. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 32408 تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 شهریور 1397 | 20:24 ب.ظ

دومین گردهمایی علما و سران طوایف در جنوب کرمان برگزار شد / تصاویر

به گزارش کنارصندل، دومین گردهمایی علما و سران طوایف صبح امروز با حضور مسئولان قضایی استان در جنوب کرمان برگزار شد. محمد باقر اسلامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در دومین گردهمایی علما و سران طوایف گفت : طرح گردهمایی علما و سران طوایف با استفاده از ظرفیت های مردمی […]

به گزارش کنارصندل، دومین گردهمایی علما و سران طوایف صبح امروز با حضور مسئولان قضایی استان در جنوب کرمان برگزار شد.

محمد باقر اسلامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در دومین گردهمایی علما و سران طوایف گفت : طرح گردهمایی علما و سران طوایف با استفاده از ظرفیت های مردمی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرا شد.

وی افزود : اولین گردهمایی علما و سران طوایف آذر سال گذشته در جیرفت برگزار شد و میثاق نامه ای به امضا بالاترین سطوح امنیتی استان رسید.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت : این میثاق نامه شامل ۶ محور اصلی است و زیرمجموعه هر محور مسائل دیگری گنجانده شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال اول اجرای میثاق نامه بیشتر به بحث جرائم خشن توجه شد افزود : این طرح خوشبختانه نتایج خوبی داشته است به طور مثال در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ شاهد کاهش ۲۲ درصدی آمار قتل ،کاهش تیراندازی ، افزایش صلح و سازش و میانجیگری در بعضی حوزه‌ها بودیم .

اسلامی در ادامه گفت : رفع و رجوع ۱۸ فقره قتل و پرونده با جرائم سنگین در عنبرآباد و تحویل ۱۵۸ مورد سلاح توسط مردم در قلعه گنج از دیگر نتایج خوب اجرای این طرح در جنوب استان کرمان بوده است.

این مقام قضایی افزود :جمعیت شرکت کننده در این همایش نشانگر این است که مردم خودشان تمایل به حل مشکلات جامعه هستند همه و همه تمام ظرفیت خود را برای مشارکت مردم در این زمینه به کار بستند

اسلامی خطاب به مسئولان قضایی گفت : این میثاق نامه دارای ابعاد مختلفی است و به همه ابعاد آن باید توجه شود و از همه ظرفیت ها به طور جدی باید استفاده شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خبر داد:

با صلح وسازش ۴۵محکوم به قصاص نفس از اعدام رهایی یافتند

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:طی ۹ماهه ی گذشته و پس از انعقاد تفاهم نامه “عدالت وامنیت پایدار”۴۵مورد حکم قصاص نفس در استان کرمان با همکاری مردم،سران طوایف و روحانیون منتهی به صلح و سازش شده است

یدالله موحد روز پنج شنبه در دومین گردهمایی سران طوایف مناطق جنوبی و شرقی استان که در سالن سینمای شوباد کهنوج برگزار گردید،اظهار داشت:این گردهمایی با هدف تقویت و توسعه امنیت پایدار در مناطق جنوبی و شرقی استان کرمان برگزار شده است وامیداوریم منجر به پیشرفت ،توسعه،عمران و آبادانی جنوب استان شود.

رئیس شورای قضائی استان کرمان تصریح کرد:مردم نقش اصلی را در تامین عدالت و امنیت پایدار ایفا می کنند و حقیقتا نقش سران طوایف در پیشگیری از وقوع جرم برجسته است.

وی ضمن تشکر از سران طوایف به منظور همکاری ۹ ماهه با مجموعه دادگستری استان و نیروهای امنیتی جهت پیشبرد اهداف مندرج در میثاق‌نامه سال گذشته افزود : با همت سران طوایف آمار ارتکاب خشونت و خصوصاً قتل به نحو قابل توجهی کاهش یافته است که این را مدیون تلاش ها و مدیریت صحیح این افراد هستیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت : بدون تردید اقدامات علما، مبلغین مذهبی و معتمدین و سران طوایف با توجه به نقش و جایگاه ویژه ای که در طایفه خویش دارند، با احیای آیین های بومی و دینی از جمله کدخدامنشی و حل مشکلات با ریش سفیدی، منجر به تقویت دین باوری و حاکمیت ارزشهای دینی در جامعه و کاهش کجروی ناهنجاری و جرائم گردیده است.

موحد گفت: بهره مندی مردم منطقه و اعضای طایفه از نقش پررنگ و استمداد از ظرفیت های واسطه‌گری سران طوایف در رفع خصومت و میانجیگری و فیصله دادن به اختلاف و تعارضات از طریق دیدار و گفت و گو مذاکره و طرح مطالبات و مشکلات و خواسته های متقابل طرفین منجر به ترمیم خسارت مادی عاطفی و روانی بزه دیده و آرامش و آسودگی خاطر برای طرفین حل اختلاف گردیده است که بر کسی این مطلب پوشیده نیست.

این مقام ارشد قضایی در استان با تاکید بر اینکه اسلام در مشارکت اجتماعی توصیه ها و راهکارهای بسیاری ارائه نموده و بر آن تأکید داشته است گفت: اسلام مشارکت انسان‌ها را ضامن بقای اجتماعی دانسته و جوامعی را که مشارکت می‌کنند جوامع پویا میداند.

موحد افزود : صدقه همیشه به معنای دادن پول یا مال به دیگران نیست همین که ما کمک کنیم تا جرمی واقع نشود و سایه مردی از سر خانواده اش کم نشود صدقه است یا بطور مثال اگر جلوی ازدواج اجباری و یا قتل بی‌گناهی گرفته شود صدقه محسوب می شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد :با امضای این میثاق نامه دستگاه قضائی به همراه سایر نهاد های امنیتی ملزم به همکاری و همراهی مداوم هستند و با قبول حضور شما عزیزان و سران طوایف نان و نمک یکدیگر را خورده و به اجرای این میثاق‌نامه ملزم هستیم.

موحد گفت: در پایان این گردهمایی توقع داریم که سران طوایف که در جایگاه رفیع طایفه قرار دارند نسبت به مواردی مانند ترویج عقاید دینی به ویژه گذشت، ایثار ،صبر و بخشش، حل و فصل اختلافات درون طایفه ای، ترویج ممنوعیت قتل و انتقام خصوصی و هرگونه صدمه بدنی به دیگری، جمع آوری و تحویل اسلحه های موجود در طایفه ، پذیرش امان نامه متهمان و محکومان متواری، اعتماد به دستگاه قضایی و سپردن مجازات و قصاص مجرمین به دادگاه‌ها، اخذ رضایت اولیای دم، ترویج ممنوعیت خرید و فروش مواد مخدر ، شناسایی و معرفی گروه های محرمانه و باند های سازمان یافته و رعایت حقوق کودکان اقدام کنند.

موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان با ابراز خرسندی از برگزاری دومین گردهمایی سران طوایف گفت : هدف از اجرای این گردهمایی تقویت آرمان امنیتی استان با مردم و سران طوایف است .

موحد افرود : اگر ما دست به دست هم دهیم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و بهترین جامعه جامعه ای ست که مردم در کنار آن احساس امنیت و آرامش کنند .

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت :امروز مسئولان ارشد استان در کنار مردم و سران طوایف گرد هم آمده اند تا با برنامه ریزی بهتر به مردم خدمت نمایند و این افتخار بزرگی است و به خود می بالیم .

آموزش مهارت های زندگی تاثیر بسزایی در کنترل جرائم دارد

حجت‌الاسلام اکبر افشار منش امام جمعه کهنوج نیز در این همایش گفت : بیشتر قتل ها به دلیل عدم کنترل خشم و عصبانیت انجام می شود و ما باید قدرت تحمل مردم را بالا ببریم .

 

وی افزود : مواد مخدر ،حرص و طمع و بلند پروازی برای بدست آوردن مال حرام از دیگر عواملی است که در بروز جرم تاثیرگذار است.

 

امام جمعه کهنوج گفت : آموزش شیوه های زندگی و مهارت های زندگی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در پیشگیری و کنترل جرائم موثر باشد و باید آن را جدی گرفت.

 

وی افزود : در هر دوره با مشکلات خاصی روبرو هستیم و امروز مسئله تحریم ها یک آسیب برای جامعه است و همه باید تلاش کنیم تا ازاین مشکل به خوبی عبور کنیم.

 

امنیت شرط لازم زندگی، توسعه و سرمایه گذاری/همکاری مردم و مسئولان زمینه تأمین امنیت و توسعه در جنوب استان است

سرپرست استانداری کرمان گفت: تأمین امنیت و عدالت پایدار با توسعه، سرمایه گذاری و اشتغال ارتباط مستقیمی دارد که رسیدن به این هدف نیازمند همکاری مسئولین و مردم است.

محمد جواد فدائی در دومین گردهمایی علماء و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان در سینما شوباد کهنوج، افزود: یکی از شرط های لازم برای زندگی، توسعه و سرمایه گذاری وجود امنیت پایدار است و امیدواریم که با همکاری مردم، سران طوایف و مسئولین زمینه چنین هدفی فراهم شود.

وی اظهار داشت: توسعه و امنیت ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارد که برای توسعه و حل مشکلات منطقه نیازمند ارتقاء شاخص های توسعه در جنوب و شرق استان هستیم و متأسفانه شاخص های توسعه در منطقه جنوب استان نسبت به متوسط استانی و کشوری پائین است.

فدائی با اشاره به لزوم همکاری و مشارکت فشرده مردم، مسئولین و دولت در حل مشکلات توسعه به عنوان زمینه ایجاد امنیت پایدار، خاطر نشان کرد: وظیفه دولت برای توسعه، فراهم کردن زیربناها است که در برخی از بخش ها در منطقه جنوب و شرق استان مثل راه سازی این امکانات فراهم شده است و هم اکنون ۷۵ درصد راه های روستایی آسفالت شده است و در راه های اصلی نیز مشکلی نداریم.

سرپرست استانداری کرمان گفت: در بخش برق در منطقه و کل استان با اضافه تولید ۲۵۰ مگاوات، مشکلی نداریم و فاز دوم نیروگاه کهنوج نیز در حال احداث است. در بخش تأمین آب و گاز دچار کمبوداتی هستیم که امیدواریم با تأمین بودجه و اعتبار مشکلات حل شود.

فدائی با اشاره به نقش دولت و مردم در سرمایه گذاری افزود: در بخش سرمایه گذاری که باعث توسعه و افزایش درآمد سرانه می شود نیازمند مشارکت های مردمی هستیم و امیدواریم با کارآفرینی و سرمایه گذاری های مردمی این مشکلات حل شود.

وی اظهار داشت: دولت برای افزایش سرمایه گذاری در منطقه با صدور مجوزها و تأمین منابع مالی با ارائه تسهیلات بانکی اقدامات لازم را انجام می دهد و هم اکنون نیز پروژه های بزرگی در منطقه جنوب و شرق در حال احداث است که پروژه تیتانیوم تا پایان سال ۱۳۹۸ به اتمام خواهد رسید.

فدائی گفت: ما مصمم به حل مشکلات مردم در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال هستیم ولی گاهی اوقات مردم همکاری نمی کنند که در بحث تسهیلات روستایی در مناطق جنوبی، ۵۸ طرح از میان ۶۳ طرح معرفی شده در نهایت به بانک ها معرفی شدند که بسیار کم است و نشان می دهد مردم پای کار نیستند.

 

مهمترین عامل تفرقه ظلم و تعدی است

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت : دشمنان ما باید بدانند ما حاضر نیستیم عزت و سربلندی خود را فداکنیم هنوز فریاد حسین را می شنویم که گفته اگر دین ندارید آزاده مرد باشید .

احمد حمزه با اشاره به امید و انتظار فرج امام زمان افزود : مراقب باشم رفتار های ما به گونه نباشد که نا امیدی در جامعه را به دنبال داشته باشد و امیدواریم ملت ایران از مشکلات کنونی با سربلندی بیرون می آید

حمزه با اشاره اینکه وحدت از مهم ترین مسائل در جامعه است گفت : دشمنان می خواهند در جامعه ما تفرقه بیندازند ما با وحدت خود این اجازه را به کسب نخواهیم داد

وی به عوامل تفرقه اشاره کرد و گفت : مهمترین عامل تفرقه ظلم و تعدی است و بعد از آن قانع نبودن به حق ، نپذیرفتن نظر اکثریت و عدم رجوع به قانون از از عوامل ایجاد تفرقه در جامعه است و باید از آن دوری کنیم .

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه باید عوامل وحدت و همدلی را شناسایی کنیم افزود : باید از رهبری واحد پیروی کنیم تا بتوانیم جامعه ای متحد و با ثبات داشته باشیم.

تاکید دستگاه قضایی بر حل مسائل و مشکلات با رویکرد اجتماعی است

رئیس دادگستری شهرستان کهنوج گفت :تاکید دستگاه قضایی بر حل مسائل و مشکلات با رویکرداجتماعی است و هنر مسئولان باید این باشد که موضوعات امنیتی را با رویکرد اجتماعی و فرهنگی حل نمایند.

سهراب سالاری در حاشیه گردهمایی علما وسران طوایف در کهنوج اظهار داشت:مجموعه معتمدین و سران طوایف، افرادی شاخص، مومن و خیرخواه هستند که هم به عنوان زبان مردم و هم به عنوان بازوی قوی و پشتیبان محکم برای حاکمیت در حل و فصل دعاوی نقش مهمی ایفا می کنند.

وی تصریح کرد:زمانی امنیت به معنای واقعی خود به صورت پایدار و مستمر ایجاد می شود که مردم در ایجاد و استمرار آن با حاکمیت همکاری لازم را داشته باشند

وی ادامه داد:با توجه به بافت قومی و قبیله ای در جنوب استان کرمان و در راس بودن سردار و ریش سفید طایفه در قوم و قبیله و تعامل سران طوایف با مجموعه‌های انتظامی امنیتی و قضایی ، تاثیر مثبتی بر امنیت و کاهش جرائم داشته است و این تعامل می‌تواند به تقویت امنیت پایدار تر در جنوب استان کمک نماید.

این مقام قضائی خاطرنشان ساخت: معتمدین و ریش سفیدان با حضور به موقع خود می‌توانند بستر بروز جرائم و آسیب های اجتماعی را که تهدید جدی برای سلامت و نشاط جامعه است را از بین ببرند و افزایش احساس امنیت را به ارمغان بیاورند.

وی گفت: معتمدین و ریش سفیدان با عملکرد عالمانه و حکیمانه خود بایستی بستر همدلی و وحدت را بین طوایف به وجود آورند و از اعمالی که موجب تفرقه و بروز درگیری‌های طایفه‌ای و عشیره‌ای می‌شود جلوگیری کند.

سالاری گفت: گاهی اوقات پیچیده ترین و بزرگ ترین و ریشه دارترین نزاع‌ها و خصومت ها با کمک این عزیزان قابل حل و فصل است و این ریشه در خون و پوست این مردم دارد.

وی افزود: هدف از برگزاری این جلسات و اتاق فکر ها این است که شرایط را برای تحقق امنیت مشارکتی به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی برقرار کنیم.

،

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =