بهره‌برداری از هفت پروژه بزرگ بهداشتی و درمانی در جنوب کرمان شهریور ماه امسال با حضور وزیر بهداشت


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

 

به گزارش کنارصندل، دکتر اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: طی سال‌‌های اخیر به دانشگاه‌های علوم پزشکی که در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، اجتماعی و … نقش دارند، استقلال داده شده که رشد و پیشرفت آن‌ها را به دنبال داشته و در نتیجه منجر به ایجاد رقابت سالم و عدم دخل و تصرف در منابع استانی شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های بهداشتی‌درمانی جنوب کرمان پاسخگوی نیاز مردم این منطقه نیست، بیان داشت: اوایل انقلاب وضعیت بهداشتی این منطقه بسیار اسفبار بود و بیماری‌های مختلف واگیردار شیوع داشت، اما اکنون به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی بیماری‌های واگیردار ریشه‌کن شده و حتی به صفر رسیده است.

 

مکارم با اشاره به اینکه فعالیت بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ نفر در حوزه‌های مختلف بهداشتی‌درمانی هفت شهرستان جنوبی کرمان نشان‌دهنده تأثیرگذاری عظیم بخش سلامت در این منطقه است، تصریح کرد: حدود ۲۵ درصد از مسائل و مشکلات بخش سلامت به حوزه بهداشت و درمان و ۷۵ درصد آن به فعالیت‌های چندبخشی مربوط است بر همین اساس نیازمند همکاری سایر ارگان‌ها هستیم.

 

وی با بیان اینکه جنوب کرمان در حوزه سلامت و درمان با مشکل جدی مواجه است، افزود: در حال حاضر در بحث تخت بیمارستانی نسبت به جمعیت بیش از یک میلیون نفری منطقه با توجه به متوسط کشوری در رده پایین‌‌تری قرار داریم که نیازمند توجه ویژه در این زمینه هستیم.

 

مکارم وجود این دانشگاه را در منطقه جنوب کرمان حرکت خوبی در بخش آموزش ذکر و عنوان کرد: اما رشد و پرورش نیروهای بهداشتی و درمانی در این منطقه مستلزم ایجاد زیرساخت‌های مناسب است، اکنون در بحث بیماری‌های قلبی و عروقی و سوانح و حوادث با معضل جدی مواجه هستیم که آمار مرگ‌ومیر را افزایش داده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی جیرفت با ابراز تأسف نسبت به اینکه شرایط کنونی سلامت در خور شأن مردم جنوب کرمان نیست، گفت: بیمارستان شهرستان رودبار با ۱۲۰ هزار جمعیت بیشتر شبیه یک درمانگاه است، اما آن را به ۳۰ تخت‌خواب مجهز کرده و پیگیر فعال کردن اتاق عمل هستیم تا حداقل بخش زنان آن را که نیاز منطقه است، راه‌اندازی کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه معمولاً بیمارستان‌های ۳۰ تخت‌خوابی در نظام سلامت ضرر می‌دهند به همین دلیل مراکز درمان‌بستر جایگزین آن‌ها شده است، ابراز داشت: اما این مراکز جوابگوی جمعیت منطقه جنوب کرمان نیست به همین دلیل به شدت پیگیر افزایش تخت‌خواب‌های بیمارستان‌ها هستیم به نحوی که حداقل تعداد آن‌ها را در بیمارستان‌های موجود به ۶۴ تخت‌خواب برسانیم.

 

مکارم خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت تا حدود زیادی کار انجام شده است، خانه‌های بهداشت نسبت به جمعیت در بسیاری از مناطق فعال است و در جاهایی که وجود ندارد، پایگاه‌ها و تیم‌های سیار فعال هستند، اما در حوزه درمان با مشکلات زیادی مواجه هستیم به همین دلیل نیازمند همکاری و حمایت نمایندگان مردم جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی هستیم.

 

وی با تأکید بر اینکه عدالت اجتماعی را در توزیع امکانات، استخدام، منابع و … در دستور کار خود قرار داده‌ایم، اذعان داشت: باید تلاش شود که منابع محدود را به درستی مدیریت کرد، همچنین نسبت به ساماندهی مطب پزشکان با همکاری نظام پزشکی ورود پیدا می‌کنیم، البته فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار دارای اهمیت است.

 

مکارم اضافه کرد: باید حداقل خدمات سرپایی را برای بخش‌های اطفال، زنان و داخلی در هفت شهرستان جنوبی کرمان ارائه دهیم بر همین اساس به شدت پیگیر ورود متخصصان به ویژه در بخش زنان به منطقه هستیم، همچنین حقوق پرداخت نشده سال ۹۶ پزشکان طی یکی دو هفته آینده پرداخت می‌شود که معادل ۲۳ میلیارد تومان است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی جیرفت اظهار داشت: ساختمان بیمارستان جدید جیرفت جزو مصوبات سال جاری و اولویت‌های وزرات بهداشت است که به آن اعتبارات لازم اختصاص داده شده و تلاش می‌کنیم که هرچه سریع‌تر به اتمام برسد، ما از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، خیران و واقفان به شدت استقبال کرده و از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذاری دو خیریه در منطقه جنوب کرمان رایزنی‌هایی صورت گرفته است، بیان داشت: با وجود اینکه دو بخش نوزادان در بیمارستان‌های جیرفت و کهنوج داریم، فوق تخصص نوزادان در منطقه جنوب کرمان وجود ندارد در صورتی که نوزادان و زنان حامله دو شاخص مهم و گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند که از حساسیت بالایی برخوردار هستند.

 

مکارم با اشاره به پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی جیرفت تصریح کرد: پس از هفته دولت در اواخر شهریور ماه با حضور وزیر بهداشت حدود هفت پروژه بزرگ از جمله ساختمان اداری دانشگاه، دو پلی‌کلینیک در کهنوج و جیرفت، ساختمان مرکز شهری بهداشت جیرفت و دو واحد تسهیلات زایمانی به بهره‌برداری می‌رسند.

 

وی با بیان اینکه ۹۳ پروژه اکنون در منطقه جنوب کرمان در دست اجرا قرار دارد، افزود: در صدد هستیم به منظور پیشگیری از خودکشی در بیمارستان ۱۲ فروردین کهنوج طی دو ماه آینده یک بخش روانپزشکی با ۱۰ تخت راه‌اندازی شود و برای کمبود دارو در منطقه پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.

 

مکارم اصحاب رسانه را بازوی توانمند دستگاه‌های اجرایی دانست و خواستار تعامل و همکاری آنان برای پیشبرد اهداف نظام سلامت در منطقه جنوب کرمان شد و عنوان کرد: با افراد باسابقه و مجرب به دور از هرگونه حاشیه و سیاسی‌بازی کار می‌کنم و بنای خود را بر شایسته‌سالاری و خدمتگزاری صادقانه به مردم قرار داده‌ام./ منبع: فارس