گفت‌وگو با معلم مدرسه روستای «رمشک» قلعه گنج کرمان که با گوشی موبایل خود بازی پرسپولیس را برای دانش‌آموزان پخش کرد


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

فرید عطارزاده|  کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر مختلفی از تماشای بازی پرسپولیس توسط دانش‌آموزان در مدرسه را منتشر کردند. انتشار این تصاویر البته با حسادت بزرگ‌ترها همراه بود که در زمان‌های نه چندان دور دیدن یا شنیدن مسابقه فوتبال در مدرسه یکی از تابوها و ممنوعه‌های بزرگ بود! یکی از این تصاویر بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفت و وزیر آموزش و پرورش وزیر ارتباطات نیز در توئیت‌های خود به آن واکنش نشان دادند. تصویری که نشان می‌داد یکی از معلم‌های مدرسه با گوشی موبایل خود در یکی از مدارس محروم مشغول پخش بازی فوتبال است و دانش‌آموزان نیز گرِد تا گِرد نشسته‌اند و بازی را تماشا می‌کنند. مدرسه‌ای در روستای «رمشک» قلعه گنج کرمان. معلم این مدرسه در گفت‌گو با هفت‌صبح از شور و شوق عجیب دختران و پسران این مدرسه برای تماشای فوتبال می‌گوید و اینکه چگونه کمبود امکانات باعث شد تا او با گوشی موبایل خود برای دانش‌آموزانش مسابقه فوتبال را پخش کند. این گفت‌وگو را بخوانید.

 

دغدغه‌های فوتبالی

این معلم «الیاس شیخی» نام دارد و متولد سال ۱۳۷۴ هست. اولین سال تدریس‌اش است و دانشجوی ارشد علوم تربیتی. او درباره این کار به هفت‌صبح می‌گوید: «والا بیشتر از همه دغدغه خود بچه‌ها بود. از زمانی که مشخص شد بازی پرسپولیس ساعت ۹:۳۰ به وقت ایران است، مدام به من می‌گفتند مدرسه را تعطیل کنید تا ما بتوانیم فوتبال نگاه کنیم. هرچه فکر کردم دیدم امکان تعطیلی وجود ندارد و تنها راه این است که از گوشی موبایل خود بازی را برای بچه‌ها پخش کنم.» آیا سرعت اینترنت گوشی موبایل جواب داده بود؟ او می‌گوید: «اینترت هی قطع و وصل می‌شد اما در آن شرایط همین هم غنیمت بود.» این معلم در مورد علاقه بچه‌ها به فوتبال می‌گوید: «اینجا همه بچه‌ها عاشق فوتبال هستند و فوتبال همه چیزشان است. در زمان زنگ تفریح یا ورزش به حیاط مدرسه که پر از گِل و خاک است می‌روند و فوتبال بازی می‌کنند. آن‌ها آنقدر فوتبال دوست دارند که حد ندارد و بچه‌ها همش در مدرسه در حال کُری خواندن هستند.» در تصاویری که منتشر شده بود دیدیم که دخترها نیز در کنار پسرها نشسته‌اند و مشغول تماشای فوتبال هستند. از این معلم می‌پرسم دخترهای آن منطقه چقدر به فوتبال علاقه دارند؟ «الیاس شیخی» می‌گوید: «اگر بگویم بیشتر از پسرها به فوتبال علاقه دارند، دروغ نگفته‌ام. زمان بازی فوتبال در حیاط مدرسه را نیز نوبت‌بندی کردیم تا به پسرها و دخترها به میزان مساوی وقت برسد. تازه همیشه دخترها معترض هستند که پسرها بیشتر فوتبال بازی می‌کنند و نوبت آن‌ها را می‌گیرند!»

 

مدرسه‌ای تازه تاسیس

در تصاویری که از مدرسه منتشر شده بود اینطور بر می‌آمد که این مدرسه قدیمی است. معلم این مدرسه اما می‌گوید: «این مدرسه که شاه نعمت الله ولی نام دارد همین امسال توسط یک فرد خیٌر ساخته شده و قرار است روز سه‌شنبه همین هفته به طور رسمی افتتاح شود.» او در مورد ماجرای صندلی‌های شکسته که در عکس‌ها مشخص است، می‌گوید: «به دلیل آنکه مدرسه همین امسال بتواند دانش‌آموزان را بپذیرند، مجبور شدند از صندلی‌های قدیمی که در منطقه وجود داشت استفاده کنند. آن صندلی شکسته البته برای معلمان است و صندلی‌های دانش‌آموزان کمی بهتر است.» این مدرسه کلا دو کلاس و دو معلم دارد. آن کلاسی که تصاویر آن منشتر شده برای مقاطع اول و دوم ابتدایی است و کلاس دیگر برای مقاطع سوم تا پنجم ابتدایی است. هر کسلاس نیز تقریبا ۲۲ و ۲۳ دانش آموز دختر و پسر دارد.

 

بدون آب و برق

این روستا که «رمشک» نام دارد در محله «گنج آباد» از توابع شهرستان «قلعه گنج» استان کرمان قرار گرفته است. این منطقه از آن چیزی که ما فکرش را می‌کردیم بدون امکانات‌تر است و حتی آب، برق و گاز نیز ندارد. این معلم درباره مشکلاتشان می‌گوید: «این منطقه تا چند سال پیش کلا کَپَر نشین بود و سکونت به آن معنا در آن وجود نداشت. در سال‌های اخیر روستاها دچار خشکسالی شدند و مردم مجبور شدند به مناطقی بیایند که به شهر نزدیک‌تر است. این منطقه در حدود یک ساعت با مرکز شهر فاصله دارد اما هنوز آب و برق ندارد. یعنی اگر تلویزیون هم برای ما بیاورند، برقی نداریم که با آن تلویزیون را روشن کنیم! اداره برق گفته تا تعداد کنتورها بیشتر از مقداری خاص نشوند، امکان برق کشی به این منطقه وجود ندارد و در زمان تاریکی به روش‌های سنتنی مانند فانوس و… روشنایی خود را تامین می‌کنند. در مورد آب نیز همینطور است. چند وقت پیش از اداره آب آمدند و مقداری لوله روی زمین گذاشتند اما هیچ کاری نکردند. البته از امروز که تصاویر این مدرسه پخش شد، مسئولان مختلف تماس گرفتند و قول دادند که این مشکلات به سرعت بر طرف می‌شود.»

 

نیازهای یک مدرسه

روز گذشته دو مقام مسئول در مورد این مدرسه صحبت کردند. سیدمحمد بطحایی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «از زحمت همکاران عزیزم که با پخش مسابقه فوتبال امروز در فراهم آوردن فضای پرنشاط برای دانش‌آموزان تلاش کردند صمیمانه سپاسگذارم. دست بوس همکار عزیزی هستم که در محروم‌ترین منطقه کشور با استفاده از موبایل شخصی تلاش کرد دانش‌آموزانش از فرصت تماشای بازی محروم نشوند.» آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز نوشت: «خوشحالم از اینکه با تلاش همکارانم مردم دهستان رمشک شهرستان قلعه گنج کرمان و دانش آموزان آن روستا توانستند از طریق پهن باند موبایل در شبکه ملی اطلاعات بازی فوتبال مورد علاقه خود را ببینند. با همکاران تصمیم گرفتیم با هزینه شخصی برای مدرسه این دانش آموان تلویزیون تهیه کنیم.» معلم این مدرسه در مورد این واکنش‌ها می‌گوید: «خیلی سپاسگزارم که مقام‌های مختلف مسئول با ما تماس گرفته‌اند و قول کمک به ما داده‌اند. اصلی‌ترین نیاز ما آب و برق است. همچنین تخته وایت‌برد، صندلی‌های مناسب، وسایل کمک آموزشی و…. نیاز داریم و حیاط مدرسه نیز اصلا مناسب نیست.»

منبع: روزنامه هفت صبح شماره ۲۲.۲