. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 32235 تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مرداد 1397 | 08:23 ق.ظ

خرماپزان کهنوج و جنوب کرمان غرق در موسیقی/ بقلم خدامراد میرآبادی

به گزارش کنارصندل، خدامراد میرآبادی مدرس دانشگاههای جنوب کرمان نوشت:  آن طور که در لغت نامه ی مرحوم محمد معین ( ره) آمده ، موسیقی عبارتست از ؛ فن آواز خواندن و نواختن ساز ، و چنگ نوعی ساز سیمی است که با حرکت دست نواخته می شود.   لیکن آنچه که موسیقی جنوب کرمان […]

به گزارش کنارصندل، خدامراد میرآبادی مدرس دانشگاههای جنوب کرمان نوشت:  آن طور که در لغت نامه ی مرحوم محمد معین ( ره) آمده ، موسیقی عبارتست از ؛ فن آواز خواندن و نواختن ساز ، و چنگ نوعی ساز سیمی است که با حرکت دست نواخته می شود.

 

لیکن آنچه که موسیقی جنوب کرمان و ساحل نشینان هلیل را سرشار از شور و نشاط و حرارت می کرد و می کند ، علاوه بر نغمه های دل نشینی که از هزاران سال پیش از میلاد مسیح ( ع) در سینه ی مردم جریان داشت ، طبیعت گرم و تفت دیده ی جنوب کرمان است که گاها” سازها و نواهایش با بخشی از موسیقی افغانستان ، پاکستان ، هندوستان و تاجیکستان همانندی می کند!

 

کاوشهای باستان شناسی حوزه ی هلیل رود نشان داد که جنوب کرمان از آن جهت ام القرای تمدن بشریت نامیده می شود که از طریق شاه راه تجارت ، شمال را به جنوب پیوند می داده و از این رهگذر بوده تا ” آنچه خوبان همه دارند ” را یکجا داشته باشد.

 

سبک موسیقی در جنوب کرمان نه رپ است و نه راک ، نه جاز است و نه کرال بلکه سبکی منحصر به فرد است که همچو خون در رگهای مردم جنوب کرمان در خروش است.

 

چنانکه از گذشته تا به حال موسیقی دانان و نغمه سرایان بزرگی همچو زنده یاد پیر بخش در منتهی الیه جنوب کرمان بخشی از حماسه ها و شجاعتها و داستان سرایی های بلوچستان و جنوب کرمان را همچو باربد و رامتین نکیسایی می کرد.

 

او که رودکی عصر خودش محسوب می شد ، ضمن نواختن چنگ و داشتن آوازی خوش ، مهارتی تمام در بداهه و حماسه سرایی داشت ، به طوری که گوش سپردن به نغمه های چنگ و آواز دل نشین اش تصاویری از شجاعتها و چالاکی ها و مردانگی ها و پهلوانی ها و سوگواری ها و ناکامی ها و پیروزی ها و چکاچک شمشیر ها و گرز و سپرها و شیهه ی اسب ها و گرد و غبار مردان جنگی را جلوی چشمت به نمایش می گذاشت.

 

پیر بخش نه سواد آکادمیک داشت که دستگاه شور و همایون و سه گاه و چار گاه و راست پنج گاه را تخصصی دنبال کرده باشد و نه از قبل چیزی بر کاغذ می نوشت یا برایش می نوشتند ، بلکه آنچنان اعجازی با انگشتان هنرمندش می کرد که گویی چنگ واژه ها و اشعار بی عیب و نقص را بداهه بر زبانش جاری می کند.

 

اما این بار هنرمندانی جوان از خطه ی زر خیز جنوب کرمان با تلفیق هنر سنتی و آکادمیک قدم در راهی گذاشته اند تا شور شیدایی نیاکانمان به دست فراموشی سپرده نشود .

به همین منظور پنجشنبه ۱۸ مرداد ماه ۹۷ در بزرگترین کنسرت بومی شهرمان کهنوج به هنرمندی آقایان ؛

۱- غلام حسین نظری

۲- اسلام میرانی

می رویم تا شرط میزبانی را برای بازیگر عرصه سینما و تلویزیون سرکار خانم نفیسه روشن را با کمال مودت به جا آورده باشیم.

ان شاالله . ۱۵ مرداد ۹۷

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =