تاکنون ۸۰ درصد راههای روستایی شهرستان های جیرفت و عنبرآباد آسفالت شده و هم اکنون تعداد ۲ هزار واحد مسکونی روستایی در سطح شهرستان جیرفت در حال احداث است.

اگر نخواهیم چیزی را ببینیم، مسلما نمی بینیم اما حقیقت این است که مجموعه مدیریتی دولت در جیرفت ، برنامه های زیادی را برای ارتقای این شهرستان شروع کرده و هم اینک بیش از نیمی از این برنامه ها محقق شده است.

اینجا جیرفت است، قطعه ای از بهشت که جوانان برومندش برای عزت ایران اسلامی دست از جان ارزشمند خود کشیدند و شهید شدند و امروز ما هستیم که با تلاش برای تقویت معیشت مردم، نباید بگذاریم خون این شهیدان به هدر رود.

باشد که آیندگان از ما هم به نیکی یاد کنند.

کمیل بهشتیان، رئیس ایرنا در جیرفت

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =