. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 32081 تاریخ انتشار : یکشنبه 10 تیر 1397 | 08:52 ق.ظ

شکستن حلقه های قدرت در جنوب کرمان / بقلم خدامراد میرآبادی

  تا یکی ، دو قرن پیش شاید حق مشارکت در اخذ تصمیم سیاسی ، حق اداره ی امور عمومی و حتی حق رای به اقلیتی از مردم که دارای امتیاز خانوادگی قدرت، ثروت بودند تعلق داشت. اما رفته ، رفته با ظهور انقلاب اسلامی فرایند نوسازی در تمام ابعاد فکری ، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی […]

 

تا یکی ، دو قرن پیش شاید حق مشارکت در اخذ تصمیم سیاسی ، حق اداره ی امور عمومی و حتی حق رای به اقلیتی از مردم که دارای امتیاز خانوادگی قدرت، ثروت بودند تعلق داشت. اما رفته ، رفته با ظهور انقلاب اسلامی فرایند نوسازی در تمام ابعاد فکری ، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترش یافت .

 

در ذیل نظام جمهوری اسلامی توسعه ی مفاهیم شهروندی ، مساوات و گسترش مشارکت سیاسی نهفته بود و در دراز مدت به منصه ی ظهور رسید که ماحصل آن تمایل به مشارکت گسترده ی مردم ، افزایش سطح آگاهی سیاسی و به کارگیری نیروهای اجتماعی و بومی در سیاست و ادارات شد‌.

 

به عنوان مثال نقطه ی عطف مشارکت توده ی مردم در فرایند سیاست و شناخت حقوق خود با گزینش نیروهای بومی در راس ادارات و انتخاب نمایندگان پارلمان ملی و عضویت آنها در جوامع سیاسی همراه شد و زمینه ی مشارکتهای مردمی در عمومی ترین شکل آن بر حسب تساوی حقوق و مشارکت همگانی همراه شد. بر این اساس حق رای محدود اولیه بر اساس امتیازات خاص جای خود را به حق رای عمومی به مردم داد.

 

اما این عمومیت یافتن آرای مردمی سبب پیدایش حلقه های قدرت در جنوب کرمان و عدم پذیرش نیروهای سیاسی جدید شد! به طوری که در مقطعی منجر به آتش کشیده شدن یکی از فرمانداریهای جنوب کرمان ، ضرب و جرح و شورشهای مردمی و در نهایت به لطف الهی ختم به خیر شد.

 

با همه ی این ناملایمات مفهوم مشارکت برای تغییر و تحولات لازم در نظام سیاسی معنا و مفهوم خود را حفظ کرد و نتایج قابل قبولی به همراه داشت. به طوری که هم اینک اکثر سیاسیون بر تجمیع آرای آحاد مردم اتفاق نظر دارند.

 

بنا بر این چنانچه مسئولان برخاسته از مشارکتهای مردمی برای تحقق کلی توسعه و بهبود معیشت مردم تلاش نکنند و موجبات نارضایتی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم را فراهم نمایند بی شک مطرود خواهند شد. چنانکه امروز بعضا” شکافهای طبقاتی برخی از مسئولین با مردم در قالب طنز ، کاریکاتور، هجو و هزل بروز می کند.

 

نا گفته پیداست که اگر روزگاری روستاییان و شهرهای دور افتاده از مرکز به لحاظ سیاسی وزنه ای به شمار نمی آمدند و یا توده ی مردم مطیع محض مسئولان بودند آن روزگار به برکت نظام و انقلاب به پایان رسیده و نتیجه ی یک صدایی مردم در به چالش کشیدن مسئولان به وضوح مشهود است.

 

مخلص کلام این که گر چه تا انتخابات آینده ی مجلس فرصت زمان زیادی باقیست و صاحبان قدرت فرصت دارند تا دل مردم را بدست آورند لیکن به طور قطع می توان اذعان کرد که ملاک انتخاب در شهرهای جنوب کرمان صرفا سیاسی نیست چرا که درد مردم اقتصاد است نه سیاست و این را در ادوار گذشته ی مجلس می توان دید که مردم در یک دوره بیش از ۹۰% به یک تفکر رای دادند و در دوره های بعد همان مردم به همین میزان تفکر رقیب را برگزیدند.

 

اگر در فرصت باقی مانده فکری به حال بهبود وضعیت اشتغال، ازدواج ، معیشت مردم ، ثبات قیمت محصولات کشاورزی ، مبارزه با ریزگردها، تامین اعتبار منابع آبی، استمهال بدهی های کشاورزان به بانکها ، رعایت تساوی در انتخاب کارگزاران دولتی ، رعایت حقوق شهروندی نشود یقینا” یک صدایی مردم کما فی السابق در شکستن حلقه های قدرت بسیج خواهند شد و راه این گونه مسئولین را از نظام مردم سالاری جدا خواهند کرد .

ان شاالله ۹/ ۴ / ۹۷

خدامراد میرآبادی

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 15 =